خبرگزاری کار ایران

برخورد حفاری قطارشهری به آب‌های زیرزمینی

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۷۵۱

یک معبر ناامن داریم که قابل بستن نیست! / بدهی شهرداری به پیمانکاران، زیاد نیست / منطقه ثامن زیرساخت مناسبی ندارد / بهره‌برداری از تمامی پروژه‌ها تا سال ۹۶

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد در واکنش به برخی انتقاد‌ها پیرامون تعطیل شدن پروژه‌های عمرانی شهر گفت: هنر نیست در ۱۲ نقطه شهر تقاطع اجرا کنیم و پروژه‌های در حال اجرا را‌‌ رها سازیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خراسان رضوی؛ «حمیدرضا نخعی» در نشست خبری اظهار کرد: زمانی که پروژه‌ای اجرا می‌شود تا به پایان برسد، زمانی در نظر گرفته می‌شود، اما در هنگام اجرا ممکن است مسائلی پیش آید که قبلا پیش‌بینی نشده و باعثکندی روند کار می‌شود.

وی اضافه کرد: وجود برخی تاسیسات شرکت‌های خدماتی‌گاه سبب کندی عملیات احداثمی‌شود؛ برخی از این تاسیسات‌گاه آنقدر قدیمی هستند که خود شرکت‌های خدماتی نیز از وجود آن‌ها بی‌خبرند و به تدریج با پیشرفت حفاری مشخص می‌شوند.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد افزود: ممکن است بودجه‌ای برای انتقال تاسیسات شرکت‌های خدماتی در برهه مورد نظر شهرداری در نظر گرفته نشده باشد و به همین دلیل کار با کندی همراه می‌شود.

یک معبر ناامن داریم که قابل بستن نیست!

نخعی با اشاره به طولانی شدن زمان تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح نوغان گفت: تملک این محدوده دشوار است چون در برخی موارد با چند مالک مواجه می‌شویم و اگر در زمان تعریف پروژه، تملکات پل نوغان انجام می‌شد، ۱۲ سال مردم اذیت نمی‌شدند و کار زود‌تر به پایان می‌رسید.

وی ادامه داد: معبری با عرض یک متر در جایی بسیار ناامن برای تردد عابران در راستگرد پل نوغان ایجاد شده که وضعیت آن ایمن نیست و درعین حال نمی‌توان آن را بست.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه در موقعیت کنونی شهرداری مشهد عزم خود را جزم کرده تا راستگرد پل نوغان را باز کند، گفت: تملک پلاک‌ها و اراضی این محدوده ۵ برابر هزینه احداثتقاطع غیرهمسطح در سایر نقاط شهر هزینه در بردارد و اگر این تملکات انجام شود و مسیر برای اجرای پروژه باز شود، کار در عرض ۳ هفته تکمیل می‌شود.

نخعی تصریح کرد: نمونه دیگر چنین معطلی، اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید گمنام است که تا پشت دیوار شرکت نفت اجرا شده و معطل مانده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت نیز تابع مقرراتی است که روند واگذاری زمین را با کندی همراه کرده است، گفت: به هر حال همینطور که نمی‌شود وارد زمین شرکت نفت شد؛ باید قبلا در این خصوص تدبیر می‌شد و به هر قیمتی گلنگ به زمین زده نمی‌شد.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد با اشاره به همکاری مسوولان شرکت نفت در اجرای پروژه داخل زمین شرکت نفت گفت: پست برق، شمع، دیوار حائل و برخی مقدمات اجرایی کار در داخل زمین شرکت نفت انجام شده اما آن‌ها نیز باید طبق ضوابط قانونی موضوع واگذاری را دنبال کنند و تشریفات قانونی نیز با تاخیراتی همراه است.

بدهی شهرداری به پیمانکاران، زیاد نیست

نخعی تصریح کرد: شهرداری به اندازه کافی توانمند، پول‌دار و قدرتمند است و رقم سنگینی نیز به پیمانکاران خود بدهکار نیست و اگر زمین انبار شرکت نفت به شهرداری واگذار شده بود، ظرف ۳ ماه پل تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسید.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد با بیان اینکه در روند اجرای پروژه قطارشهری با توقف‌های کمتری مواجه‌ایم، اظهار کرد: به دلیل اینکه کار در روند احداثقطارشهری نظام‌مند‌تر دنبال می‌شود، با مشکلاتی مانند اجرای پل شهید گمنام مواجه نیستیم.

نخعی ادامه داد: زمانی احداثتونل در شهر مشهد رویا بود، اما امروز روند احداثتونل قطار شهری تبدیل به یک کار روتین شده و خوشبختانه موفق‌ترین بخش حفاری تونل قطارشهری را در کشور داریم.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد موعد افتتاح تقاطع غیرهمسطح جانباز - آزادی را عید غدیر عنوان کرد و گفت: کمربند جنوبی نیز با مشکل آزاردهنده تملک مواجه است؛ گرچه به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد و کار دنبال می‌شود.

نخعی در خصوص موضوع اعتبارات پروژه‌های شهر گفت: شخص شهردار بخش مالی پروژه‌ها را دنبال می‌کند و تخصیص‌هایی که در این خصوص می‌دهد، نشان از توجه مدیریت شهری به بحثاجرای پروژه‌های عمرانی است.

اگر مشکلات زود‌تر رفع می‌شد، انقدر هزینه نداشت

وی در خصوص پروژه میدان شهدا نیز بیان کرد: کارهای خوبی در این پروژه صورت گرفته اما مشکلات سنگینی نیز به نسبت بزرگی کار دارد که اگر این مشکلات در زمان خودش رفع می‌شد، این همه هزینه روی دست شهرداری نمی‌گذاشت. به هر حال در بخشی از کار، مقام قضایی باید نظر دهد تا حق و حقوقات دریافت یا اخذ شود.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد با اشاره به احداثبولوار نماز خاطرنشان کرد: اگر مشکل تملک بر سر راه احداثاین بولوار حل شود، کار با پیشرفت بیشتری صورت می‌گیرد.

نخعی با اشاره به احداثبولوار آموزگار گفت: بازگشایی مسیر بولوار آموزگار به احترام آموزگاران و جانبازان صورت می‌گیرد و به آنان تقدیم می‌شود و امید است مورد رضایت خداوند و امام هشتم(ع) قرار گیرد.

منطقه ثامن زیرساخت مناسبی ندارد

وی با بیان اینکه مشکلات جدی در منطقه ثامن وجود دارد، گفت: منطقه‌ای به این عظمت ساخته شده اما زیرساخت‌های لازم برق، گاز، آب و فاضلاب برای آن در گذشته دیده نشده است و تامین بودجه موردنیاز برای اجرای طرح جدید نیز از سوی شرکت‌های خدماتی دشوار است.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد با تاکید بر بهبود کیفیت آسفالت خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای آسفالت با مصالح مناسب در شهر هستیم؛ به همین دلیل با کلانشهرهای کشور در ارتباطیم تا موضوع افزایش کیفیت آسفالت را قطعی سازیم.

نخعی با اشاره به ساخت قرائت‌خانه، کتابخانه و فرهنگسرا در شهر مشهد گفت: طبق برنامه اصلی و سیاست‌های شهرداری احداثزیرساخت‌های شهری دنبال می‌شود و هیچ کاری نیز تعطیل نمی‌گردد و امکانپذیر هم نیست که کاری تعطیل شود چرا که شهرداری براساس نقشه راه حرکت می‌کند و به سمت هدفی می‌رود که طرح‌ جامع، آن را در سیستم تعریف کرده است.

تملکات، بزرگ‌ترین دلیل تاخیر در پروژه میدان شهداست

در این نشست مدیر اجرایی طرح میدان شهدا با ارائه گزارش خود گفت: پروژه میدان شهدا با ۳۵۰۰ پلاک مختلف و ۴هزار مالک رو به رو است که سلیقه‌های مختلفی دارند، از این رو می‌توان بزرگ‌ترین دلیل تاخیر در افتتاح پروژه میدان شهدا را تملکات دانست.

وحید برجسته‌نژاد افزود: در مواردی که اقدام به مذاکره با مالکان و تملکات آن‌ها شده، مالکان درخواست‌های نامتعارفی داشته‌اند که شهرداری به خود اجازه نداده حق و حقوق شهروندان را به هر قیمتی پایمال کند به همین منظور تن به تاخیر دادیم ولی تخلف نکردیم.

وی اضافه کرد: عدم وارد شدن خسارت به تاسیسات شهری و شرکت‌های خدماتی، اجرای تونل انرژی، برگزاری مراسم‌های ملی مذهبی در عرصه میدان شهدا، تغییر در برنامه زمانبندی احداثایستگاه قطارشهری از جمله مشکلاتی بود که منجر به تاخیر در اجرا پروژه و در ‌‌نهایت اختلال آن شد.

بهره‌برداری از تمامی پروژه‌ها تا سال ۹۶

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای مشهد تصریح کرد: تمام پروژه میدان شهدا در سال ۹۶ به بهره‌برداری کامل می‌رسد و این پیش‌بینی می‌شود که اقدامات تملک پلاک‌ها در سال ۹۴ با برنامه‌ریزی و شارژ مالی به پایان برسد چرا که سال ۹۶ مصادف با سال ۲۰۱۷ و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است که باید برای آن روز آماده باشیم.

برجسته‌نژاد با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه تالار شهر ۸۸ درصد است، خاطرنشان کرد: اکنون تالار شهر تعداد ۵۲۹ جبهه عمرانی دارد که تعداد ۲۶۰ نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، ضمن اینکه پایان امسال از ساختمان پارلمانی شهر در میدان شهدا رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: تیم کنترل پروژه هم‌اکنون در محل کارگاه مستقر شده و روزانه فعالیت‌های عمرانی را چک کرده تا از مراحل برنامه زمانبندی عقب نیفتیم.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای مشهد گفت: ۱۸ هزار مترمربع در شش طبقه با کاربری سالن همایش ۶۰۰ نفره، پارکینگ، تاسیسات، سالن جلسات علنی شورا، بخش اداری و کمیسیون‌ها، رستوران و فضای پذیرایی مختصات تالار شهر است که در طرح اولیه نیز احداثآن‌ها پیش‌بینی شده است.

برجسته‌نژاد اضافه کرد: این طرح دچار مشکلاتی در خصوص انشعابات برق، گاز، آب، تلفن و فاضلاب بود که با برنامه‌ریزی و جلسات مکرر اقدام به حل آنها کردیم.

مناقصه عملیات خط ۳ قطار شهری به زودی برگزار می‌شود

در ادامه نشست مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز گفت: براساس پیش بینی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملیات عمرانی خط ۳ قطارشهری در کمتر از یک سال دیگر از طریق برگزاری مناقصه آغاز می‌شود.

ابوالفضل میرزایی افزود: تامین ناوگان خط ۲ قطار شهری مشهد یکی از گلوگاه‌های این پروژه است که روند قرارداد ساخت آن طی شده و اولین واگن آن در بهار ۹۵ به مشهد وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق برای خط یک قطار شهری می‌افتاد اکنون در سال هفتم بهره‌برداری از آن بودیم ولی این تجربه‌ای شد که خط ۲ قطار شهری مشهد را با برنامه‌ریزی پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد یادآور شد: TBM شفت جنوبی قطارشهری مشهد که به ایستگاه شریعتی رسیده، وارد فاز جدیدی از برنامه‌ها شد چرا که برای عبور از میدان شریعتی باید از زیر خط یک قطار شهری و از کنار پایه‌های زیر ساخت آن عبور کند، یعنی به نوعی حفاری آن باید به صورت مینیاتوری صورت بگیرد.

برخورد حفاری به آب‌های زیرزمینی!

میرزایی خاطرنشان کرد: شمع‌هایی را که برای زیر ساخت خط یک قطار شهری کار کردیم همسطح خیابان بود ولی برای این کار در ایستگاه میدان شهدا ابتدای چاه، عمق ۱۸ متری زمین بود که به آب‌های زیرزمینی برخورد کردیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری با اشاره به تملک پلاک‌های مختلف برای احداثخط ۲ قطارشهری افزود: بیش از ۶۰۰ پلاک برای پیشرفت عملیات عمرانی این خط مورد تملک قرار بگیرد که همواره یکی از چالش‌های ما بوده و دلیل تاخیر در پروژه است.

وی افزود: شبکه حمل و نقل ریلی برای نجات شهروندان و زائران از ترافیک شهر، بهترین راهکار است و به همین منظور توجه ویژه به خط ۲ قطارشهری مشهد می‌شود.

آمادگی آسفالت ۴۸ساعته داریم

در پایان این نشست مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد اظهار کرد: هر سال بخش جدیدی به شهر مشهد الحاق می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان پایانی برای ارائه خدمات و آسفالت معابر در نظر گرفت.

سعید حسینقلی‌زاده مقدم افزود: آمادگی داریم هر معبر خاکی که زیرسازی آن صورت گرفته است و طرح تفصیلی دارد، ظرف ۴۸ ساعت آسفالت کنیم.

علت خاکی ماندن برخی معابر را در نداشتن طرح تفضیلی دانست و اضافه کرد: قبل از انجام آسفالت، از شرکت‌های خدماتی استعلام گرفته می‌شود. اگر آن‌ها برنامه‌ای داشته باشند، تا انجام کار شرکت‌های خدماتی از آسفالت معبر خودداری می‌شود.

حسینقلی‌زاده مقدم با اشاره به اینکه ۸۵ درصد بودجه آسفالت مشهد در سال جاری جذب شده است افزود: با این حال شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد برای تامین اعتبار آسفالت آمادگی کامل دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز