خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای استان خبر داد:

کمک ۱۵۰ میلیارد ریالی خیرین به طرح های آب‌رسانی استان خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۱۸۳

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب خراسان رضوی گفت: امسال خیرین ۱۵۰ میلیارد ریال به طرح‌های آب‌رسانی استان کمک کرده‌اند و در ۶ شهرستان استان مانند خواف، تربت جام، صالح آباد درگز و قوچان طرح‌های آب‌رسانی با کمک خیرین در حال اجرا است و در سایر شهرها باید این ظرفیت فعال شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، ابراهیم علوی در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزه یادمان شهید محمد نیرآبادی افزود: در شهرستان خوشاب طی تفاهم‌نامه‌ای که با امام‌ جمعه این شهرستان انجام شد از محل وجوهات شرعی ۱۰ میلیارد ریال و به همین میزان هم از محل منابع دولتی برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه باید از منابع غیردولتی استفاده کنیم اظهار داشت: امسال سقف اعتبارات روستایی این شرکت ۲۴میلیارد تومان است که با کمک ماده ۵۶، صندوق توسعه و خیرین به ۴۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از ۳۰ هزار کیلومتر شبکه آب استان بیش از ۲۰سال قدمت دارد و برای هر کیلومتر اصلاح شبکه ۱۰میلیارد ریال مورد نیاز است، تاکید کرد: در حال حاضر شاهد انباشته شدن فرسودگی شبکه آب هستیم زیرا بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۸۹ اجرایی شد قرار بود ظرف پنج سال شرکت‌های آب‌‌وفاضلاب قیمت تمام شده را دریافت کرده و از این محل شبکه را اصلاح کنند ولی این قانون به درستی اجرایی نشد و اگر قیمت تمام شده اخذ شود نیاز به اعتبارات دولتی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی اعلام کرد: برای تکمیل طرح‌های روستایی در این استان از محل صندوق توسعه بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان و برای تحت پوشش قراردادن ۲۲۰ روستایی که هنوز تحت پوشش آبفا قرار ندارند ۲۶۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

علوی ادامه داد: در انتهای سال گذشته پس از شیوع کرونا با افزایش میزان مصرف آب مواجه شدیم که در برخی شهرستان‌ها به حدود ۴۰درصد رسید و منابع آبی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی مراکز تجاری، مدارس و دانشگاه‌ها بخش عمده درآمدهای خارج از بخش خانگی و منابع داخلی محقق نشد به طوری که در فروردین ماه ۱۳۹۹ با مبلغی حدود ۳۰ میلیارد ریال مدیریت کردیم در صورتی که حداقل اعتبار مورد نیاز ماهیانه ۳۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق و دستمزد و خرید تجهیزات و مواد است.

وی تصریح کرد: طی همین دوران یکپارچه‌سازی آب‌وفاضلاب شهری و روستایی ابلاغ شد که پیاده‌سازی سازمانی آن با چالش‌های عدیده‌ای همراه بود و تا پیش از تابستان در ۷۶ شهر خراسان رضوی این یکپارچه‌سازی اتفاق افتاد و در اقدامی صد روزه شرایط آب‌رسانی ۹۱۳ روستا از ۲۸۰۰ روستای استان که شرایط بحرانی داشتند ارتقا و بهبود پیدا کرد.

مدیر دفتر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: طرح‌ انتقال آب از سد بار حدود ۸۰ درصد بوده و برای تکمیل و خرید لوازم حدود ۲۰ میلیارد ریال مورد نیاز است همچنین قرارداد پیمانکار حدود ۴۰میلیارد ریال است که از این‌میزان ۳۰میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار هستیم.

حمیدرضا بیاتی افزود: از ۱۱۰میلیارد ریال اعتبار سال گذشته برای فیروزه و نیشابور ۴۰ درصد و از ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار امسال ۵۹ میلیارد ریال اختصاص یافت.

فرماندار فیروزه نیز گفت: طی یک سال گذشته در حوزه آب‌وفاضلاب فیروزه اقدامات ارزشمندی انجام شد و مشکل تامین آب محور جنوبی فیروزه حل شد و باید با برنامه‌ریزی از طولانی شدن طرح آب‌رسانی از سد بار به فیروزه جلوگیری شود.

ابوالفضل حکیم‌پور افزود: امسال ۷۵ درصد از اعتبارات استانی و ۸ درصد از اعتبارات نفتی و ۳۹ درصد از اعتبارات متوازن شهرستان فیروزه اختصاص یافته است.

وی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی خاطرنشان کرد: با وجود همه کمبودها در فیروزه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌ایم و با تعریف طرح‌ها در سطح دهیاری‌های فیروزه باید مشارکت مردم را جلب کنیم.

وی اظهار داشت: ۶۶ روستا بالای ۲۰ خانوار در فیروزه وجود دارد که با آب‌رسانی به روستای کلاته زینل شاخص برخورداری این روستاها از آب شرب به ۱۰۰ درصد رسید و از سال گذشته طرح توسعه شهرک صنعتی کمال‌الملک فیروزه آغاز شده و ۴۱ قطعه واگذار و ۹ قطعه باقی مانده است و احداث شهرک صنعتی طاغنکوه نیز به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز