خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا:

علم تنها راه میانبر غلبه بر جرم است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۰۵۶

علم تنها راه میانبر برای فائق آمدن بر جرم است تا بتوانیم مشکلات‌مان را در این زمینه حل کنیم / پژوهش منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا با تاکید براینکه، پژوهش و تحقیقات بهترین و کوتاه ترین مسیر را برای فائق آمدن بر جرم به ما نشان می دهد، گفت: نیروی انتظامی هم اکنون در حوزه تحقیقات در کشور حرف برای گفتن دارد.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، «هادی شیرزاد» گفت: تحول ساختاری نیروی انتظامی کشور در سال ۱۳۷۰ و همچنین تعمیق علمی در فرایند تصمیم سازی سازمانی موجب شد تا با احساس نیاز و ضرورت ایجاد حوزه ی تحقیقات علمی در مجموعه فرماندهی نیروی انتظامی، مرکز تحقیقات در سال ۱۳۷۲ در ساختار ناجا تصویب و فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز کند.

وی افزود: در این مرکز که ابتدا با دو بخش معاونت مطالعات و معاونت اطلاعات و پشتیبانی شکل گرفت، در روند فعالیت و تعاملات خود با تحولات ساختاری و تغییر عناوینی چون مرکز مطالعات و پژوهش ها، مرکز تحقیقات و پژوهش ها و سازمان تحقیقات و مطالعات همراه بود.

رئیس سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، با اشاره به اینکه این سازمان در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ موافقت اصولی از شورای گسترش آموزش عالی کشور شد، تصریح کرد: در سال ۱۳۷۸ نیز موافقت قطعی از سوی این شورا صادر و اساسنامه آن به تصویب رسید. همچنین در سال ۱۳۹۲ نیز با تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ارتقاء یافت.

به گفته شیرزاد، توسعه نیازهای پژوهشی و اهتمام به رویکرد علمی بخش های اجرائی، زمینه گسترش فعالیت های پژوهشی کاربردی در بخش های اجرائی و ستادهای تخصصی را فراهم کرد.

وی یادآور شد: مجموعه تحقیقات و مطالعات از سال ۱۳۸۵ به ایجاد دفاتر تحقیقات کاربردی تخصصی یا جغرافیایی در کلیه یگان های ناجا، همت گماشت به طوری که از سال ۱۳۸۷، شاهد پنج حوزه مشخص پژوهشی با بیش از ۶۰ رده ستادی، اجرایی، تحقیقاتی و مطالعاتی در نیروی انتظامی هستیم.

شیرزاد، همچنین تاکید کرد: ساختار و منظومه تحقیقات در نیروی انتظامی، به گونه ای تعریف و اجرا شده است تا هربخش همانند اجزای یک منظومه، نقش مکمل و متحدی را ایفا کنند، به گونه ای که در فرایند فعالیت های پژوهشی ضمن پرهیز و پیشگیری از فعالیت های تکراری و غیر ضروری، زمینه تعامل و هم افزایی فراهم شد.

رئیس سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، خاطرنشان کرد: رویکرد کلی منظومه تحقیقاتی به صورتی است که هر رده، دارای چشم انداز، اهداف بلند مدت، ماموریت و وظایف، اولویت های محوری، تعاملات درون حوزه ای، بین حوزه ای و برون سازمانی و برنامه در دامنه فعالیت های موضوعی مشخص و تعریف شده می‌باشند که براساس تسهیم منابع، تدابیر و سیاست های کلان شورای عالی تحقیقات ناجا مدیریت می شوند.

وی یادآور شد: مجموعه فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی هرسازمان می تواند نقش موثر و بسزایی در تحول، رشد و توسعه آن داشته و مسیر یا دوره گذرا را برای رسیدن به یک سازمان پویا و مترقی، کوتاه و هموار کند.

شیرزاد، تاکید کرد: تحقیقات و مطالعات اگرچه ابزار مناسبی برای رشد و ترقی است اما عدم توجه لازم به جایگاه آن و فراهم نیامدن هماهنگی و خواسته های سازمانی می تواند اتلاف منابع و انحراف از مسیر رسیدن به اهداف را موجب شده و جو بی اعتمادی و یاس را شایع کند. لذا انسجام، هماهنگی، وحدت، هم اندیشی، تعاون در تعیین و قبول اهداف سازمانی، محوری ترین امر در پیمودن این راه خواهد بود.

وی محور فعالیت رده های سازمانی را فراهم کردن بسترهای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت های نیروی انسانی به عنوان عنصر اصلی تحول سازمان، بهره گیری از عناصر علمی موثر در برگزاری جلسات علمی، هم اندیشی، انتقال تجربه، تشکیل تیم های علمی و تحقیقاتی و تشویق و ترغیب عناصر سازمانی به فعالیت های علمی و بررسی و نیازسنجی تحقیقات برشمرد.

رئیس سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا در خصوص اهمیت پژوهش در نیروی انتظامی گفت: پژوهش منجر به کاهش هزینه ها شده چرا که بررسی های علمی پیرامون موضوع باعثمی‌شود تا معایب را استخراج و هنگام اجرای طرح، آنها را حذف کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است اجرای طرح، نتیجه دلخواه محقق و سازمان را به دنبال نداشته باشد، اگر همه مجموعه را درگیر کنیم عوارض جبران ناپذیری دارد اما با تحقیق می توان به نتایج مطلوبتری دست یابیم.

به گفته شیرزاد، اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی علاوه براین همانند چراغی است که مسیر درست را به ما نشان و کمک می کند تا بهترین و کوتاه ترین راه را انتخاب کنیم.

وی به افتخارات نیروی انتظامی در حوزه تحقیقات و پژوهش اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی سال گذشته به عنوان واحد برتر در جشنواره سلمان در حوزه تحقیقات غیرصنعتی انتخاب شد، همچنین در جشنواره های کشوری از جمله دومین جشنواره فارابی، سازمان برتر تحقیقاتی در کشور معرفی شدیم.

رئیس سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، با اشاره به اینکه نیروی انتظامی هم اکنون در حوزه تحقیقات در کشور حرف برای گفتن دارد، تصریح کرد: ناجا با موضوعات پیچیده ای همانند جرم و جنایت هر روز درگیر است از طرفی رفتار مجرمان و چهره جرم رو به تغییر است بنابراین، علم تنها راه میانبر برای فائق آمدن بر جرم است تا بتوانیم مشکلات‌مان را در این موضوع، حل کنیم.

شیرزاد به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از ۲۳ الی ۲۶ آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران اشاره کرد و گفت: سازمان تحقیقات و مطالعات نیروی انتظامی هرسال با هدف آشنایی با محققان و واحدهای تحقیقاتی دیگر همچنین ارائه طرح ها و اقدامات انجام شده و نمایش توانمندی ها، در این نمایشگاه شرکت می کند.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه از محققان دعوت می کنیم تا تولیدات صنعتی خود را به ما ارائه دهند تا ضمن شناسایی این افراد، برای رفع نیازهای ناجا، این محققان را جذب و از پروژه های صنعتی آنها استفاده کنیم.

شیرزاد در پایان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش از تمامی محققان و پژوهشگران دعوت کرد تا ضمن حضور در این نمایشگاه از دستاوردهای پژوهشی نیروی انتظامی در سالن ۱۰ و ۱۱، دیدن کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز