خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی:

۷۵ درصد از مجرمان در مناطق حاشیه‌نشین و محروم زندگی کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۱۲۶

در حال حاضر ۷۰ درصد زندانیان و مجرمان کشور را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل داده‌اند که باید سرمایه های ملی کشور باشند / ۸۰ درصد از مجرمان ما در زندان دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم هستند / در ۵ سال گذشته آمار مجرمان دارای مدرک دانشگاهی رو به افزایش بوده است.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: یزد یک استان معنوی و دارالعباده است و بدون علت نیست که آمار جرم و جرایم در این استان پائین است.

به گزارش ایلنا، اصغر جهانگیر با اشاره به محیط ناآرام در جهان بیان کرد: بحث‌های اقتصادی اصلی‌ترین علت ناآرامی و ناامنی در یک جامعه است.

جهانگیر افزود: تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت و توسعه نامتوازن جامعه و محرومیت‌های کلان در بسیاری از نقاط کشور که از دوران استعمار به ارثرسیده است مشکلاتی در کشور ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: با پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است ۷۵ درصد از مجرمان و زندانیان در مناطق حاشیه‌نشین و محروم زندگی کرده‌اند.

این مقام ارشد قضایی در ادامه گفت: ۵/۴۴ درصد از مجرمان و زندانیان نیز درآمد خود و خانواده شان کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بوده و این پائین بودن درآمد علت اصلی ارتکاب جرم مجرمان بوده است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: امروز بحثقاچاق مواد مخدر به یک پدیده پیچیده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است و ریشه آن مسائل اقتصادی و بیکاری بوده است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه عنوان کرد: امروز بیش از ۵۰ درصد از مجرمان و زندانیان ما به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان هستند و بیش از ۶۵ درصد افرادی که وارد زندان می‌شنود، اعتیاد دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد زندانیان و مجرمان کشور را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل داده‌اند که باید سرمایه های ملی کشور باشند.

جهانگیر با اشاره به پیشی گرفتن آمار دختران و زنان در بحثقاچاق مواد مخدر، مصرف، توزیع و فروش مواد مخدر، نسبت به مردان گفت: در حال حاضر آمار مجرمان زن نسبت به کل جرایم زنان در قاچاق مواد مخدر ۵۴ درصد می‌باشد، در حالی که در بین مردان این آمار نسبت به کل جرایم مردان حداکثر ۴۳ درصد است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور اظهار کرد: تا جایی که امکان دارد باید محکومیت‌های دیگر جایگزین حبس شود و نباید زندان خود زمینه بروز بزهکاری‌های دیگر شود.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: بمباران اطلاعاتی در جامعه امروز اگر به دقت سازماندهی نشود در مقوله فرهنگی بسیار خطرآفرین است و می‌تواند زمینه بزهکاری را فراهم کند؛ زیرا انسان مجبور است برای رفع نیازهای کاذب خود با توجه به نداشتن درآمد کافی دست به جرم بزند.

وی یکی دیگر از دلایل انجام دادن جرم را نداشتن علم و آگاهی و شکست تحصیلی عنوان کرد و افزود: ۸۰ درصد از مجرمان ما در زندان دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم هستند. هرچند که در ۵ سال گذشته آمار مجرمان دارای مدرک دانشگاهی رو به افزایش بوده است.

رییس سازمان زندان های کشور گفت: زمانی جامعه‌ای پویا، فعال و سالم خواهیم داشت که همه دستگاه ها و نهادها به وظایف قانونی خود به نحو مطلوب عمل کنند.

جهانگیر با اشاره به پائین بودن نرخ جرایم در استان یزد گفت: یزد می‌تواند به عنوان یک استان الگو در پیشگیری از وقوع جرایم معرفی شود و اگر نرخ مجرمان غیربومی را از مجرمان استان جدا کنیم، استان یزد پائین ترین و بهترین نرخ را در بحثمجرمان و زندانیان دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز