خبرگزاری کار ایران

در جلسه مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد مطرح شد؛

مهاجرت نخبگان از ایران و چالش‌های آینده/ ضعف شایسته سالاری و نقش آن در بحران های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۱۶۴

نایب رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بسیاری از بحران های جامعه ناشی از فقدان آرامش و امید به آینده است. اگر بخواهیم از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری به عمل آوریم، باید مجدانه سرمایه گذاری در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی را ترویج کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مهران دانشور در جلسه کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد بیان کرد: جامعه در حال حاضر از فشار روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا و تبعات آن بر خانواده ها، رنج می برد و چالش های مختلف باعث شده تا مردم قرار و آرامش خود را از دست بدهند.

او هدف از برگزاری این جلسه را تعریف و تبیین استراتژی متناسب با شرایط روز برای ادامه فعالیت این کمیسیون عنوان کرد و متذکر شد: از اعضای این کمیسیون می‌خواهیم تا اولویت‌های مورد نظر خود را در قالب پیشنهاد ارائه کنند. باید توجه داشت که تلاش ما بر ترویج مفهوم مسئولیت‌های اجتماعی چه در بدنه بخش خصوصی و چه تشویق جامعه به این امر مهم است.

ناصر صادقی، دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در زمان کوتاهی که پس از بروز همه‌گیری کرونا گذشت، تغییرات شگرف و پرشتابی رخ داد که بسیاری از عادات و رویه‌های کار و زندگی را در روزگار کنونی دستخوش تغییر کرد.

وی افزود: کشور ما جدای از کرونا، خود ویژگی‌های دیگری هم دارد که سبب تغییرات خواسته و ناخواسته زیاد در بازه‌های زمانی کوتاه می‌شود. از این شمار می توان به تغییر در مدیریت‌های اجرایی دولتی، تحولات مکرر در سیاست‌ها و برنامه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، مسئله مهاجرت نخبگان و حالا حتی غیرنخبگان از ایران، ورود پُرشتاب مهاجرین از کشورهای همسایه (به واسطه تحولات سیاسی در منطقه)، چالش های آب و هوایی، اقلیمی و زیست محیطی به ویژه بحران آب، وضعیت تحصیلی و فضای آموزشی در سطوح مختلف، اخلاقیات و آمارهای نگران کننده جرم و آسیب‌های اجتماعی و کاهش جدی اعتماد عمومی ناشی از بدعهدی‌های کلامی مسئولان و... اشاره کرد. همه این مولفه ها بر زندگی اجتماعی ما تاثیر می‌گذارند و مسئولیت ما برای توجه به چالش‌ها را دوچندان می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: معتقدیم برای کمک به اصلاح پاره‌ای از امور بهتر است تا ارتباط عمومی با شهرداری‌ها تقویت شود و برای رونق کسب و کار و نشاط اجتماعی، قدرت و فرصت بیشتری به شهرداری‌ها داده شود تا با استفاده از امکانات غیردولتی و عمومی و با همراهی خود مردم، بتوان بخشی از عقب ماندگی‌ها را در حوزه زیرساخت‌های اجتماعی جبران کرد.

دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: منظور از سرمایه گذاری برای خروج از بحران های آینده، صرفا تمرکز بر موضوعات مالی نیست بلکه بعضا اعطای اختیارات و بیان واقعیت‌های اجتماعی برای مردم می تواند از بروز بحران های قریب الوقوع جلوگیری کند. از این منظر ضرورت دارد تا راهکاری برای خروج از این بحران های اجتماعی پیدا کنیم که در حد و بضاعت مان است.

 زهرا حجت، مدیرعامل مؤسسه خیریه توانبخشی همدم فتح المبین نیز تصریح کرد: در کشور ما بحران های زیادی وجود دارد اما اگر بخواهیم راهکاری برای برون رفت از آن ها پیدا کنیم در وهله نخست باید نسبت به این مسئله شناخت داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحران ها معمولا نشات گرفته از عواملی مانند فقدان آزادی بیان، ضعف شایسته سالاری، عدم نگرش علمی به مسائل مشترک بشری، عدم نگرش فرهنگی و روانشناختی به مسائل انسان معاصر، ضعف در درک واقعی نیازهای اقشار مختلف، خرافه پرستی، تلاش بیهوده و اصرار بر تعریف الگوها، عدم توجه به نقدهای دلسوزانه و ... است.

حجت یادآور شد: اگر بخواهیم در این کمیسیون یک موضوع را حل و فصل کنیم تا از حجم بحران ها کاسته شود، این موضوع قطعاً همان فرهنگ سازی است. با توجه به شرایط فعلی، اولویت ما باید فرهنگ سازی در خصوص واکسیناسیون عمومی، رعایت بهداشت فردی و عمومی و کمک به مهار بیماری کرونا در جامعه باشد که اگر این مهم محقق شود، تبعات اقتصادی و اجتماعی این بحران نیز تقلیل خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز