خبرگزاری کار ایران

رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور:

آموزش‌های ترافیکی متولی مشخصی ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۶۶۸

در زمینه آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی هر سازمان همچون پلیس راهور، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و غیره به صورت جداگانه و جزیره‌ای اقدام به فرهنگ‌سازی در زمینه رانندگی صحیح می‌کنند، که این چند دستگی از دلایل کم اثر بودن آموزه‌های ترافیکی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با انتقاد از اینکه آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی در کشور به ویژه در خودروهای انبوه‌بر متولی خاصی ندارد، گفت: نه تنها رانندگان با نکات ایمنی آشنایی کامل و همه‌جانبه ندارند، بلکه دیگر شهروندان نیز در حین تردد در جاده‌ها، رفتارهای صحیح ترافیکی را نمی‌دانند و با شاخص‌های ایمنی ناآشنا هستند.

به گزارش ایلنا، سرهنگ علیرضا اسماعیلی با یادآوری اینکه بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی حدود ۵۶ درصد تصادفات نشات گرفته از خطاهای انسانی هستند، تصریح کرد: ضعف در مهارت‌های رانندگی و بروز رفتارهای غلط ترافیکی در مواقع حساس و حادثه‌ساز، از مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات در جاده‌ها به ویژه خودروهای‌ مسافرتی انبو‌ه‌بر هستند.

رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور میزان خطای انسانی رانندگان ایرانی را بیش از ۷۰درصد ارزیابی و عنوان کرد: یکی از دلایلی که ایران در میان کشورهای پرحادثه دسته‌بندی می‌شود این است که رانندگان به شخصه بالاترین عامل بروز تصادفات هستند. ضمن آنکه هیچ سازمان مشخصی متولی شناخته شده در اصلاح رفتار غلط رانندگان نیست.

وی با انتقاد از اینکه در زمینه آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی هر سازمان همچون پلیس راهور، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و غیره به صورت جداگانه و جزیره‌ای اقدام به فرهنگ‌سازی در زمینه رانندگی صحیح می‌کنند، این چند دستگی را از دلایل مهم کم اثر بودن آموزه‌های ترافیکی برشمرد.

اسماعیلی تشکیل یک شورای کاربردی و تخصصی در حوزه اشاعه فرهنگ صحیح رانندگی، در زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی کشور را گامی اثرگذار در جهت کاهش چند دستگی‌های آموزش شاخص‌های صحیح رانندگی به ویژه در بین رانندگان اتوبوس‌های مسافربری ارزیابی و تاکید کرد: بی‌شک یکپارچه شدن سیاست‌های آموزشی می‌تواند هم ساختار غلط رانندگی را اصلاح کند و هم منجر به ارتقا شاخص ایمنی در سفرهای جاده‌ای شود. در غیر این صورت اگر وضعیت آموزش در حوزه ترافیک به روند کنونی خود ادامه دهد، آمار تصادفات کاهش چشمگیری نخواهند داشت و لاک‌پشتی پیش خواهد رفت.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: رفع مشکلات کنونی و اصلاح رانندگی‌های ناصحیح و غیراصولی راننندگان حمل و نقل عمومی فرآیند پیچیده‌ای نیست و با آغاز به کار این شورا در کمتر از سه ماه شاهد تحولات و کاهش آمارها خواهیم بود.

رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی را بهترین روش اثرگذاری در فرهنگ ترافیکی کشور معرفی و عنوان کرد: در اصلاح رفتارهای غلط رانندگان نه سخنرانی‌ها اثرگذراند و نه پخش سی‌دی‌های آموزشی. بلکه بازآموزی تکنیک‌های آموزشی است که می‌تواند منجر به اصلاح خطاهای انسانی و یادگیری پایدار شود. با استمرار آموزش‌ها نیز در کمترین زمان ممکن شاهد رفع حداقل ۵۰درصد مشکلات و خطرات کنونی خواهیم بود که روزانه مسافران اتوبوس‌های مسافربری را تهدید می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز