خبرگزاری کار ایران

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌رضوی:

13 میلیون پرونده در یک‌سال زنگ‌خطری برای جامعه است/ 40 میلیون نفر درگیر پرونده‌های قضایی هستند

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۸۶۶

اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از جرم در سال جدید در محل کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ابتدای این جلسه سید امیر مرتضوی معاون رئیس کل دادگستری استان در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم ضمن تبریک به اعضای کمیسیون به مناسبت فرارسیدن سال نو گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تحقق این شعار کمک کند کانون وکلا است.

وی افزود: 1700 وکیل عضو کانون وکلای استان هستند که اگر هر کدام از آنها در سال دو پرونده را بدون تشکیل پرونده و درگیر شدن طرفین در پروسه قضایی رفع و رجوع و صلح کنند از ورود نزدیک به 3400 پرونده در سال به دادگستری استان جلوگیری می‌شود که با در نظر گرفتن وکلای مرکز مشاوران حقوقی این رقم با لحاظ سایر مراحل دادرسی به 000,10 پرونده در سال می‌رسد که خود می‌تواند پیشگیری از جرم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را باعث شود هر چند از وظایف اصلی کانون نیز حل و فصل منازعات و دعاوی در گام اول است.

معاون رئیس کل دادگستری استان با انتقاد از عملکرد برخی وکلا گفت: تعداد انگشت‌شماری از وکلا در سطح استان هستند که برای اخذ مبالغ بیشتر پرونده‌هایی که جنبه کیفری ندارند به صورت کیفری درمی‌آورند که علاوه بر پیچیده شدن روند رسیدگی به پرونده بعضاً باعث بروز ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی می‌شود که لازم است این نگاه بین وکلا اصلاح شود و اعضای کمیسیون باید به اصلاح این رویه و ارائه راهکارهای مناسب کمک کنند.

وی افزود: متاسفانه سال 93 در تمام مراحل دادرسی، 13 میلیون پرونده در سطح کشور تشکیل شده که اگر تعداد نفرات درگیر هر پرونده را میانگین 3 نفر در نظر بگیریم چیزی نزدیک به 40 میلیون نفر درگیر پرونده‌های قضایی هستند که این زنگ خطری برای جامعه است و احتمال اینکه روند افزایش پرونده‌ها وجود داشته باشد متصور است هر چند دادگستری استان خراسان رضوی علاوه بر پیشگیری از افزایش پرونده ها توانسته است 70 هزار از موجودی پرونده ها را نیز کم کند که این اقدام قابل تقدیر است.

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود ارائه طرح رفع رای‌های متعارض در سطح استان توسط این کمیسیون پیشگیری را از اقدامات مناسب این کمیسیون دانست و گفت: کمیسیون پیشگیری پل ارتباطی کانون وکلاء و دادگستری است و از طرح های پیشنهادی مطرح شده در این کمیسیون استقبال خواهد شد.

در ادامه این جلسه خراشادی زاده رئیس کانون وکلای دادگستری استان گفت: قدمت این کانون به 100 سال پیش بر می‌گردد و رابطه تنگاتنگی با دادگستری و مجموعه قضائی دارد و کانون وکلا و مجموعه دادگستری در کنار یکدیگر و نه در مقابل هم قرار می‌گیرند.

خراشادی‌زاده حقوقدانان را به دو دسته حقوقدانان ایستاده و نشسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: وکلا و قضات مجموعه دادستانی جزو دسته حقوقدانان ایستاده بوده و انعکاس‌دهنده افکار عمومی جامعه هستند.

رئیس کانون وکلای استان با انتقاد از عملکرد دفاتر حقوقی  و نحوه طرح دعوی در آن گفت: متاسفانه در این دفاتر برخی عناوین مجرمانه تعریف نشده و افراد مراجعه‌کننده نمی‌توانند دعاوی خود را مطرح کنند که این امر می‌تواند علاوه بر دیدگاه منفی که نسبت به  قوه‌قضائیه به وجود می‌آورد باعث به وجود آمدن بازخوردهایی در سطح جامعه شود که البته کانون با سیاست‌های راهبردی قوه قضائیه و منویات رئیس کل محترم دادگستری استان همراه است.

انتهای این جلسه از فعالیت اعضای سابق و اعضای جدید کمیسیون توسط معاونت پیشگیری از جرم دادگستری  استان و ریاست کانون وکلای دادگستری  تشکر و قدردانی به عمل آمد/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز