خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد؛

تقدیر از مقنی کار 97 ساله گنابادی در نشست شب آب خراسان

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۲۵۳

در نهمین نشست شب‌ آب خراسان رضوی با موضوع «آخرین فرصت برای بازگشت تعادل به آبخوان ها» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، از «غلامرضا نبی پور گنابادی» به عنوان یکی از ناجیان آب باتجربه تقدیر شد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا نبی‌پور به عنوان برترین ناجی آب کشور و تنها فرد در ایران که به عنوان میراث بشری ناملموس در یونسکو ثبت شده است.

پیش از این نام غلامرضا نبی پور مقنی کهنه کار این شهرستان در فهرست مفاخر حامل میراث ناملموس ایران نیز ثبت شده است.

نبی پور با 97 سال سن از نوادر استادان قنات کار است که از دوران نوجوانی با شاگردی استادکاران قدیم این دانش بومی و باستانی را آموخته و برای حفر و پایش قنات در گناباد بکار می گیرد و ثبت نام این استادکار قنات در فهرست مفاخر حامل میراث ناملموس کشور نشانگر غنای تاریخی و فرهنگی گناباد در عرصه ملی است.

سازه مهندسی قنات را شاهکار و ماحصل دانش و تجربه ایرانیان دانسته و از آن می توان به عنوان نماد سازگاری با کم آبی یاد کرد.

قنات را می توان علاوه بر شگفتی های فراوانی که در ساخت و بهره برداری از آن وجود دارد، دست مایه اصلی شکل گیری نظام های بهره برداری کهن و موفق پیشینیان ما در استفاده از منابع آب زیرزمینی دانست، به گونه ای که هم نیازهای شرب و بهداشت و کشاورزی را به طور پایدار تامین نماید و هم تعادل در برداشت از آبخوان ها را حفظ نماید.

در نهمین نشست شب آب خراسان که با حضور مهندس جواد میبدی، مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت اب و آبفای وزارت نیرو و همچنین مدیران ارشد آب، آبفا و کشاورزی استان خراسان رضوی و همچنین جمعی از کارشناسان، دانشگاهیان و همچنین تشکل های مردمی و بهره برداران برگزار شد، تقدیر از استاد نبی پور صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز