خبرگزاری کار ایران

احمدی مقدم:

روزانه هزار تبعه غیر مجاز از کشور طرد می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۰۳

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر انسان در اردوگاه‌ها جابجا و از مرز‌ها طرد می‌شوند که این هزینه بسیار سنگینی را بر ما تحمیل می‌کند؛ میانگین جابجایی و طرد یک فرد بیش از هزار کیلومتر است / ۲۰۰ کیلومتر باقیمانده از مرزهای جنوب شرقی کشور که با پاکستان همجوار است محل ورود عمده اتباع غیر مجاز است که در صدد هستیم این مرز‌ها را مسدود کنیم.

ایلنا: فرمانده ناجا با اشاره به ورود ۹۸ درصدی ورود اتباع غیر مجاز از مرزهای شرقی کشور، گفت: در حال حاضر و در دنیای امروزی قاچاق اعضای بدن انسان تراژدی امروز جامعه بشری است.

به گزارش ایلنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در سومین کارگاه عملیاتی منطقه‌ای مبارزه با قاچاق انسان سازمان اینترپل با بیان اینکه مسئله مهاجرت یک امر طبیعی است، اظهار داشت: در گذشته انسان‌ها برای بهره‌مندی از شرایط زندگی اقدام به کوچ می‌کردند، مرزهای گذشته همانند مرزهای امروزی نبود بلکه سرحدات در حدود اجتماعات و عشایر تعریف می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در ارزش‌های دینی ما مهاجرت امری پسندیده است، خاطرنشان کرد: استقرار مرز‌ها و نظامات سیاسی، محدودیت‌هایی برای جابجایی بشر بوجود آورده است.

به گفته فرمانده ناجا ریشه قاچاق انسان در نابرابری‌ها و سیاست‌های جهانی است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به جنگ‌ها، مداخلات خارجی و… اذعان داشت: در اسناد راهبردی تمام قدرت‌های بزرگ از تغییر بافت جمعیتی بعنوان تهدید در آینده نام برده شده است زیرا در جوامع مهاجر پذیر مانند همسایگان جنوبی خود شاهد هستیم که تعداد مهاجران بیش از ساکنان بومی‌‌ همان منطقه هستند؛ در کشورهای توسعه یافته این امر را مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این روند در اسناد راهبردی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد تا نیمه قرن ۲۱ عدد مهاجران بر جمعیت بومی آن کشور غالب بوده است.

احمدی مقدم افزود: سرقت اعضای بدن انسان تراژدی امروز جامعه بشری است و قاچاقچیان از این امر بهره برداری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مالی، گفت: در کشور، روزانه بیش از هزار تن اتباع بیگانه شامل افاغنه، اتباع بنگلادشی، پاکستانی و از اتباع کشورهای شرق آسیا برای ورود به بازارهای اروپایی از ایران عبور می‌کنند که اندکی از آنان در ایران رسوب کرده و برخی نیز مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر انسان در اردوگاه‌ها جابجا و از مرز‌ها طرد می‌شوند که این هزینه بسیار سنگینی را بر ما تحمیل می‌کند؛ میانگین جابجایی و طرد یک فرد بیش از هزار کیلومتر است.

وی با بیان اینکه مشکلات حقوقی موجب بروز برخی از جرائم می‌شود، خاطرنشان کرد: اتباع بیگانه غیر مجاز که تحت عنوان کارگر مشغول به کار هستند علاوه بر نداشتن حساب‌های بانکی و نیز عدم حمایت‌های بیمه‌ای، کارفرمایان نیز با عدم پرداخت حقوق به آنان، از این افراد سوء استفاده می‌کنند و یا حتی توسط دوستان خود مورد سرقت قرار می‌گیرند.

سردار مقدم گفت: در کشور ما مجموع نرخ جرائم اتباع بیگانه بالا نیست، خوشبختانه اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز مجموعا موجب ناامنی نمی‌شوند، مشکل اساسی این افراد عدم بهره‌مندی از حمایت‌های حقوقی و قانونی است.

وی با تاکید بر انسداد مرزهای شرقی کشور به بیش از دو هزار کیلومتر مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت: ۹۸ درصد ورود اتباع غیر مجاز از مرزهای شرقی کشور شامل مرز افغانستان و پاکستان، صورت می‌پذیرد.

فرمانده ناجا به انسداد ۸۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی کشور از طریق دیوار، کانال و… طی یک دهه گذشته اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ کیلومتر باقیمانده از مرزهای جنوب شرقی کشور که با پاکستان همجوار است محل ورود عمده اتباع غیر مجاز است که در صدد هستیم این مرز‌ها را مسدود کنیم.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: انسداد و کنترل مرز یک هدف مشترک برای مقابله با تهدیدات و جرائم برون زا برای کشور ما محسوب می‌شود.

در ادامه فرمانده ناجا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روزی هزار تبعه غیر مجاز از کشور طرد می‌شوند، گفت: قاچاقچیان عمدتا به انتقال اتباع افاغنه مشغول هستند بگونه‌ای که بسیاری از این افراد کلاهبردار بوده و پس از گرفتن مبلغ مورد نظر آنان را در بیابان‌ها‌‌ رها می‌کنند.

فرمانده ناجا درباره قاچاق اتباع ایرانی به خارج از کشور نیز، گفت: عمده مقصد قاچاق اتباع ایرانی به مقصد استرالیا و از مسیر مالزی، اندونزی، تایلند و فیلیپین است.

به گفته وی کانادا یکی دیگر از کشورهایی است که اتباع ایرانی به صورت قاچاق به آنجا منتقل می‌شوند اما عدد آن بزرگ و قابل توجه نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز