خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مسئله اصلی تهدید برای امنیت و جامعه در ایران قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۴۱

مسئله موادمخدر افغانستان باید در سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حل شود و تنها همکاری صمیمانه کشور‌ها و اراده قوی در این زمینه می‌تواند مانع گسترش مواد مخدر در منطقه شود.

ایلنا: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مسئله اصلی تهدید برای امنیت و جامعه در ایران قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان است و سالانه تلفات جانی و خسارات مالی هنگفتی را به کشور ما وارد می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ طه طاهری در همایش روسای نهادهای مبارزه با مواد مخدر ۱۲ کشور که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، بر نقش کشورهای هم‌مرز افغانستان برای همکاری در زمینه کاهش کشت خشخاش و قاچاق آن تاکید کرد و گفت: این نشست سیاست‌های یکسانی را برای دولت‌های همجوار و درگیر در مسئله افغانستان ایجاد خواهد کرد تا بتوانند تولید و تهدیدات ناشی از تروریسم و مواد مخدر را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه ما همسایگی بزرگی با افغانستان داریم و دارای یک مرز طولانی با آن هستیم افزود: کشورهای هم‌مرز با افغانستان می‌توانند به این کشور کمک کنند تا با طرح‌های مناسب امنیتی و اقتصادی تولیدات افغانستان به تولیدات غیر از تریاک و خشخاش تبدیل شود.

وی بیان داشت: مسئله اصلی تهدید برای امنیت و جامعه در ایران قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان است و سالانه تلفات جانی و خسارات مالی هنگفتی را به کشور ما وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: اقتصاد ناشی از حمل، ترانزیت و قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان‌یافته و تروریسم را در ایران افزایش می‌دهد.

یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: مسئله موادمخدر افغانستان باید در سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حل شود و تنها همکاری صمیمانه کشور‌ها و اراده قوی در این زمینه می‌تواند مانع گسترش مواد مخدر در منطقه شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در حاشیه نشست روسای نهادهای مبارزه با مواد مخدر ۱۲ کشور در دیدار با وزیر کشور تاجیکستان گفت: ایران و تاجیکستان در خصوص مواد مخدر درد مشترکی دارند.

طاهری گفت: پیش‌نویس تفاهمنامه امنیتی دو کشور در این دیدار بررسی شد و این تفاهمنامه بزودی در سفر وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به تاجیکستان امضا خواهد شد.

وی افزود: نگاه تاجیکستان به کمکهای ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر نگاهی مثبت و نیازمندانه است.

طاهری ادامه داد: سطح روابط دو کشور در این حوزه بسیار مطلوب است و برای بهتر شدن این روابط نیز برنامه‌های عملی در قالب تفاهمنامه امنیتی که به زودی امضا می‌شود در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نگرانی‌های مقامات دو کشور در خصوص افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: دو کشور ایران و تاجیکستان نگرانی‌ها و دردهای مشترکی در این زمینه دارند که با مشارکت فعال و برنامه‌های مشترک، توان نهادهای مبارزه با مواد مخدر دو کشور افزایش خواهد یافت.

همچنین رمضان رحیم اف، وزیر کشور تاجیکستان در این خصوص با قدردانی از تلاش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد کمربند مبارزه با مواد مخدر در منطقه، ‌خواستار انتقال تجربیات متخصصان کشورمان به تاجیکستان در زمینه درمان معتادان، پیشگیری، مقابله، بازتوانی نیروهای پلیس، و آموزش در ابزار کشف مواد مخدر شد.

در این همایش، نمایندگان تمام کشورهای منطقه از احتمال افزایش کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ اظهار نگرانی کردند و همچنین در این همایش گفته شد که کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر در سال‌های اخیر از چارچوب مشکلات ملی فرا‌تر رفته و به یک خطر جدی بین‌المللی تبدیل شده است.

برنامه عملیاتی مسئول‌سازی کشورهای ذی‌ربط و اقدامات عمومی در راستای توافقات منطقه‌ای برای کمک به افغانستان از جمله موارد بیانیه این نشست بود و در این بیانیه تاکید شد که راه حل مشکل مواد مخدر در افغانستان کار یک کشور نیست بلکه با مسائل و همکاری‌های چندجانبه و بین‌المللی باید حل و فصل شود.

نمایندگان نهادهای مبارزه با مواد مخدر ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه، چین، آمریکا، ترکیه و تاجیکستان و نمایندگان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در این همایش حضور داشتند و در بیانیه نهایی مصوب شد که اجلاس بعدی این نشست در تهران برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز