خبرگزاری کار ایران

با استقبال استاندار خراسان رضوی؛

وزیر دارایی اسلواکی وارد مشهد شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۳۸۴

با استقبال استاندار خراسان رضوی معاون نخست وزیر اسلواکی و وزیر دارایی این کشور در صدر هیاتی 40 نفره وارد مشهد شد.

به گزارش ایلنا، علی‌رضا رشیدیان درحاشیه این استقبال و در پاویون دولت فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد با بیان اینکه این سفر نخستین حضور هیات خارجی در استان پس از اجرایی شدن برجام است، گفت: خراسان رضوی امکان گسترش تعاملات در حوزه کشاورزی و صنعت در قالب اتاق بازرگانی و بخش خصوصی را با آن کشور دارد.

وی مشهد مقدس را به عنوان یک شهر مذهبی دارای ظرفیت های گوناگونی در زمینه های صنعتی و کشاورزی دانست و افزود: سالانه 27 میلیون نفر زائر داخلی و خارجی به این شهر سفر می کنند و 51 درصد از ظرفیت گردشگری کشور مربوط به خراسان رضوی است.

استاندار خراسان رضوی وجود مرزهای مشترک با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و وجود محور ترانزیتی بین شرق و غرب را از اصلی‌ترین قابلیت های استان برشمرد و اظهار داشت: رتبه نخست کشور و جهان در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله زعفران، مقام چهارم در حوزه صنعت باوجود شش هزار واحد تولیدی، وجود 44 ماده معدنی و بزرگترین معادن سنگ آهن کشور از دیگر مزیت های خراسان رضوی است.

رشیدیان با اشاره به وجود تونل های باد و انرژی خورشیدی در استان، گفت: علاوه بر از استفاده انرژی های تجدیدپذیر زمینه لازم برای سرمایه گذاری و صادرات آن وجود دارد.

وی خواستار توسعه مناسبات با کشور اسلواکی در تمامی این حوزه ها شد و ابرازامیدواری کرد: در آینده نزدیک سقف تعاملات استان با این کشور از مرز 15 میلیون یورو فراتر رود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به وجود ظرفیت بازارهای وسیع مرزی در استان، گفت: می‌توان زمینه تولید محصولات مشترک به ویژه در زمینه صنعت خودرو را برای صادرات به کشورهای همسایه در این مناطق فراهم کرد.

رشیدیان ادامه داد: همچنین با وجود تعداد قابل توجهی واحد تولید قطعات در استان و رتبه دوم در تولید خودرو می‌توان روابط را در مناطق با معافیت های مالیاتی در آن کشور توسعه داد.

وی با بیان اینکه طی شش ماه آینده اسلواکی رئیس دوره ای اتحادیه اروپا خواهد شد، اظهارداشت: با اتمام تحریم‌های بین المللی بر علیه ایران در اقتصاد جهانی می‌توان از این مهم به عنوان یک فرصت مغتنم برای رشد تعاملات اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان بهره برد.

پیتر کاژیمیر، وزیر دارایی اسلواکی نیز در ادامه ضمن ابراز خرسندی از پایان روابط خصمانه جهان با ایران و حضور در مشهد، به معرفی توانمندی‌های کشور خود پرداخت و گفت: اسلواکی کشوری با پنج و نیم میلیون نفر جمعیت در مرکز اروپا است که با فعالیت در حوزه خودروسازی سالانه یک میلیون اتومبیل تولید می کند.

وی با اشاره به فعالیت سه برند جهانی تولید خودرو در کشورش، افزود: در آینده نزدیک دو برند دیگر نیز در اسلواکی آغاز به کار می کند.

کاژیمیر با بیان اینکه اسلواکی نخستین کشور در زمینه تولید اتومبیل پرنده است، اظهار داشت: تولید لوازم الکترونیکی، دیجیتالی، سیستم های برقی و کشاورزی از دیگر قابلیت های اسلواکی است.

معاون نخست وزیر اسلواکی تامین انرژی کشورش را وابسته به واردات از روسیه دانست و خاطرنشان کرد: بعد از فرانسه اسلواکی دومین کشور علاقمند به تولید برق از هسته است.

وزیر دارایی اسلواکی هدف خود از سفر به مشهد مقدس را امضای دو موافقت نامه اجتناب از عدم اخذ مالیات مضاعف و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری دانست.

وی از پیشنهاد استاندار خراسان رضوی درخصوص تولید مشترک برای صادرات استقبال و ابراز امیدواری کرد: روابط دو کشور در زمینه های مذکور و مبادله هیات های اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز