خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

هر ایرانی پویایی هویت خود را وامدار فردوسی است/دیپلماسی فرهنگی ایران مرهون آثار ادیبان و نوابغ ادبی و فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۷۵۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر ایرانی بالندگی و پویایی هویت خود را وامدار فردوسی است.

به گزارش ایلنا، علی جنتی در همایش علمی فرهنگی«شاهنامه پس از شاهنامه» که به مناسبت بزرگداشت روز ملی فردوسی در تالار علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی در زنده کردن تاریخ ایران که با داستان‌های ملی و حماسی سرزمین و دمیدن روح تازه در کالبد زبان و ادبیات فارسی مجموعه‌ای فخیم و شاخص پدید آورد، از این‌رو وی را شاعر بزرگ تاریخ خوانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی این حکیم در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. فردوسی در بحبوحه جنگ و کشمکش بین تعصبات قومی و قبیله‌ای رسالت خویش را به خوبی انجام داد و مجموعه‌ای عظیم را فراهم آورد که در تاریخ ایرانیان باقی ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حکیم‌فردوسی در عصر خود مورد بی‌مهری بدخواهان قرار گرفت، بدخواهانی که از نماز گذارندن بر جنازه وی دریغ کردند چراکه بر این باور بودند که وی ستایش‌کننده پادشاهان کافر زمان خود بوده، از این‌رو با پذیرش دفن‌کردن وی در قبرستان مسلمانان مخالفت کردند و این حکیم در باغ خود دفن شد.

جنتی افزود: هر چند در صحت این داستان تردید است اما مباحثی که با ظرافت و هنرنمایی در شاهنامه آمده بر جذابیت این اثر ۲ چندان افزوده است. در واقع شاهنامه به عنوان مجموعه‌ای از داستان عبرت آموز نمایانگر آن است که شکوه حهان گذرا است.

حکیم فردوسی ستیزه‌جویی را ناشی از نادانی دانسته است

وی خاطرنشان کرد: فردوسی در شرح تاج‌گذاری گشتاسپ، انوشیروان و هرمز ابتدا به ستایش خدا پرداخته و زندگی همراه با عدالت، آرامش و صلح را بهترین آئین دانسته است. روح بزرگ این حکیم با نظر وحدت به جهان نگریسته و ستیزه‌جویی را ناشی از نادانی دانسته، همچنین خصومت‌ملل را بر سر دین را ابهانه عنوان کرده و تعصبات را بی‌اثر دانسته است، از این رو این اثر عظیم در منازل، قهوه‌خانه‌ها و سیاه‌وادرهای عشایر به شکل نقالی خوانده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاثیر اثر فردوسی چنان ژرف و پایدار است که تمام نظام فکری جهان، ریشه خود را به او منتسب می‌کنند و خویشتن را به او می‌آویزند که این امر نشان از قدرت عظیم شاهنامه فردوسی است.

جنتی یادآور شد: برخی فردوسی را شیعه ۱۲ امامی، برخی او را سنتی و مستشرقان اروپایی که به آئین زرتشت احترام خاصی قائل هستند این حکیم را زرتشتی می دانند، حال آن که فروسی بیش از آن که به نحله و مذهب بیندیشد آزاد مردی بود که یکتایی خدا را قبول داشت.

آثار ادیبان بزرگ میراث‌مشترک بشریت و  نمودار گفت‌وگو و تعامل است

وی عنوان کرد: فردوسی به دفعات خداوند را با عناوین مختلف به کار گرفته، به طور مثال واژه یزدان بیش از هزار بار، واژه خداوند بیش از ۵۰۰ بار، واژه ایزد  ۴۳ بار، واژه خدای ۱۷۰ بار و دادار ۷۰ بار به کار گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هر ایرانی بالندگی و پویایی هویت خود را وامدار فردوسی است، عنوان کرد: این حکیم به درستی دریافته بود که مردم ایران زمین نیاز مبرم به یک قهرمان نا میرا دارند و چه نیکو این اقدام را انجام داد.

جنتی خاطرنشان کرد: آثار ادیبان بزرگی همچون فردوسی، حفظ، سعدی، عطار و ... میراث مشترک بشریت و  نمودار گفت‌وگو و تعامل است، دیپلماسی فرهنگی ایران مرهون آثار ادیبان و نوابغ ادبی و فرهنگی است، از این رو بهره‌گیری از این آثار ضروری است.

ایحاد رشته «شاهنامه‌پژوهی» در دانشگاه ضروری است

وی با تاکید بر ایجاد رشته «شاهنامه پژوهی» یادآور شد: ۲ سال قبل که در این همایش حضور پیدا کردم مقرر شد رشته «شاهنامه‌پژوهی» در دانشگاه ایجاد شود اما متاسفانه اقدامی در این‌خصوص صورت نگرفت اما ایجاد چنین رشته‌ای ضروری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بنیاد علمی و فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور دانش‌پژوهان و فردوسی‌پژوهان پایه‌گذاری شده است. این اقدام می‌تواند گام موثری در شناسایی شخصیت فردوسی و توسعه فرهنگ شاهنامه باشد.

در پایان مراسم از کتب«شاهنامه و شعر زبان فردوسی فارسی» تالیف خدایی شریف، مجموعه مقالات «شاهنامه پس از شاهنامه»، «دیپاچه پنجم شاهنامه فردوسی»، مجموعه مقالات «پاژ» و ترجمه ترکی شاهنامه با حضور حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان شعر و ادب فارسی، جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد، علیرضا رشیدیان؛ استاندار خراسان‌رضوی و سید سعید سرابی؛ مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان‌رضوی و جمعی از ادیبان رونمایی شد. همچنین نشان فردوسی به جمعی از پژوهشگر فرهنگ دوست اعطا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز