خبرگزاری کار ایران

فرماندار:

قدیمی‌ترین وقف نامه خراسان متعلق به بخش سرولایت نیشابور است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۶۰۴

فرماندار نیشابور گفت: این شهرستان سابقه‌ای بسیار طولانی در حوزه وقف دارد و قدیمی‌ترین وقف‌نامه خراسان بزرگ که قدمت آن به سال ۷۷۷ هجری قمری بر می‌گردد متعلق به امام‌زاده عمادالدین(ع) در روستای پیرشهباز بخش سرولایت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، علیرضا قامتی در جلسه هیات امنای بنیاد موقوفه لیلا خانم در نیشابور افزود: یکی از بهترین امانت‌هایی که نزد مردم این منطقه قرار دارد شهدایی است که تقدیم انقلاب کرده‌اند و همچنین اموالی است که از صدها سال قبل در قالب نذر و وقف امور خیر برای آیندگان به امانت گذاشته‌اند که امروز به دست ما رسیده‌ است.

وی اظهار داشت: متاسفانه پدیده بالا شهر و پائین شهر وجود دارد و افتخار ما این است که برای کاهش فاصله طبقاتی انسان‌های نیک اندیشی مانند متولیان موقوفه لیلا خانم وجود دارند که تلاش می‌کنند و این‌ها ارزش‌هایی ماندگار برای نیشابور است.

وی با بیان اینکه مدیریت اوقاف نیشابور از سوی متولیان باید با دقت نظر همراه باشد تا آیندگان دچار مشکل نشوند و این امانت به درستی به دست صاحبان اصلی آن برسد تصریح کرد: در طرح تفصیلی نیشابور هم باید با رویکرد توسعه اقتصادی و معیشتی کمک به گسترش منافع این موقوفات مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: همواره در طول تاریخ موقوفات در خدمات رسانی به مردم نقش پررنگی داشته‌اند اما باید توجه داشت برای اینکه این توافق‌نامه‌ها منشا خیر باشند باید در تنظیم آن‌ها ضوابط شرعی و قانونی به دقت رعایت شود تا در آینده مشکل‌ساز نشود.

حجت‌الاسلام صادق خلیلی در این جلسه افزود: در موقوفات منفعتی باید موضوع مالی وقف در توافق‌ها و قراردادها بر اساس نظر واقف کاملا مشخص و رعایت شود تا از سود و منفعت وقف دقیقا در جهت نیت واقف استفاده شود و نقش اداره اوقاف فقط نظارتی است.

وی اظهار داشت: موقوفه لیلا خانم در منطقه بکاول نیشابور نشان‌دهنده نگرش و نیت خیرخواهانه بانیان آن و در جهت توسعه این منطقه است و امیدواریم با دقت نظر منافع این موقوفه در چارچوب نیت واقف در جهت خیر و صلاح شهروندان صرف شود.

ذبیحی متولی بنیاد موقوفه لیلا خانم در منطقه بکاول نیشابور نیز گفت: تاریخ وقف‌نامه نخست این موقوفه سال ۱۲۴۷ هجری شمسی است و در سال ۱۳۴۴ توسط حاج مرتضی ذبیحی نیشابور به صورت رسمی ثبت شد و عایدات آن صرف تعزیه‌خوانی، برطرف کردن اختلافات، عمران ابنیه نیازمندان و در راه‌ماندگان می‌شود و در قحطی قرن ۱۳ موجب نجات جان افراد زیادی در نیشابور شد. 

وی در ادامه افزود: این موقوفه بیش از هفتاد هزار مترمربع زمین در قالب ۵۰ قطعه اختیار دارد و امکان ایجاد بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در قالب کتابخانه و کانون پرورش فکری را در این منطقه دارد و از اهداف جدید این موقوفه در جهت ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان کمک به راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی جهاد دانشگاهی نیشابور برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ و ایجاد باغ تفریحی لیلا خانم برای استفاده شهروندان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز