خبرگزاری کار ایران

با پیگیری‌های اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی؛

اراضی وقفی دولت آباد طبس پس از 20 سال تعیین تکلیف شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۲۸۵

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: با پیگیری‌های اداره کل اوقاف استان، پس از 20 سال، وضعیت اراضی وقفی دولت آباد طبس تعیین تکلیف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بیرجند، حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور در جمع خبرنگاران، پیرامون شناسایی و اخذ اسناد موقوفات گفت: چنانچه موقوفه‌ای به هر علتی مورد تصرف قرار گرفت وظیفه اوقاف رفع تصرف و احیای موقوفه است، لذا حفاظت از حریم موقوفات مهم‌ترین وظیفه اوقاف است.

وی آشنا کردن مردم با توانمندی‌ها و فعالیت‌های سازمان اوقاف و امورخیریه را امری ضروری دانست و بیان کرد: شناساندن خدمات وقف و اوقاف و اهمیت آن به مردم و نیز آشناسازی مردم با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه سبب ترویج فرهنگ وقف خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در خصوص وظایف متولیان در قبال موقوفه، اظهار کرد: متولیان موقوفات باید پیگیر پرونده‌های حقوقی موقوفات تحت تولیت خود باشند و نیات واقفین را دقیقا اجرا کنند.

بخشی‌پور تصریح کرد: شناسایی رقبات موقوفات یک ضرورت است و در شناسایی پلاک‌های مجهول باید از افراد آگاه و خبره و کارشناسان بازنشسته ثبتی، نقشه‌های هوایی و سایر منابع مهم کمک گرفته شود.

وی از حل مشکل ۲۰ ساله اوقاف و آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس خبر داد و بیان کرد: شش دانگ از پلاک روستای دولت‌آباد پلاک 4 اصلی بخش یک طبس طبق صورت مجلس تجدیدی ۲۴ تیرماه ۱۳۲۳ تحدید حدود شده و اداره زمین شهری به نمایندگی دولت در تاریخ ۱۹ آذرماه ۶۸ سند مالکیت پلاک 4692 اصلی را اخذ کرده و سپس برابر سند شماره 45659 دفتر 15 طبس پلاک فوق به آستان حسین‌بن موسی الکاظم(ع) طبس منتقل شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ادامه داد: از آنجایی که اداره کل اوقاف استان در سال 1376 برای اخذ سند مالکیت پلاک 4 اصلی اقدام نمود مشخص شد که قسمتی از پلاک 4692 اصلی مربوط به آستان حسین‌بن موسی الکاظم(ع) با پلاک 4 اصلی بخش یک طبس روستای دولت‌‌آباد موقوفه امیرحسنخانی تداخل داشته که بدین منظور رفع تعارض در سال 1376 از سوی اداره کل اوقاف و آستانه در مراجع قضایی طرح دعوی شد.

بخشی‌پور با بیان اینکه این موضوع در نهایت منجر به صدور دادنامه در یکم مهرماه ۹۷ از شعبه 18 دیوان عالی کشور شد، افزود: پیرو این مهم حکم دیوان عالی کشور به نفع موقوفه امیرحسنخانی به مساحت 467 هزار متر مربع و رفع تعارض در محدوده دو پلاک و ابطال سند مالکیت قبلی شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین موقوفه شهرستان طبس موقوفه امیرحسنخانی است که ۲۴۶۸ رقبه و ۴۴ نیت دارد، تصریح کرد: پرونده دولت‌آباد که بیش از 20 سال در گردش بود بالاخره نتیجه داد و این اراضی شش دانگ وقف است که حکم آن به نفع اوقاف صادر شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ضمن تقدیر و تشکر از تعامل و همکاری مدیرعامل آستان مقدس حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) طبس در راستای حل این مشکل، یادآور شد: امیدواریم مردم و مسئولین استان ضمن آشنایی با مسئله وقف در جهت احیاء و ترویج این فرهنگ و همچنین اجرای امینانه نیات واقفین، اداره کل اوقاف و امورخیریه استان را یاری کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز