خبرگزاری کار ایران

حمزه ای خبر داد:

تصویب ضوابط و مقررات عمومی بلندمرتبه‌سازی در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۸۳۳

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی از تصویب ضوابط و مقررات عمومی بلندمرتبه‌سازی در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مسعود حمزه‌ای با بیان این مطلب در نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری، دبیرخانه این شورا را مکلف کرد ضوابط و مقررات عمومی بلندمرتبه‌سازی را تهیه و به تصویب شورا برساند تا به عنوان بستر و پایه‌ای برای ضوابط طرح‌های بلندمرتبه‌سازی در کلانشهرها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بلندمرتبه‌سازی در دوره‌های گذشته به مراتب بیشتر از دوره اخیر است، افزود: باید در بلندمرتبه‌سازی به جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و همخوانی با هویت ایرانی اسلامی توجه شود و پیامدهای بلندمرتبه‌سازی بر باغات بررسی گردد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ضوابط و شرایط عمومی بلندمرتبه‌سازی، گفت: امکان بلندمرتبه‌سازی برای شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت فراهم است که دارای طرح مصوب معتبر هستند.

حمزه‌ای افزود: روی گسل و در حرایم به هیج وجه امکان بلندمرتبه‌سازی وجود ندارد. همچنین بلندمرتبه‌سازی را می‌توان در باقیمانده شهر شامل پهنه‌ها، لبه یا نقطه انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: پهنه‌ها باید حداقل به اندازه یک بلوک شهری بوده و در مجاورت یک فضای سبز مقیاس منطقه‌ای باشد. دسترسی به شبکه معابر شهری تعریف شده و عناصر محدود کننده درون حوزه را دربرنگیرد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در این پهنه پلاک‌ها بر مبنای اینکه برِ چه خیابانی هستند، مساحت قطعه چه میزان است و عرض معبر دارای چه اندازه ای است، مشخص می شود.

حمزه‌ای توضیح داد: ساختمان‌های بلندمرتبه باید از 4 جهت ویژگی تامین نور و دسترسی را داشته باشند.

وی با اشاره به لبه‌های بلندمرتبه‌سازی، توضیح داد: لبه‌های بلندمرتبه‌سازی همان لبه‌های شهری هستند که مسکونی نیست و برای ارتقاء اقتصاد شهری تعریف می‌شوند. لبه‌ها باید در حدفاصل دو گره شهری قرار داشته باشند و با کاربری غیرمسکونی برای ارتقاء وضعیت اقتصادی شهر تعیین شده باشد. همچنین باید ویژگی برخورداری از دسترسی به حمل و نقل عمومی برخوردار باشند.

وی افزود: این ضوابط به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید و می‌تواند به عنوان چارچوبی در طرح‌های بلندمرتبه‌سازی کلانشهرها مدنظر قرار گیرد و حداکثر تا یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص موضوع حریم کلانشهرها، بیان کرد: حریم باید اراضی مورد نیاز برای طرح‌های آتی شهر را پوشش دهد و در عین حال جانمایی برای کاربری‌های بزرگ مقیاس و فعالیت‌های شهری مانند کشتارگاه‌ها، صنایع مزاحم و غیره باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز