خبرگزاری کار ایران

معاون نیروی انسانی ناجا اعلام کرد:

جذب ۱۵ هزار پلیس افتخاری بدون حقوق ثابت ماهانه

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۸۱۷

«پلیس افتخاری از ناجا پاداش دریافت کرده و حقوق ماهیانه و ثابت ندارند. / این افراد تا زمانی که در حال اجرای ماموریت‌های پلیس هستند تحت پوشش بیمه‌ای ناجا قرار دارند.»

معاون نیروی انسانی نیروی انتظامی با اعلام جذب ۱۵ هزار نفر در قالب پلیس افتخاری گفت: امنیت تولید اجتماع است و ناجا به تنهایی نمی‌تواند نظم و امنیت را در سراسر کشور تولید کند.

به گزارش ایلنا، سردار محمدتقی عصار صبح امروز در نشستی خبری ضمن تشریح جزئیات طرح پلیس افتخار گفت: ‌ براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته نیروی انتظامی از نظر مقبولیت اجتماعی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد، اما هنوز به نقطه آرمانی نرسیده است.

وی با بیان اینکه به موجب قانون مقررات استخدامی نیروی انتظامی، در حال حاضر مجوز جذب پلیس افتخاری را داریم گفت: در این پلیس، افرادی که به صورت داوطلبانه به کمک نیروی انتظامی می‌شتابند جذب می‌شوند.

معاون نیروی انسانی ناجا با بیان اینکه این طرح چندی پیش به صورت پایلوت اجرایی و نقاط ضعف و قوتش شناسایی شد، گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار نفر جذب پلیس افتخاری شده‌اند که در ۱۵ استان کشور اعم از تهران بزرگ، سیستان و بلوچستان، مازندران، ‌ گیلان و… مشغول به فعالیت هستند.

عصار با بیان اینکه پلیس افتخاری نیز در سه یگان استراتژیک مرزبانی، فتا و یگان ویژه نیز جذب شده است گفت: افراد جذب شده در پلیس افتخاری متناسب با ماموریت‌ها به کار گرفته خواهند شد.

وی با بیان اینکه همه آحاد مردم می‌توانند در صورت علاقه جذب پلیس افتخاری شوند گفت: روابط استخدامی فیمابین این افراد و ناجا وجود ندارد و این افراد تنها در مواقع و ماموریت‌های خاص به کار گرفته می‌شوند.

به گفته عصار ۲۰ درصد افراد جذب شده، زنان هستند.

عصار با بیان اینکه پلیس افتخاری از ناجا پاداش دریافت کرده و حقوق ماهیانه و ثابت ندارند، گفت: این افراد لباس مخصوص به تن کرده و در ماموریت‌ها متناسب با آموزش‌های اخذ شده تجهیزات پلیسی به آنها داده خواهد شد و یک پلیس هستند و به مانند عناصر پلیس، ناجا در قبال عملکرد آنها پاسخگو خواهد بود.

به گفته عصار در طرح سالم سازی دریای امسال نیز این افراد به کار گرفته خواهند شد.

وی در مورد ضابطیت قضایی پلیس‌های افتخاری نیز گفت: این افراد آموزش خواهند دید و متناسب با ماموریت‌هایشان به آنها تجهیزات و اختیارات لازم داده خواهد شد.

عصار در مورد گزینش این افراد نیز گفت: این افراد حتی در صورت علاقه می‌توانند به دفاتر جذب پلیس در استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کرده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و گزینش جذب پلیس افتخاری می‌شوند که دستورالعمل هفت‌گانه‌ای برای آنها پیش‌بینی شده است.

وی در مورد اجرای نظام ترفیع در پلیس افتخاری نیز با بیان اینکه نظام ترفیع و درجه شامل حال پلیس‌های افتخاری نمی‌شود گفت: ‌ در حال حاضر دو سطح یک و ویژه برای پلیس‌های افتخاری درنظر گرفته شده است که در حال تدوین شرایط ورود پلیس‌های افتخاری از سطح یک به ویژه هستیم.

وی با بیان اینکه پلیس‌های افتخاری بیمه لحظه‌ای هستند گفت: این افراد تا زمانی که در حال اجرای ماموریت‌های پلیس هستند تحت پوشش بیمه‌ای ناجا قرار دارند و حتی برای شهادت و یا مجروح شدن آنان نیز همانند کارکنان پلیس پیش‌بینی‌های لازم اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه شرایط سنی ۱۸ سال به بالا برای ورود به پلیس افتخاری لازم است گفت: از وزیر تا مردم عادی می‌توانند عضو پلیس افتخاری شده و حتی تمهیداتی اندیشیده شده است که جوانانی که سربازی نرفته‌اند این دوره آموزشی برای آنها لحاظ شود و حتی در استان محل سکونتشان خدمت خود را بگذرانند.

عصار در پاسخ به انتقادی مبنی بر تضاد جذب پلیس افتخاری و ادعای حرفه‌ای شدن پلیس گفت: تجربه جذب پلیس افتخاری سال‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و نمونه‌های مشابه در سایر کشورها مورد مطالعه قرار گرفته و دست آخر راهبرد و چشم‌انداز پلیس افتخاری متناسب با اهداف و شرایط ناجا تدوین شده است.

وی با بیان اینکه ناجا در برخی ماموریت‌های خود که باید جامعه‌محوری را مدنظر بگیرد می‌تواند از این افراد استفاده کند گفت: پلیس افتخاری به پلیس حرفه‌ای ضربه‌ای نمی‌زند چرا که این پلیس در عملیات‌های ساده به کار گرفته خواهد شد و در کنار ماموران حرفه‌ای به صورت هم‌افزایی فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: پلیس افتخاری در کنار پلیس حرفه‌ای فعالیت خواهد کرد و می‌تواند از پلیس حرفه‌ای الگوبرداری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز