خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور خبر داد:

آغاز اجرای عملیات بازسازی سرای تاریخی زهدی در شهرستان نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۰۹۹

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از آغاز اجرای عملیات مرمت و بازسازی سرای تاریخی زهدی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمد اسماعیل اعتمادی با اعلام این خبر گفت: سرای تاریخی زهدی واقع در بازار سرپوش نیشابور، پایین‌تر از میدان محلوج فروشان قرار دارد و در مالکیت بخش خصوصی است و با تخصیص اعتباری بالغ بر ۳.۶ میلیارد ریال مرمت می‌شود. 

او اظهار داشت: این بنای تاریخی درگذشته به‌عنوان سرا و بازارچه تجاری مورد استفاده قرار داشته است ولی در طی دهه‌های اخیر به دلیل تفکیک و قطعه‌بندی و انتقال مالکیت به اشخاص متعدد و عدم نگهداری، آسیب‌های جدی به آن وارد شده و متاسفانه بخش غربی آن به‌طور کامل تخریب‌ شده است.

او ادامه داد: متأسفانه مالکان این اثر تاریخی، کوچک‌ترین اهتمامی برای مرمت و نگهداری این بنا نداشته‌اند و قسمت‌های باقیمانده سرای زهدی نیز به دلیل عدم نگهداری و رها شدن به حال خود، دچار تخریب و آسیب جدی شده بود.

اعتمادی افزود: اداره میراث فرهنگی با تهیه طرح مرمت و بازسازی این اثر و تصویب آن در شورای فنی میراث فرهنگی استان، پیگیر جذب اعتبار عمرانی شد و خوشبختانه در شهریور ماه سال جاری این اعتبار با مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تخصیص ‌یافت و قرارداد با پیمانکار پروژه تنظیم و منعقد و از اوایل مهر ماه نیز عملیات اجرایی آن شروع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: در اجرای این طرح مرمتی، قسمتی از حجره‌ها و زیرزمین‌های ضلع شرقی سرای زهدی آواربرداری و دوباره بازسازی و استحکام‌بخشی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز