خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا درباره یک حادثه منجر به مرگ در طبس؛

سه ساعت زمان برای خروج یک جوان از چاه

در پی سقوط یک جوان 22 ساله به چاه قنات حدود سه ساعت طول کشید تا نیروهای امدادی وی را از چاه خارج کنند که در نهایت نیز این جوان فوت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در طبس، در هفدهم مرداد ماه جوانی 22 ساله در چاه قنات سقوط می‌کند که سه ساعت طول می‌کشد تا عوامل امدادی وی را از چاه خارج و تحویل اورژانس دهند که در نهایت نیز دقایقی بعد این جوان در بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی فوت می‌کند که چه بسا اگر زودتر وی از چاه نجات می‌یافت شانس نجات وی بیشتر بود که همین تاخیر در نجات وی از چاه اعتراض‌هایی را در پی داشت.

همسر خواهر مرحوم امید عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: امید ساعت 19 در چاه سقوط کرده و ساعت 22 نجات یافته است.

فرهاد اصغریان افزود: آتش نشانی بعد از حضور در محل برای نجات تعلل می‌کرد و آتش‌نشانان تازه در حال باز کردن گره‌های طناب خود بودند و پس از اینکه دلیل تعلل آنها را جویا شدیم یکی از آنها گفت، می‌ترسم به داخل چاه بروم که در نهایت هم یکی از افراد محلی وارد چاه شد و با کمک نیروهای هلال احمر مصدوم از چاه خارج شد که هوشیار بود و صحبت می‌کرد.

برادر مرحوم نیز گفت: بعد از انتقال مصدوم پس از طی مسافتی آمبولانس توقف کرد وقتی علت را پرسیدم پرسنل اورژانس اعلام کردند که کپسول اکسیژن نداریم و حال مصدوم بد شده است.

احمد شله ادامه داد: بعد از شنیدن این موضوع قصد سوار شدن به آمبولانس و تنفس دهان به دهان داشتم که اجازه ندادند و پرسنل اورژانس در صحبت با یکدیگر گفتند اکسیژن نداریم زودتر حرکت کنیم.

همسرخواهر مرحوم نیز گفت: برای خروج آتش نشانی امکانات لازم را نداشت و خودمان تماس گرفتیم تا جرثقیل در محل حاضر شد و با کمک نیروهای هلال احمر و فرد محلی مصدوم از چاه خارج شد.

محمود مختاری گفت: بعد از انتقال مصدوم به بیمارستان در آنجا فقط وی را با دست ماساژ قلبی می‌دادند و در حالی که اعلام کرده بودند ایست قلبی کرده است متخصص جراح عمومی بر بالین وی حاضر بود و در جواب بنده که خواستار حضور متخصص قلب شدم گفتند وی هم سررشته دارند.

وی ادامه داد: پس از مدتی ماساژ را متوقف کردند و اعلام کردند که مصدوم ضربه مغزی شده و فوت کرده است.

پس از همه این ماجراها و فوت مصدوم متخصص قلب در اورژانس حاضر شد در حالی که در درمانگاه خود بیمارستان حضور داشته است.

دایی مرحوم نیز با اعلام اینکه از زمان سقوط مرحوم در چاه تا زمان فوت وی در بیمارستان حضور داشته است گفت:نیروهای امدادی تعلل کردند و هر یک از دیگری درخواست می‌کرد که وارد چاه شود و در نهایت نیز یکی از افراد محلی وارد چاه شده و درخواست کمک می‌کند که دو نفر از پرسنل هلال احمر به کمک وی می‌روند و در نهایت بعد از گذشت سه ساعت از سقوط این جوان در چاه او را خارج می‌کنند.

علی اصغریان از مسئولان خواست با افرادی که در این قضیه کوتاهی کردند برخورد کنند.

وی ادامه داد: مرحوم امید عباسی پس از خروج از چاه زنده بود و نیاز به اکسیژن داشت در حالی که هیچ کدام از نیروهای امدادی کپسول اکسیژن نداشتند و می‌گفتند حتی مرکز استان هم ندارد.

اصغریان افزود: از مسئولان در خواست می‌کنیم امکانات بدهند و پرسنل را نیز آموزش دهند.

وی با بیان اینکه بیمارستان ساخته‌اند ولی امکانات ندارد گفت: در بیمارستان هم متخصص قلب حضور نداشت و با دست مرحوم را ماساژ قلبی می‌دادند و شک برقی نداشتند که این مسائل مربوط به قدیم است.

وی با اعتراض به زمان سه ساعته برای خروج مرحوم از چاه گفت: در سال‌های قبل فرد دیگری نیز در همین چاه سقوط می‌کند که افراد محلی در کمتر از 15 دقیقه او را خارج به بیمارستان منتقل می‌کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:  در این حادثه بعد از اعلام، بلافاصله اورژانس به محل اعزام  می‌شود و یک ساعت بعد از آن مصدوم از چاه خارج می‌شود.

وی گفت: در ساعت 20:17 به ما اطلاع داده شده و 20:30  آمبولانس در محل حاضر بوده که در نهایت ساعت:21:47 مصدوم تحویل اورژانس شده است و آمبولانس نیز اکسیژن و تجهیزات مورد نیاز را داشته و اقدامات درمانی لازم برای مصدوم انجام شده و مصدوم بدون ایجاد صدمات اضافی به بیمارستان منتقل شده است که در آنجا بر اثر شدت جراحات وارده اقدامات درمانی موثر نبوده و فوت می‌شود.

دکتر اصغر سهرابی دلیل مرگ وی را ضربه به سر و احتمالا خونریزی داخل مغزی اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مرحوم سن پایینی داشته اصلا نیازی به شوک برقی نداشته و قلب وی متوقف نشده است.

وی درباره حضور پزشک متخصص نیز گفت: پزشک مقیم در اورژانس و بیمارستان پزشک عمومی است که حضور داشته است و در صورت لزوم متخصص را می‌خواهد و وظیفه ما هم تامین پزشک عمومی به صورت دائم در اورژانس و بیمارستان است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گفت: هر فردی که از سیستم درمانی شکایت داشته باشد می‌تواند به نظام پزشکی و دادگستری یا نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان مراجعه کند.

فرمانداری ویژه شهرستان طبس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: آتش نشانی در محل حاضر شده ولی با توجه به اینکه دهانه چاه بزرگ بوده است امکان قرار دادن سه پایه روی آن وجود نداشته است و جرثقیل به محل اعزام می شود.

علیرضا خلیلی گفت: آتش نشانی امکانات لازم را دارد و برای این مورد هم تنها راه استفاده از جرثقیل بوده است.

خلیلی افزود: هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد همه دستگاه‌ها را به محل اعزام می‌کنیم تا هر دستگاهی که توان لازم را داشته باشد اقدام کند.

کد خبر : ۴۰۰۵۶۸