خبرگزاری کار ایران

خراسان‌رضوی به قطب فولاد کشور تبدیل می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۳۶

صحبت‌های استاندار مبنی بر تبدیل شدن خراسان رضوی به قطب فولاد کشور هنوز روی کاغذ نیامده، مشکل آب شرب تربت حیدریه به میان می‌آید که برنامه‌ریزی جهت رفع این مشکل از سوی استاندار مطرح ‌می شود.

ایلنا: استاندار خراسان‌رضوی در جدیدترین اظهارات خود گفته است که منطقه‌ی خواف تا تربت‌حیدریه در آینده‌ای نزدیک به قطب تولید فولاد کشور مبدل خواهد شد و این در حالی است که فرشید منوچهری دبیر اتاق تعاون استان در اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود که این استان در آینده نزدیک تبدیل به قطب سوم فولادسازی کشور می‌شود و البته محمدی‌زاده استاندار دوره‌های پیشین استان در سال ۸۶ از خراسان‌رضوی به عنوان قطب دوم تولید فولاد کشور نام برده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد‌حسین فروزان‌مهر استاندار خراسان‌رضوی با حضور در جمع فعالان بخش اقتصادی تربت‌حیدریه با اشاره به ذخایر غنی معدنی این شهرستان ادامه داده است: در همین راستا با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته با توجه بر ظرفیت‌های موجود، منطقه‌ی خواف تا تربت حیدریه در آینده‌ای نزدیک به قطب تولید فولاد کشور مبدل خواهد شد.

ساخت یک کیلوگرم فولاد ۴۰ لیترآب نیاز دارد

خشکسالی از مهمترین مشکلاتی است که خراسان رضوی در دهه‌های گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده‌ است، تا جایی که با ایجاد سد دوستی از آن به عنوان ناجی مردم خراسان رضوی یاد کردند، اما با احساس تکلیف افغانستانی‌ها برای خود و ساختن سدی بالاتر از دوستی در خاک افغانستان دوباره نگرانی‌ها را برانگیخت تا جایی که مجید نامجو وزیر سابق نیرو در این خصوص گفته است، آب ورودی به سد دوستی که بیش از یک میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و یکصد میلیون مترمکعب از آب آشامیدنی مشهد را تأمین می کند، به صفر رسیده است.

فروزان‌مهر گفته است: تامین آب مورد نیاز و استقرار کامل خوشه‌ی صنعت فولاد شامل شمش، نورد، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره در این منطقه از جمله مواردی ست که با جدیت دنبال می شود.

زعفران‌کاری بهترین روش مقابله با کمبود آب

فروزان مهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های تربت‌حیدریه در زمینه‌ی کشاورزی بر استفاده‌ی صحیح از نهاده‌های کشاورزی تاکید و اظهار کرده است: ساماندهی کشت محصول راهبردی زعفران و تدوین الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع آبی از جمله ضرورت‌هایی است که باید در راستای توسعه ی این بخش مورد توجه قرار گیرد.

استاندارخراسان‌رضوی استفاده بهینه از منابع آبی بخش کشاورزی را یک ضرورت برشمرده و گفته است: تنها ۳۵ درصد از مجموع ۹۲ درصد مصارف آب در بخش کشاورزی دارای بازده مثبت است که این مهم ضرورت اجرای طرح‌های نوین آبیاری، آبخیزداری، آبخوان‌داری، کشت گلخانه‌ای و استفاده از پساب‌های خانگی در این بخش را نشان می‌دهد.

تصمیم‌گیری برای حل کمبود آب شرب تربت‌حیدریه

صحبت‌های استاندار مبنی بر تبدیل شدن خراسان رضوی به قطب فولاد کشور هنوز روی کاغذ نیامده، مشکل آب شرب تربت حیدریه به میان می‌آید که برنامه‌ریزی جهت رفع این مشکل از سوی استاندار مطرح ‌می شود.

گفتنی است بازدید از مجتمع در حال احداثفولاد تربت‌حیدریه با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه ۴.۷ میلیون تن آهن فولاد، شمش، آهن و ورق فولادی سیاه و همچنین مجتمع فولاد شرق کاوه، واحد صنعتی و معدنی توسعه‌ی ملی فولاد تربت‌حیدریه و یک واحد درجه‌بندی و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ تن از دیگر برنامه‌های فروزان مهر در جریان سفر به شهرستان کم‌آب تربت‌حیدریه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز