خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر ارشاد؛

اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۷۵

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات جشنواره نسبت به دوره قبل، خواهان توجه ویژه دولت و به خصوص وزارت ارشاد به این جشنواره شد.

ایلنا: مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) با اشاره به حضور وزیر ارشاد در مشهد گفت: اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ۲۵ شهریورماه در شب میلاد امام رضا(ع) در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی(صبا) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، جواد جعفری در نشستی خبری با بیان این مطلب بیان کرد: جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) با دو بال علم و هنر حرکت کرده است و در همین مدار نیز به حرکت خود ادامه خواهد داد و عمده فعالیت‌های این جشنواره در بعد علمی تکیه بر حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مؤلفان و محققان بوده است و در بعد هنری نیز با تکیه بر هنرمندان، اصحاب فرهنگی، ارباب قلم و جامعه فرهنگی و هنری کشور بوده است.

وی با بیان اینکه هر دو بال علم و هنر موفقیت‌آمیز عمل کرده‌اند و خدمات فاخری را به عرصه رضوی تقدیم کرده‌اند، تصریح کرد: در بخش دستاورد‌های علمی جشنوراه می‌توان به تهیه جلد اول دانشنامه امام رضا(ع) با ۵۰۰ هزار کلمه اشتاره کرد که در اختتامیه این جشنواره از آن رونمایی می‌شود.

چهار ترجمه از صحیفه رضویه، ترجمه کتاب عوالم المعلوم جلد ۲۳ و کتاب عوالم العلوم جلد ۲۲، جلد نخست مجموعه تفسیری امام رضا(ع)، ترجمه و شرح احتجاجات امام رضا(ع)، نرم افزارکتابخانه تخصصی امام رضا(ع) ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی و پژوهشگران رضوی، مجموعه مقالات ابعاد شخصیت امام و خبرگزاری فرهنگ رضوی قسمتی از دستاورد‌های جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) در بخش علمی بود که جعفری به آن‌ها اشاره کرد.

وی افزود: تولید دو هزار و ۱۲۰ مقاله در جشنواره و ۲۱ جشنواره علمی پژوهشی با موضوع فرهنگ رضوی و رویکردهای سبک زندگی رضوی، نهاد خانوده، مسائل تربیتی، اخلاق و ادب، توجه به محیط زیست و نماز و مسجد از دیگر کارهای صورت گرفته در بخش علمی جشنواره بوده است.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی در خصوص دستاورد‌های بخش هنری جشنواره بیان‌کرد: برگزاری ۶ جشنواره سینمایی شامل فیلم‌نامه‌نویسی رضوی، فیلم‌های کوتاه و مستند رضوی، پویانمایی رضوی، نماهنگ رضوی از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش هنری جشنواره بود که در مجموع دو هزار و ۱۲۴ تولید در این زمینه داشته‌ایم.

جشنواره خوشنویسی، هنرهای نمایشی، تجلی فرهنگ رضوی در هنرهای سنتی، هنرهای تجسمی از دیگر برنامه‌های انجام شده در این جشنواره بوده است که جعفری با اشاره به آن‌ها گفت: ۱۴ هزار و ۷۷۳ اثر هنری در این بخش‌ها در زمینه فرهنگ رضوی تولید شده است.

وی از تولید ۴۱ هزار و ۲۲۶ اثر با موضوع فرهنگ رضوی توسط کودکان و نوجوانان در این جشنواره خبر داد و گفت: مجموعه داستان‌های کوتاه، اشعاری با موضوع فرهنگ هنری نیز در بخش هنری جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) تولید شده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) همچنین از جشنواره شعر رضوی عربی، کردی و آذری خبر داد و افزود: دل‌نوشته‌هایی با موضوع نامه‌ای به امام رضا(ع) نیز تهیه شد که ۱۴۰ هزار و ۹۸۲ اثر در این بخش به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

جعفری با اشاره به خلق آثاری در زمینه رسانه دیجیتال و آثار مطبوعاتی در تهران و گیلان خبر داد و تصریح کرد: در این بخش سه هزار و ۶۰۰ اثر تولید شده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) با بیان اینکه ۳۱ استان کشور برنامه‌هایی را با الهام از آموزه‌های رضوی اجرا کردند بیان کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره در آغاز دهه کرامت در قم با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز شد و به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در سراسر کشور ایجاد و اجرا شد.

وی در خصوص شرکت کنندگان در مراسم اختتامیه این جشنواره یادآور شد: برگزیدگان دوره دهم(سال گذشته) این جشنواره، دبیران ۸۵ گانه جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع)، ناظران جشنواره، اعضای کارگروه‌های فرهنگی، هنری، سینمایی، رسانه‌ای و دیجیتالی جشنواره، اعضای بین الملل، اعضای ستاد مرکزی جشن‌های دهه کرامت، اعضای شورای برنامه‌ریزی و مشورتی جشنواره، هنرمندان برجسته‌ای که در این جشنواره به ایفای نقش پرداخته‌اند و خادمان فرهنگ رضوی که هرساله ۱۶ نفر از ۀآنان معرفی و تقدیر می‌شوند در اختتامیه این جشنواره حضور خواهند داشت.

جعفری در خصوص مهمانان ویژه اختتامیه این جشنواره گفت: تا کنونحضور جنتی وزیر ارشاد در این جشنواره قطعی شده و از رییس جمهور نیز دعوت شده که آمدنشان قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر در اجرای این جشنواره ما را یاری دادند در خصوص اینکه چه میزان فعالیت‌های صورت گرفته مؤثر بوده است، بیان کرد: یک شورای مشورتی پس از برگزتاری هر دوره از جشنواره تشکیل می‌شود و برنامه‌ها را آسیب‌شناسی می‌کنند و در صورت لزوم مهندسی مجدد انجام می‌شود و گروه ناظران تخصصی و عمومی جشنواره نیز به رصد برنامه‌ها می‌پردازند و در صورتی که برنامه‌ای تأثیرگذذار نباشد برنامه‌های دیگر جایگزین آن می‌رود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) پرداختن به دو بخش ظرفیت سازی و فرهنگ سازی را از مهم‌ترین رویکرد‌ها برای عمق بخشی به فرهنگ رضوی دانست و اظهار کرد: اگر امروز دهه کرامت ایجاد شده به واسطه وجود این جشنواره بوده است و از دیگر ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته نامگذاری پنجم ذیقعده به نان بزرگداشت امام زادگان بوده که امسال کنگره بین‌المللی آن برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مهم‌ترین کارهای صورت گرفته در غالب جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: احیاء قدمگاه‌های مطهر رضوی از دیگر برنامه‌های مهم در این جشنواره بوده که با توجه به این مهم امروز برنامه‌های فرهنگی متعددی در گوشه و کنار ایران و به ویژه قدمگاه‌های رضوی انجام می‌شود.

جعفری در خصوص اعتبارات یازدهمین دوره این جشنواره بیان کرد: اعتبارات متناسب با گستردگی و تنوع جشنواره احتیاج است که در این زمینه نیاز به حمایت ویژه دولت جدید هستیم.

وی ادامه داد: برای تولید آثار فاخر در زمینه فیلم‌های سینمایی و هنرهای تجسمی نیازمند حمایت از هنرمندان هستیم که با اعتبارات فعلی نمی‌توان به این مهم اقدام کرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات جشنواره نسبت به دوره قبل، خواهان توجه ویژه دولت و به خصوص وزارت ارشاد به این جشنواره شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز