خبرگزاری کار ایران

سرافرازی مطرح کرد:

آمادگی‌وزارت جهاد برای هماهنگی‌اجلاس کشورهای‌عضو اوسک و هوشمندسازی سیستم‌های کشاورزی در حوزه زعفران

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۵۹۳

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجموعه وزارت جهاد برای هماهنگی جلسه سفرای کشورهای عضو اوسک با همکاری مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل دارد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، جلسه هماهنگی اجلاس کشورهای عضو اوسک به منظور هماهنگی جهت برگزاری هرچه بهتر و هدفمندتر این اجلاس با حضور علیمراد سرافرازی، رئیس مرکز امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی و احسان مصطفوی مدیر طرح اوسک برگزار شد.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت جهاد در این جلسه با تاکید بر ارتباط با سفرای کشورهای زعفران خیز گفت: مجموعه وزارت جهاد برای هماهنگی جلسه سفرای کشورهای عضو اوسک با همکاری مجلس شورای اسلامی، آمادگی کامل دارد و باید نگاه همه افراد به اوسک، نگاهی بین المللی و فراملی باشد.

سرافرازی ادامه داد: این جلسات می تواند به صورت ویدئو کنفرانسی و برای معرفی طرح اوسک و خواص منحصر بفرد محصول زعفران برگزار شود.

وی با بیان اینکه برای هوشمندسازی سیستم های کشاورزی در حوزه زعفران آمادگی داریم، افزود: همچنین آمادگی داریم تا کشاورزان نمونه این حوزه را به اوسک معرفی کنیم تا این سازمان از توان مفید کشاورزان برای ارتقا و بهره وری زعفران استفاده کند.

مدیر طرح سازمان جهانی زعفران نیز در ادامه این جلسه گفت: در ابتدای شکل گیری این سازمان، یازده کشور بزرگ تولیدکننده، صادرکننده و مصرف کننده زعفران دنیا را شناسایی کردیم و پس از نوشتن برنامه ای هدفمند در فازهای مختلف، شروع به ساخت اولین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در شهرستان تربت حیدریه واقع در خراسان رضوی کردیم.

مصطفوی با اشاره به اینکه فرآوری های زعفران باید در پالایشگاه های تخصصی این محصول صورت گیرد، افزود: با هزینه‌هایی که برای احداث این کارخانه صورت گرفت، خوشبختانه در بهمن ماه سال گذشته و با حضور رئیس جمهوری شاهد افتتاح بزرگترین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران، اولین دفتر پیشخوان زعفران کشور، اولین تالار بورس زعفران، موزه بزرگ زعفران و اولین بانک زعفران کشور در شهرستان تربت حیدریه بودیم.

وی گفت: یکی از اهداف تشکیل سازمان جهانی زعفران، ایجاد بورس بین المللی و جهانی این محصول و همچنین ثبت روز جهانی زعفران به منظور ارج نهادن به مقام کشاورز و صیانت از محصول استراتژیک طلای سرخ است.

مصطفوی تصریح کرد: در این مجموعه تاکنون بیش از ٣ هزار کشاورز، توسط افراد خبره و باتجربه آموزش‌های لازم کاشت، داشت و برداشت را فراگرفته اند که این امر یک حرکت بسیار ویژه و موثر برای بازدهی و افزایش کشت زعفران منطقه بود.

مدیر طرح اوسک با اشاره به اینکه باید نگاه همه ما برای تشکیل این سازمان، نگاه بین المللی باشد، ادامه داد: اگر ما از ظرفیت کشورهای دیگر در جهت معرفی خواص منحصربفرد زعفران در دنیا و معرفی آن به مردم استفاده کنیم، دیگر شاهد زعفران مازاد نخواهیم بود و توانسته ایم بحث فرآوری زعفران را به خوبی پیگیری کنیم، یکی از کارهایی که اوسک در سطح جهانی انجام می دهد نیز مدیریت فرآوری زعفران به جای جنگ قیمت ها است.

تاکید بر جلسه با سفیران کشورهای عضو به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی، معرفی پتانسیل‌های جهاد در حوزه فراسرزمینی، استفاده از پتانسیل استارتاپ های داخلی و خارجی، هوشمندسازی سیستم های کشاورزی، آموزش هدفمندکشاورزان و ارتباط با کشاورزان نمونه، نگاه جهانی و بین‌المللی به مدیریت محصول استراتژیک زعفران از محورهای جلسه مدیر طرح اوسک با مدیرمرکز امور بین الملل وزارت جهاد بود.

همچنین بحث شناسایی توان های داخلی دانشگاه های مختلف در حوزه زعفران و کمک در بخش تحقیقاتی و طرفداری از ایده های این حوزه از دیگر محورهای این جلسه بود.

سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران با عنوان OSEC، با هدف در دست گرفتن و نقش آفرینی موثر در بازارهای جهانی زعفران توسط ایران در خراسان رضوی شکل گرفت و بهمن ماه سال گذشته نیز با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری، رسما رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز