خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ خبر داد:

انهدام باند زورگیری، باج گیری و سرقت‌های مسلحانه در پوشش مأمور

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۶۱

در پی وصول شکایت تعدادی از شهروندان و اقدامات پلیسی صورت گرفته از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد که گروهی از سارقان حرفه‌ای به شیوه «مسلحانه» اقدام به سرقت، زورگیری، آدم ربایی و..، در سطح شهر تهران می‌کنند.

ایلنا: ماموران آگاهی تهران بزرگ عصر روز گذشته باند بزرگ زورگیری و سرقت مسلحانه را که در پوشش مامور اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌دادند؛ متلاشی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، ضمن اعلام این خبر افزود: در پی وصول شکایت تعدادی از شهروندان و اقدامات پلیسی صورت گرفته از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد که گروهی از سارقان حرفه‌ای به شیوه «مسلحانه» اقدام به سرقت، زورگیری، آدم ربایی و..، در سطح شهر تهران می‌کنند.

پرونده در اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ:

با توجه به حساسیت موضوع، هماهنگی‌های لازم با شعبه هفتم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران انجام و پرونده با موضوع «سرقت‌های مسلحانه» تشکیل و تحقیقات جهت شناسایی و دستگیری اعضای گروه، در اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ آغاز شد.

شناسایی شیوه و شگردهای سرقت:

با بررسی پرونده‌های مشابه که طی آن سارقین تحت عنوان مأمور و با استفاده از انواع موتورسیکلت و خودروهای سواری ۲۰۶، ال ۹۰ و «سی یلو» اقدام به ارتکاب سرقت‌های خود کرده بودند، کارآگاهان موفق به شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگانی شدند که به شیوه و شگردهای مختلف توسط این گروه از سارقان مسلح مورد سرقت قرار گرفته بودند.

سرقت از صرافان و افرادی که در زمینه خرید و فروش سکه فعالیت دارند:

متهمان در این شیوه و شگرد، ضمن شناسایی افرادی که با مراجعه به بانک‌ها و صرافی‌ها اقدام به خرید سکه به تعداد زیاد کرده بودند، این افراد را تعقیب و نهایتا با استفاده از سلاح گرم اقدام به سرقت از آن‌ها می‌کردند که در یک فقره از سرقت‌های خود به این شیوه و شگرد، یکی از مالباختگان را با شلیک چهار گلوله مورد هدف قرار داده بودند؛ این مالیباخته در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «پس از خرید ۴۰۰ سکه تمام بهار آزادی از شعبه بانک میدان محمدیه، با موتورسیکلت به سمت محل کار خود(مغازه صرافی) واقع در منطقه دهکده المپیک به راه افتادم؛ در نزدیکی استادیوم آزادی، دو دستگاه موتورسیکلت با چهار سرنشین به من نزدیک شدند که یکی از آن‌ها قصد داشت تا با زدن ضربات پا مرا متوقف کند که موفق به این کار نشد؛ در حالیکه قصد فرار از دست آن‌ها را داشتم، ناگهان یکی از ترک نشینان موتورسیکلت‌ها، با اسلحه کمری به سمت من شلیک کرد که چهار گلوله به من اصابت کرد که سارقان، با سرقت تمامی سکه‌ها به سرعت از محل متواری شدند.

آدم ربایی و گروگانگیری افراد مختلف و اخاذی از خانواده‌های آن‌ها:

در این شیوه و شگرد، اعضای گروه سارقان ابتدا افراد را شناسایی و سپس تحت عنوان مأمور، اقدام به دستگیری آن‌ها(در واقع آدم ربایی) کرده و پس از انتقال این افراد به مکانی نامشخص، با اعمال رعب و وحشت آن‌ها را مجبور می‌کردند تا با اعضای خانواده‌هایشان تماس گرفته و به بهانه‌های مختلف از جمله تصادف و… درخواست وجه نقد نمایند که پس از دریافت پول، گروگان را در مکانی خلوت و عمدتا در حواشی شهر تهران‌‌ رها می‌کردند.
یکی از مالباختگان که بدین شیوه و شگرد مورد ربایش و آدم بایی قرار گرفته بود، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت:» من در منطقه فلاح یک مغازه فروش مبل دارم که چهار نفر، تحت عنوان مأمور و به بهانه حمل و نگهداری موادمخدر به درب مغازه مراجعه، مرا دستگیر و سوار یک دستگاه خودرو ۲۰۶ سفید رنگ کردند؛ این افراد، مرا با دست‌ها و چشمان بسته به مکان نامشخصی برده در حالیکه طی چند ساعتی که در آنجا بودم دائما صدای بی‌سیم شنیده می‌شد.
مالباخته در ادامه افزود: آن‌ها مرا مجبور کردند تا در ازاء آزادی، با خانواده‌ام تماس گرفته و به بهانه تصادف از آن‌ها درخواست مبلغ ده میلیون تومان وجه نقد نمایم؛ این افراد پس از گرفتن این مبلغ مرا به منطقه نعمت آباد برده و در تاریکی شب و در بیابان‌های آنجا‌‌ رهایم کردند.

اخاذی از کارگران ساختمان‌های نیمه کاره و در حال ساخت:

در این شیوه و شگرد، متهمان ابتدا محل‌های تجمع و به اصطلاح " شب خواب " کارگران ساختمانی در ساختمان‌های نیمه کاره و در حال ساخت را شناسایی، سپس تحت عنوان مأمور و با استفاده از سلاح گرم و ضمن ایجاد رعب و وحشت و به بهانه‌های مختلف از جمله مواد مخدر، ورود غیر قانونی افراد به داخل کشور(در مورد کارگران افاغنه) و… دست و پای آن‌ها را بسته، اقدام به سرقت وجوه نقد و اموال قیمتی آن‌ها می‌کردند.

اخاذی از سرنشینان خودرو‌ها به بهانه ایجاد آلودگی صوتی و یا بدپوششی:

در این شیوه و شگرد، متهمان پس از شناسایی خودروهای دارای سرنشین عمدتا جوان به آن‌ها نزدیک و در پشت چراغ قرمز و یا ترافیک، به یکباره درب خودرو‌ها را باز و سوار ماشین‌ها می‌شدند و ضمن معرفی خود به عنوان مأمور، این افراد را به همراه خودرو‌هایشان به مکان‌های خلوت و در چندین فقره به نزدیکی کلانتری‌های سطح شهر کشانده و ضمن تهدید به توقیف خودرو اقدام به اخاذی از سرنشینان این گروه از خودرو‌ها می‌کردند که بررسی شکایت‌های مطرح در این خصوص نشان از آن داشت که مته‌مان این شیوه و شگرد سرقت‌های خود را از ساعت بیست الی بیست و چهار، در محدوده پل پارک وی تا میدان تجریش و همچنین در جاده امامزاده داوود انجام می‌دهند.

دستگیری متهمان:

با توجه به شیوه شگرد مته‌مان در ارتکاب سرقت‌های مختلف، کاراگاهان اداره یکم با انجام چهره نگاری و بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار پلیس آگاهی موفق به شناسایی یکی از مته‌مان سابقه دار اداره یکم پلیس آگاهی به نام محمود. الف شدند.

با شناسایی محمود. الف به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه سارقان، اقدامات پلیسی جهت شناسایی دیگر اعضای گروه آغاز و سرانجام هویت، مخفیگاه و محل‌های تردد تمامی اعضای این گروه از سارقان مسلح شناسایی و در حالیکه متهمان در زمان ارتکاب آخرین سرقت خود در محدوده بلوار فردوس ضمن ورود به عنف به داخل یک خانه اقدام به بستن دست و پای ساکنین را کرده و قصد باج گیری و سرقت اموال آن‌ها را داشتند، دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه آن‌ها چندین قبضه سلاح کمری، مقادیر زیادی فشنگ، چندین دستگاه بی‌سیم، البسه نظامی، احکام و کارت‌های شناسایی مجعول، شوکر، دستبند، افشانه، سلاح سرد، چندین قبضه شبه سلاح کمری و مقادیر زیادی از انواع اموال مسروقه کشف شد.

شناسایی سایر شیوه و شگرد سرقت‌ها:

با دستگیری این گروه از سارقان به نام‌های احمد، محمود، رحیم و سجاد، تحقیقات پلیسی از‌‌ همان دقایق اولیه آغاز شد و متهمان که با توجه به دلایل و مدارک بدست آمده چاره‌ای جز اعتراف نداشتند، به ناچار لب به اعتراف گشوده و علاوه بر اعتراف صریح به سرقت‌های صورت گرفته به شیوه‌های مسلحانه و تحت عنوان مأمور، به ارتکاب سایر جرایم خود و همچنین راه اندازی محل تولید مواد روانگردان شیشه در منطقه یافت آباد نیز اعتراف کردند که در بازرسی از این محل، مواد اولیه تولید شیشه و مقدار یک کیلوگرم شیشه آماده توزیع نیز کشف و ضبط شد.

متهمان در اعترافات خود و در خصوص سایر شیوه و شگردهای خود، به ارتکاب ده‌ها فقره سرقت به شیوه و شگردهای مختلف نیز سرقت کردند:

خفت گیری راکبین موتورسیکلت‌ها و سرقت موتورسیکلت:

در این شیوه و شگرد، متهمان با شناسایی راکبین عمدتا کم سن و سال موتورسیکلت‌ها، به بهانه نداشتن گواهینامه از سوی راننده و یا داشتن سابقه سرقت، تحت عنوان مأمور و ضمن ایجاد رعب و وحشت، اقدام به توقیف و در واقع سرقت موتورسیکلت‌ها می‌کردند.

سرقت خودرو و لوازم داخل خودرو:

در این شیوه و شگرد، متهمان در خیابان‌های خلوت اقدام به پرسه زنی کرده و پس از شکستن شیشه خودروهای پارک شده اقدام به سرقت لوازم داخل خودرو از قبیل سیستم پخش خودرو و… می‌کردند که در چندین فقره، مته‌مان اقدام به سرقت چندین دستگاه خودرو از جمله یک دستگاه مزدا ۳۲۳، یک دستگاه پراید و یک دستگاه سی یلو کرده بودند.

اخاذی و باج گیری از افراد خلافکار و موادفروشان:

در این شیوه و شگرد، متهمان ضمن شناسایی تولیدکنندگان و فروشندگان موادمخدر، تحت عنوان مأمور اقدام به دستگیری و توقیف موادمخدر همراه این گروه از افراد کرده و سپس جهت آزادی افراد اقدام به اخاذی و باج گیری می‌کردند که برابر اعتراف مته‌مان، تنها در یک فقره از این نوع شیوه و شگرد سرقت اقدام به اخاذی ۴۰ میلیون تومانی از یکی از فروشندگان موادمخدر کرده بودند.

سرقت مغازه و منزل:

اعضای این گروه از سارقان، با شناسایی یک باب مغازه فروش» فرش «و» تابلو فرش «در منطقه یافت آباد، در زمان تعطیلات فروردین ماه سال جاری، به همراه سرقت وجوه نقد و اموال باارزش داخل گاوصندوق مغازه اقدام به سرقت چندین تخته فرش و تابلو فرش دستباف و ابریشم کرده‌اند؛ همچنین متهمان در ادامه اعترافات خود به چندین فقره سرقت منازل در مناطق مختلف سطح شهر تهران نیز اعتراف کرده‌اند.

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد و تنوع ارتکاب جرایم مختلف از سوی متهمان، تحقیقات جهت شناسایی مالباختگان و شکات پرونده و همچنین دیگر جرایم ارتکابی این گروه از سارقان در دستور کار کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته و تحقیقات در این خصوص در مراحل اولیه قرار دارد؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که به شیوه مسلحانه و خصوصا تحت عنوان مأمور مورد تهدید، سرقت، آدم ربایی، ضرب و جرح و… قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی مته‌مان و پیگیری شکایات خود به اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز