خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور خبر داد:

کنترل ۳۰ هزار کیلومتر از راههای کشور با دوربین / ۴۵۰۰ نفر در آستانه محرومیت از رانندگی

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۸۱

«۴۵ درصد تصادفات در سال گذشته برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر، ۲۳ درصد برخورد وسیله نقلیه با عابر و ۲۲ درصد نیز واژگونی بود. این در حالی است که ۵۵ درصد کشته ها در خودرو، ۲۳ درصد عابران و ۲۱ درصد نیز موتورسواران بودند.»

انتقاد رئیس پلیس راهور از مهلت وزرات صنعت و سازمان استاندارد برای نصب کپسول آتش نشانی خودروها، ۴۵۰۰ راننده در آستانه ضبط گواهینامه و محرومیت از رانندگی، مسدود بودن شماره گذاری اتوبوس اسکانیا، افزایش ۱۶۱ درصدی شماره گذاری خودروهای خارجی و اعلام جزئیات طرح کاهش ۴۰ درصدی سوانح و تلفات رانندگی مهمترین بخش های نشست خبری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بود.

به گزارش ایلنا، سردار دکتر اسکندر مومنی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: در دو ماهه نخست امسال شماره گذاری خودروهای داخلی با افزایش ۱۸۳ درصدی به ۱۳۴ هزار خودرو رسید. این در حالی است که در این مدت ۹ هزار و ۲۱۸ خودروی خارجی نیز شماره گذاری شد که افزایش ۱۶۱ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: شماره گذاری موتورسیکلت ها نیز با افزایش ۵۵ درصدی به ۹۶ هزار و ۶۴۶ دستگاه رسید ضمن اینکه در این مدت ۲۵۷ هزار گواهینامه جدید صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد کاهش نشان می دهد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به جزئیات طرح جدید کاهش ۴۰ درصدی سوانح و تلفات رانندگی گفت: امیدواریم در سال جدید با جهش بتوانیم طرح جدید کاهش ۴۰ درصدی سوانح را اجرا کنیم. یکپارچه سازی معاینه فنی، ارتقای ایمنی خودروها، خروج خودروهای فرسوده و فرهنگ سازی مهمترین اولویت های این طرح است. اوایل امسال بعد از اصلاح این طرح آن را به هیات دولت دادیم که رئیس جمهور دستور داد جلسات بررسی و اجرای این طرح با حضور معاون اول برگزار شود.

مومنی با اعلام اینکه بسیاری از معاینه فنی خودروها صوری است، افزود: از سال ۸۸ پلیس را از معاینه فنی حذف کردند و ما هنوز علت آن را نمی دانیم. وضعیت معاینه فنی در برخی مراکز کلانشهرها خوب است اما به طور کلی وضعیت آنها صوری است. می خواهیم در طرح جدید اقداماتی را انجام دهیم تا وقتی معاینه فنی صادر شد آن خودرو صلاحیت تردد در جاده را داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در طرح کاهش ۴۰ درصدی تلفات باید ۳۰ هزار کیلومتر از جاده های پرتردد به سیستم های هوشمند کنترل مجهز شود تاکید کرد: گام اول بهره برداری از سیستم های موجود است و در گام بعدی طرح توسعه را در دستور کار داریم تا طی یک یا دو سال آینده جاده ها به این تجهیزات مجهز شوند. ضمن اینکه توسعه و ارتقای ایمنی وسایل نقلیه نیز در دستور کار قرار دارد و متاسفانه در حال حاضر این حوزه کند پیش می رود.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه در تابستان امسال سامانه نظارت مردمی برای خودروهای سنگین همانند تریلی و کامیون راه اندازی می شود، گفت: اواخر سال گذشته سامانه نظارت مردمی با شماره پیامک ۱۱۰۱۲۰ برای کنترل اتوبوسهای بین شهری راه اندازی شد تا امکان نظارت مردمی را فراهم کنند. در دو ماهه نخست امسال ۱۲۷ هزار ارتباط با سامانه ۱۱۰۱۲۰ برقرار شد که ۸۰ درصد تماس ها منجر به تذکر آموزش، ۱۴ درصد اعمال قانون و ۶ درصد تقدیر بود. سعی می کنیم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده طرح نظارت مردمی بر تمامی خودروها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای این طرح در دو ماه اخیر میزان تلفات اتوبوسها ۳۲ درصد و میزان تصادفات نیز ۱۸ درصد کاهش یافته است.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادثترافیکی سال ۹۲ گفت: ۴۵ درصد تصادفات در سال گذشته برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر، ۲۳ درصد برخورد وسیله نقلیه با عابر و ۲۲ درصد نیز واژگونی بود. این در حالی است که ۵۵ درصد کشته ها در خودرو، ۲۳ درصد عابران و ۲۱ درصد نیز موتورسواران بودند. این در حالی است که اگر موتورسواران از کلاه ایمنی و عابران نیز اصل دیده شدن و استفاده از پلهای هوایی را رعایت کنند این تلفات به حداقل ممکن می رسد. ۷۰ درصد موتورسواران به علت ضربه به سر جانشان را از دست می دهند.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه طرح تابستانه در دو مرحله اجرا می شود تاکید کرد: اولویت اصلی پلیس در طرح تابستانه امسال تمرکز روی نقاط پرتردد، پرحادثه، عابران پیاده و موتورسیکلت سواران است. مرحله اول اجرای طرح از ۲۱ خرداد تا ۹ تیر و مرحله دوم نیز از ۸ مرداد تا ۴ مهر اجرا می شود.

رئیس پلیس راهور با بیان این که در طرح تابستانه حداکثر سرعت را در نقاط پرتردد، پرتصادف و محل عبور عابران پیاده کاهش می دهیم تاکید کرد: ممکن است حتی در محلی که تردد عابران بسیار زیاد است حداکثر سرعت را به ۵۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهیم.

وی در مورد سهم تقصیر دستگاهها در تصادفات گفت: از ابتدای اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی تا کنون ۴ هزار سهم تقصیر دستگاه ها مشخص شده است.

وی با اعلام اینکه ۴۵۰۰ راننده در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند، افزود: این افراد بیش از ۲۵ نمره منفی دریافت کردند اگر یک تخلف حادثه ساز دیگر انجام دهند با ضبط گواهینامه از ۳ ماه رانندگی محروم می شوند این در حالی است که این رانندگان در صورتی که ۶ ماه مرتکب تخلفات حادثه ساز نشوند نمرات منفی آنها از سیستم حذف می شود.

مومنی با اعلام اینکه در تعطیلات هفته گذشته ۲ دستگاه اتوبوس اسکانیا دچار آتش سوزی شدند افزود: خوشبختانه در این دو حادثه آسیبی به سرنشینان خودرو نرسید در حال حاضر نیز شماره گذاری این خودرو تا زمانی که تمامی ایراداتش رفع نشود مسدود است. شرکت خودروساز تعدادی از ایرادات را رفع کرده امام هنوز ایرادات بسیاری باقی است و باید با ارایه جدول زمانی نسبت به فراخوان خودروها و رفع نقص اقدام کند.

به گفته وی، مقاومت هایی در خصوص رفع ایرادات وجود دارد اما به همه خودروسازان توصیه می کنیم از این فرصت استفاده کنند. طی دو ماه گذشته چند خودروساز بزرگ دنیا تنها به دلیل این که صندلی خودرو دارای ایراد بود یک میلیون خودرو را فراخوان کرده و ایرادات را رفع کردند. خودروسازان باید مطمئن باشند اگر به قانون تمکین کند و مسئولیت پذیر باشند اعتبارشان بیشتر می شود.

رئیس پلیس راهور در پایان در مورد افزایش نرخ جریمه های رانندگی گفت: بر اساس قانون هر سه سال یکبار با توجه به نرخ تورم جریمه های رانندگی اصلاح می شود در حال حاضر این موضوع در هیات دولت در دست بررسی است که پس از تصویب ابلاغ می شود. اصلاحات لازم با امضای وزرای مسئول و فرماندهی نیروی انتظامی انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز