خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراثفرهنگی خراسان رضوی:

با استفاده از حمام های قدیمی قوچان اقتصاد گردشگری آن را رونق می دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۳۶۲

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: قوچان نیاز به یک موزه مردم شناسی دارد که آداب و رسوم مردم این شهرستان در آن جمع آوری و به معرض دید عموم گذاشته شود.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: قوچان نیاز به یک موزه مردم شناسی دارد که آداب و رسوم مردم این شهرستان در آن جمع آوری و به معرض دید عموم گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قوچان، رجبعلی لباف خانیکی در کارگروه میراثفرهنگی و گردشگری که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: قوچان یک سرزمین خاص است که تنوع قومی آداب و رسوم مختلف در آن بی نظیر است که در همین راستا پیشنهاد ایجاد برند خاص قوچان همچون گلیم قوچانی که یک بافته منحصر بفرد در سطح جهانی است را همراه با ایجاد منطقه خاص گردشگری عشایری در این شهرستان در دستور کار قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: مسئله ترکیب قومی از بزرگترین ظرفیت‌های قوچان در زمینه گردشگری و میراثفرهنگی است که وجود اقوام، فعالیت‌ها، آداب و رسوم می‌تواند با جنبه کاربردی تبدیل به یک ظرفیت گردشگری باشد که از جمله آن صنایع دستی فراوان این منطقه است.

لباف خانیکی موسیقی قوچان را منحصر به فرد شمرد و گفت: موسیقی اصیل و سنتی یکی از جاذبه‌های این شهرستان تاریخی است که با اندکی توجه می‌شود به فرصت خوبی برای جذب گردشگر تبدیل شود.

وی به کشتی باچوخه به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تنوع جاذبه‌های این شهرستان فراوان است و در زمینه‌های مختلف جای کار دارد از آن جمله کشتی باچوخه است که طرفداران بسیاری در سطح این شهرستان و منطقه و کشور دارد.

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: قوچان نخستین شهری در کشوراست که با اصول شهرسازی نوین ساخته شده است، قدمت شهر فعلی زیاد نیست ولی از نظر اصول مهندسی یک شاهکار مهندسی منحصر به فرد است.
وی به حمام‌های قدیمی شهرستان اشاره کرد و گفت: با حمایت همه جانبه مسئولان شهری و برنامه ریزی میراثفرهنگی و گردشگری در زمینه بازسازی این اماکن تاریخی می‌شود بخش خصوص را تشویق به سرمایه گذاری در این زمینه کرد و حمام‌های قدیمی را تبدیل به مراکز فرهنگی همچون موزه آثار باستانی و یا مردم شناسی و نیز محل عرضه صنایع دستی و کافه سنتی نمود.
لباف خانیکی گفت: قوچان نیاز به یک موزه مردم شناسی دارد که آداب و رسوم مردم این شهرستان در آن جمع آوری و به معرض دید عموم گذاشته شود.
وی گفت: در جهت حفظ و ترویج صنایع دستی وجود بازارچه صنایع دستی از اولویت‌های کاری است که می‌توان با استفاده از پتانسیل جاده شمال به مشهد ضمن ایجاد اشتغال برای هنرمندان مکانی برای عرضه این محصولات و ماندگاری بیشتر مسافرین و گردشگران نیز برای شهرقوچان باشد.
وی به مناطق گردشگری دره یوسف خان و سد تبارک و دره شمخال اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های طبیعی از مواهب الهی است و نباید گذاشت افراد سودجو بر این مناطق اشرافیت داشته باشند.
لباف خانیکی اظهار کرد: از سال ۸۴ حدود ۲.۵ میلیارد تومان در زمینه‌های زیرساخت های میراثفرهنگی و گردشگری در این شهرستان هزینه شده است ولی باید توجه داشت که با توجه به کمبود منابع نیاز به اراده ملی در حفظ و ترویج میراثفرهنگی و توسعه گردشگری داریم.
وی افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود، میراثفرهنگی یک دستگاه هدایت گر و ناظر است و وظیفه تامین تسهیلات و فراهم آوردن بسترهای لازم را دارد و سعی بر برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌های موجود شهرستان و بخش خصوص را دارد مگر در موارد خاص که حس شود بنا در حال تخریب و ازبین رفتن است.
همچنین فرماندار قوچان در ادامه در جلسه کارگروه میراثفرهنگی و گردشگری قوچان اظهار کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه میراثفرهنگی و گردشگری باید نقشه راه تهیه شود بدون نقشه راه نمی‌شود ارزیابی درستی انجام داد، ارزیابی مطلوب یعنی پاسخ به مشکلات و موانع موجود که متاسفانه در شهرستان این امر اجرا نشده بنابراین باید نقشه راه و سند توسعه گردشگری و میراثفرهنگی شهرستان تدوین شود.
وی تصریح کرد: نخستین وظیفه هر مسئول سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حوزه مدیریتی خود است باید اولویت‌ها و ظرفیت‌ها شناخته و سپس باتوجه به امکانات و اعتبارات به مسائل پرداخته شود.
رئیس شورای اداری قوچان عنوان کرد: فرهنگ و سنت قیمت ندارد و میراثفرهنگی شناسنامه هر ملت در بیان قدمت و اصالت آن است که از نظر معنوی بسیار ارزشمند بوده و متاسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از آثار به‌دست خود دولت و در اثر کم توجهی از بین رفته است.
فرماندار قوچان عنوان کرد: باید در بسیاری از موارد از جمله رفتار و ادبیات گردشگری تجدید نظر کنیم و با دید بازتری به حل مسائل و مشکلات در این باره بپردازیم.
وی با رد بعضی از دیدگاه ها در تخریب حمام‌های قدیمی و ساخت مکان‌های تجاری گفت: درست است که این اماکن با بی‌توجهی مسئولان مربوطه و عدم اختصاص اعتبارات لازم به نقطه نامطلوب در شهر تبدیل شده‌اند و تبدیل آنها به مراکز تجاری می‌تواند اقتصاد ظاهری داشته باشد ولی نباید از یاد برد که تمام این موارد بخشی از گذشته ما بوده که می‌تواند این میراثگرانبها با اندکی توجه و تغییر کاربردی جنبه اقتصادی نیز داشته باشند.
قامتی با اشاره به اینکه یکی از وظایف هفت گانه شورا فرهنگ است، گفت: شورای اسلامی می تواند مردم را به سمت داشته‌های فرهنگی شهرستان بیاورند و مردم را در بازسازی و تغییر کاربری و حفظ و نگهداری میراثفرهنگی سهیم و شریک کنند.
وی با انتقاد شدید از عملکرد میراثفرهنگی و گردشگری قوچان گفت: در زمینه معرفی استعدادهای شهرستان کارهای زیادی قابل اجراست ولی متاسفانه میراثفرهنگی و گردشگری در این جهت و معرفی ظرفیت‌های موجود و برگزاری همایش‌های تخصصی کوتاهی کرده است که جای بسی تامل دارد.
در ادامه عباسعلی معتمدی رئیس شورای شهر با ابراز آمادگی شورا وشهرداری قوچان جهت کمک همه جانبه به رونق گردشگری قوچان و حل همزمان معضل حمام های قدیمی شهر گفت: امیداورم میراثفرهنگی با ارائه یک طرح کاربردی و عملیاتی هرچه سریعتر این موضوعات را به سرانجام برسانند.
همچنین بعد از این جلسه از نقاط تاریخی و گردشگری شهرستان نیز بازدید به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز