خبرگزاری کار ایران

۵۵۰ هزار روستانشین در خراسان رضوی زیر پوشش تعاون روستایی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۰۵۲

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: بیش از ۵۵۰ هزار نفر در روستاهای خراسان رضوی زیر پوشش شبکه تعاون روستایی هستند که از این حیث نیز خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ایرج ناصری‌مقدم در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید کروسین زعفران در سطح آزمایشگاهی گفت: از هر ۱۰ کیلوگرم زعفران، یک کیلوگرم کروسین گفته می شود، که بیش از ۱۰ میلیارد ریال ارزش داشته و به عنوان عصاره مهمی در تولید محصولات بهداشتی، غذایی و آرایشی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه کروسین در واقع عامل رنگ گیاه زعفران است که خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد و با خلوص ۹۹.۹۸ درصد تولید شده است، ادامه داد: برای اجرای طرح صنعتی در این بخش ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به زودی در اختیار قرار خواهد گرفت که امیدواریم شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون ۶۹۷ تشکل روستایی و اتحادیه تولیدکنندگان خراسان رضوی زیر پوشش تعاون روستایی هستند، افزود: به واسطه فعالیت این شمار تشکل روستایی بیش از ۵۵۰ هزار نفر نیز در روستاهای خراسان رضوی زیر پوشش شبکه تعاون روستایی هستند که از این حیث نیز خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

وی ادامه داد: خرید حمایتی، تضمینی و توافقی محصول از جمله اقدامات حمایتی از روستاییان و کشاورزان است که در این راستا خرید تضمینی گندم و کلزا جزو این گروه خریدها است و تا کنون به ترتیب بیش از پنج هزار تن گندم و ۲ هزار تن خرید کلزا در استان انجام شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی اظهار کرد: سال گذشته مجموعا بیش از ۸۳۰ هزار تن خرید توافقی انواع محصولات در استان انجام شده بود و در قالب خرید حمایتی نیز حدود ۱۲.۵ هزار تن زعفران و ۴۷ تن کشمش از کشاورزان خریداری شده بود.

ناصری مقدم از توزیع ۱۳۶ هزار تن آرد برای مصرف نانوایی های روستایی و خانه‌پز در روستاها به عنوان دیگر اقدامات شاخص حمایتی و خدماتی این سازمان یاد کرد و افزود: تامین بیش از ۱۳۹ هزار تن کود مصرفی کشاورزان و توزیع آن در بین روستاییان، تولید، ضدعفونی و توزیع ۲۴ هزار تن بذر اصلاح شده، توزیع ۶۲۱ هزار لیتر انواع سموم و دیگر نهاده ها از دیگر اقدامات شاخص این سازمان در خراسان رضوی است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۸۷ روستابازار در کشور فعالیت دارد که ۴۳ مورد آن در خراسان رضوی است که تاپایان امسال این رقم به ۱۰۰ مورد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه عرضه کالاها و اقلام کشاورزی عرضه شده در روستابازارها به صورت میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است، افزود: همچنین پیشنهاد تشکیل ۱۱ بارانداز در استان ارائه شده که تاکنون مجوز ایجاد برای سه مورد آن صادر شده است.

وی اظهار کرد: سالانه ۴۰۰ هزار تن ظرفیت انبارداری در استان برای ذخیره خریدهای توافقی، تضمینی و حمایتی استفاده می‌شود که امسال برای نخستین بار ردیف بودجه ملی در استانها برای تجهیز و تکمیل انبارها در نظر گرفته شده که اقدام قابل توجهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز