خبرگزاری کار ایران

احمدی مقدم:

۵۰ درصد سرقت‌ها در کلانتری‌ها کشف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۵۷۹

بخش مهمی از کشفیات در کلانتری‌ها انجام می‌شود و می‌توان گفت ۵۰ درصد سرقت‌ها در کلانتری‌ها کشف می‌شود، در صورتی که کلانتری‌ها تنها واحد پیگیری هستند.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه در ناجا پیشگیری اجتماعی بر انتظامی تقدم دارد گفت: پلیس به عنوان نهادی اجتماعی تلاش دارد سازمانی برای مردم نه بر مردم باشد.

به گزارش ایلنا، سردار احمدی مقدم در همایش ملی پیشگیری انتظامی از جرم که صبح امروز در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شده بود گفت: نیروی انتظامی در تلاش است تا با اقدامات مناسب خود را از خطا دور کرده و به سمت اقدامات دانش بنیان و متکی بر پژوهش‌های نظری و میدانی قوی برود.

وی با تاکید بر اینکه در دانش نباید وارد کننده باشیم گفت: خوشبختانه در حوزه پلسی، دفاعی و انتظامی رابطه ما با بیرون قطع شده است اما قبل از انقلاب مستشاران نظامی دیگر کشور‌ها انتقال دهنده ساختار‌ها، علوم و فنون و حتی تجهیزات بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر شعار استقلال تلاش کردیم تا در علم خودکفا شویم.

وی با اشاره به اینکه عنصر اصلی قدرت دانش و علم است بیان داشت: استقلال واقعی تنها از طریق استقلال علمی میسر است بنابراین نباید وارد کننده و دنباله رو دیگر کشور‌ها باشیم. باید تلاش کنیم که این وابستگی قطع و دیگران از دانش ما استفاده کنند.

احمدی مقدم یادآور شد: ادبیات پیشگیری اولین بار توسط حضرت امام(ره) وضع شد که فرمودند پیشگیری مقدم بر درمان است هرچند در سالهای اولیه پیشگیری در درمان مطرح بود اما امروز در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی امروز این شعار در الویت است که پیشگیری مقدم بر برخورد و مقابله است.

وی ادامه داد: در نیروی انتظامی نیز از حدود ۱۵ سال پیش ادبیات نظری پیشگیری مورد بحثو کنکاش قرار گرفت و این واژه در نیروی انتظامی پس از آنکه وضع و پذیرفته شد تلاش کردیم تا این موضوعات را از هم باز‌شناسی کنیم از جمله این موضوعات برقررای نظم و انضباط اجتماعی، پیش بینی و کنترل، پیشگیری و پیگیری، کشف و برخورد و مقابله بود و در گام بعدی تلاش شد برای هرکدام از این حوزه‌ها ساختار‌ها را پیش بینی کنیم بنابراین می‌توان گفت واژه پیشگیری در نیروی انتظامی یک دهه است که وارد شده است؛ تشکیل پلیس آگاهی، پلیس فتا، پلیس مبارزه با مواد مخدر و همچنین راه اندازی پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی همه در راستای این هدف می‌باشد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: امروز اگر پلیس آگاهی بخواهد موفق عمل کند نباید تنها به دنبال کشف پرونده‌هایی باشد که به او ارجاع می‌شود بلکه باید اقدامات پیشگیرانه داشته باشد به عنوان مثال رصد فضای مجازی توسط این پلیس به منظور شناسایی باندهای کلاهبرداری یک نوع پیش بینی است چرا که پلیس باید قبل از طرح شکایت از این گروه‌ها آن‌ها را شناسایی کند.

به گفته مقدم پلیس پیشگیری نیز وظیفه پیشگیری از جرایم را برعهده دارد چرا که بخش مهمی از کشفیات در کلانتری‌ها انجام می‌شود و همچنین این بخش اطلاعات مورد نیاز را برای ناجا جمع آوری می‌کند و می‌توان گفت ۵۰ درصد سرقت‌ها در کلانتری‌ها کشف می‌شود در صورتی که کلانتری‌ها تنها واحد پیگیری هستند.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی قوه قضائیه وظیفه پیشگیری از جرم را برعهده دارد گفت: نیروی انتظامی دستگاهی میان بخشی است و در بین نیروهای مسلح، قوه قضائیه و قوه مجریه وظایف مشترکی دارد بنابراین پیشگیری از جرم یکی از وظایف ناجا نیز می‌باشد. احمدی مقدم ارتقای امنیت شهروندان را هدف مهم پیشگیری از جرم دانست و افزود: از طریق پیشگیری می‌توانیم فضایی در جامعه ایجاد کنیم که جرم اتفاق نیافتد و اگر هم اتفاق افتاد بر تعدا مجرمان اضافه نشود.

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر برخورد، مقابله و حتی کشف است افزود: لذا باید در ناجا در حوزه پیش بینی که‌‌ همان اشراف اطلاعاتی و پیشگیری که منجر می‌شود مجرم از ارتکاب جرم منصرف شود به صورت قوی وارد شویم.

وی یاداور شد: در گذشته پیشگیری صرفا مبتنی بر افزایش گشت‌ها، دوربین‌ها و مجموعه اقدامات انتظامی بود اما امروز بخش مهمی از پیشگیری، پیشگیری اجتماعی است؛ در این نوع پیشگیری باید تلاش شود تا قربانیان بالقوه خود را در دام مجرمان قرار ندهند که تحقق این هدف نیاز به آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به شیوه‌های جدید مجرمان دارد تا مردم با اقدامات حفاظتی خود را در برابر مجرمان حفظ کنند.

بنابر گزارش پایگاه خبری پلیس این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه تقدم پیشگیری اجتماعی بر انتظامی یکی از محورهای اساسی است که ناجا بر آن تاکید دارد گفت: جامعه محوری بر تهدید محوری رجحان دارد؛ تفاوت این دو رویکرد در این است که در تهدید محور جامعه یک تهدید است و امنیت نیز برای حاکمیت اما در رویکرد جامعه محوری نیروهای امنیتی دژهای مستحکم مردم در برابر تهدیدات هستند و مردم نیز عامل تهدید کننده نیستند.

به گفته فرمانده ناجا رویکرد جامعه محور در کشورهای غربی از یازده سپتامبر تغییر کرد در گذشته براساس این رویکرد مهم کنترل سطح جرم و بالا بردن امنیت اجتماعی بود اما بعد از یازده سپتامبر در این کشور‌ها پلیس اطلاعات محور پایه ریزی شد که بر این اساس امنیت مردم تقدم بر رضایت آن‌ها دارد بنابراین در هر حوزه‌ای وارد شده و هرگونه کنترل و شنود را انجام می‌دهند.

وی افزود: قبل از انقلاب در کشور ما همین رویکرد بود و در وزارت کشور آن زمان کمیسیون امنیت اجتماعی بدون حکم قضائی افراد را تبعید می‌کرد اما ما امروز اطلاعات محوری را بر اساس تقدم امنیت بر رضایت قبول نداریم ولی اشراف اطلاعاتی باید به حدی باشد که تهدید را از جامعه دور کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز