خبرگزاری کار ایران

۵۰ درصد از کسری آب کشور مربوط به منطقه شرق کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۳۶۰

رئیس مرکز تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این مرکز به سمت آموزش در حرکت هستند گفت: ۵۰ درصد از کسری آب کشور مربوط به منطقه شرق کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا اقنوم در مراسم تجلیل از کشاورزان ، تولید کنندگان ، بهره وران نمونه استانی و کشوری در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گناباد گفت: تولید و کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک با توجه به شرایط خاص کاری بس دشوار است.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات کشاورزی در منطقه ۵ کشور سه استان خراسان، یزد، سیستان و بلوچستان چالشهای زیادی از قبیل خشکی، شوری و رفتن به سمت شور شدن آب ، فقیر بودن کربن آلی خاک و... را دارد که بهره وری کشاورزی را تا حد زیادی کاهش میدهد و مردمان این مناطق با سختی های زیادی سالیان است که دست و پنجه نرم می کنند.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از کسری آب مخازن کل کشور مربوط به منطقه شرق کشور و استان های ذکر شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط و کمبودهای خاص در شرق کشور آنچه جبران این کاستی ها در سالیان دراز شده تلاش بی وقفه و سخت کوشی مردمان آن است که با هر شرایطی تلاش کردند و زندگی کردند تا کشاورزی منطقه برای نسل آینده حفظ شود و ما نیز باید برای آیندگان تمامی گامهای خود را در جهت رفع کمبودها برداریم.

وی گفت : آنچه در شرایط امروز مورد توجه خاص محققان این حوزه قرار دارد علم و دانش روز کشاورزی است که می تواند بسیاری از خلأها را جبران کند.

وی تصریح کرد: کشاورزی بدون بهره وری و کشاورزی سنتی این روزها جوابگو نیست و باید به سمت علمی شدن و دانش روز جهت بیشترین استفاده از کمترین امکانات بود تا با علم و فن آوری از کمترین میزان آب برای کاشت محصولات بیشترین عملکرد را داشته باشیم .

وی افزود: کشور ایران ظرفیت خوبی در زمینه گیاهان دارویی و زعفران دارد که با علمی شدن کاشت و برداشت این محصولات ، کاهش هزینه های کشاورزان و توانمند سازی آنان درآمد جهادگران این عرصه را بالا ببریم و به سمت پایدار شدن روستاها و نگه داشتن مردم و مانع از مهاجرت شویم .

وی گفت: مراکز تحقیقات کشاورزی با حرکت به سمت تحقیقات و آموزش و ایجاد آزمایشگاه گامهای روشنی برای افزایش بهره وری در کشور برداشته و آموزشهای مجازی با حضور کلیه محققین و کشاورزان نمونه ایران ، نرم افزار تاپ و دسترسی به تمام کشاورزان نمونه ایران ، راه اندازی سامانه کشاورز یار با شماره ۰۹۶۸۰۰ و پاسخگویی در مورد تمام سوالات مربوط به دام، طیور ، آبزیان ، زراعت ، کشاورزی و حرکت به سمت دانش نو در این عرصه ، افزایش کیفیت بازار فروش و درآمد زایی و افقهای روشن اقتصادی را تحت تاثیر مثبت خود قرار داده است.

در این مراسم از ۲۱ نفر از کشاورزان ، تولید کنندگان و بهره وران نمونه (۱ نفر کشوری، ۳ نفر استانی و ۱۷ نفر شهرستانی) تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز