خبرگزاری کار ایران

آیا مشاوره ازدواج موثر است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۷۱۲

مرکز مشاوره ازدواج می تواند به طیف گسترده ای از مشکلاتی که ممکن است در ازدواج شما وجود داشته باشد، کمک کند.

دلایل زیادی وجود دارد که یک زوج ممکن است به دنبال مشاوره ازدواج باشند. در حالی که برخی از افراد فکر می کنند به دلیل شرایط خاصی مانند ازدواج در سنین پایین، داشتن والدین طلاق گرفته، اختلاف طبقاتی یا درآمد پایین خطر طلاق بیشتر است و باید به مشاوره ازدواج مراجعه کنند. اما هیچ یک از این موارد به تنهایی نشانه نیاز به مشاوره نیستند.

در عوض، باید جنبه هایی از رابطه خود را در نظر بگیرید که ممکن است به پریشانی، نارضایتی یا تنش ختم شود. سوالات زیر را حتما در مورد خود، شریک زندگی و ازدواجتان در نظر بگیرید:

  • آیا شما و شریک زندگیتان بر سر اعتقادات مذهبی یا ارزش ها اختلاف نظر دارید؟
  • آیا اغلب از یکدیگر انتقاد می کنید؟
  • آیا در یکی از شما حالت تدافعی زیادی وجود دارد؟
  • آیا تمایل به کناره گیری از یکدیگر دارید؟
  • آیا نسبت به یکدیگر احساس خشم یا کینه دارید؟
  • آیا فکر می کنید ارتباط شما ضعیف است؟
  • آیا نسبت به شریک زندگی خود احساس بی تفاوتی می کنید؟
  • آیا احساس می کنید که شما و شریک زندگی تان هیچ نقطه اشتراکی ندارید؟
  • آیا احساس می کنید رابطه شما در حال خراب شدن است؟
  • آیا در ازدواج شما خیانت، اعتیاد یا سوء استفاده وجود دارد؟

اگر به چندین مورد از این سؤالات پاسخ «بله» داده اید، ممکن است در معرض خطر ازهم پاشیدن رابطه و طلاق باشید. این به این معنی نیست که طلاق برای شما اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است به این معنا باشد که شما باید برای حفظ سلامت و شادی رابطه خود بیشتر تلاش کنید. یک مشاور ازدواج می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

آیا مشاوره ازدواج موثر است؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است رابطه شما به جایی برسد که مشاوره قبل ازدواج لازم باشد. استرس زندگی روزمره، عدم شناخت درست از یکدیگر، انتظارات متفاوت از یکدیگر، درگیری های کاری و خانوادگی می تواند احساس اعتماد و ارتباط را برای زوج ها دشوارتر کند.

((مهم است که به یاد داشته باشید که نیاز مراجعه به مشاوره ازدواج نشانه این نیست که رابطه شما در حال نابودی است. در عوض، نشان دهنده تمایل به داشتن ازدواج موفق، تقویت ارتباطات و نزدیک شدن به شریک زندگی خود است))

همسرانی که از یکدیگر و ازدواجشان انتظارات واقع بینانه دارند، به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. آنها به خوبی از مهارت های حل تعارض استفاده می کنند و با یکدیگر سازگار می شوند. این نوع رابطه ها کمتر در معرض خطر طلاق هستند. البته حتی این زوج‌ها نیز می‌توانند در مواقع تصمیم گیریهای دشوار یا صرفاً برای تقویت مهارت‌های ارتباطی خود از مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرند.

مطالعات اخیر نشان می دهد، مشاوره قبل ازدواج به طور کلی مؤثر هستند. به طور کلی، محققان مشاوره ازدواج و روابط زوجین پیشنهاد می کنند که هدف از زوج درمانی باید تغییر الگوهای تعامل، ارتباط عاطفی و ارتباط بین شرکای زندگی مشترک باشد.

آیا هزینه مشاوره ازدواج ارزشش را دارد؟

مشاوره ازدواج برای هر زوجی که می‌خواهد راه‌هایی برای بهبود رابطه خود بیابد می‌تواند مفید باشد. این می تواند در مواقع تصمیم گیری های مهم برای یک رابطه بسیار مفید باشد. از سویی مرکز مشاوره ازدواج می تواند به طیف گسترده ای از مشکلاتی که ممکن است در ازدواج شما وجود داشته باشد، کمک کند.

  1. مشاوره‌هایی برای زوج‌های جوان‌ می تواند مفید باشد که به آنها در برقراری ارتباطات سالم و انتظارت معقولانه در اوایل ازدواج کمک کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که مشاوره قبل از ازدواج همچنین می تواند به زوج ها جوان کمک کند تا برای حفظ رابطه خود در طولانی مدت اقدام کنند.
  2. مشاوره ازدواج برای زوج‌هایی که می‌خواهند رابطه خود را تغییر خود دهند نیز مفید باشد. مشاوره زمانی می تواند موثرتر باشد که هر دو طرف صداقت داشته باشند و مایل به بررسی عیوب خود باشند و مایل به ایجاد تغییرات اساسی باشند.
  3. زوج هایی که زودتر به دنبال مشاوره هستند ممکن است نتایج بهتری نسبت به کسانی که در این مورد تردید دارند به دست آورند. زوج هایی که قبل از شدیدتر شدن مشکلات، مشاوره می گیرند، ممکن است از مشاوره سود بیشتری ببرند.

زوج های خوشبخت چگونه با یکدیگر کنار می آیند؟

جالب است بدانید که حتی افرادی که روابط سالم و شادی دارند، مشکلاتی را هم تجربه می کنند و در روابط خود با تعارض مواجه می شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که این زوج‌های شاد نیز همان مشکلات افراد ناراضی را در زندگی تجربه می کنند.

((زوج‌های خوشبخت نیز در مورد پول، بچه‌ها، همسر و صمیمیت هم درگیری دارند. رمز موفقیت این زوج ها در نحوه مدیریت این اختلافات نهفته است))

 

تحقیقاتی که به بررسی ازدواج های موفق می پردازد. نشان داده اند که حتی اکثر زوج‌ها در ازدواج خود دچار تعارض می‌شوند، اما زوج‌های موفق ظاهراً می‌دانند که چگونه اختلافات خود را با چاشنی محبت و دوستی حل کنند. زوج های ناراضی ممکن است این مجموعه مهارت ها را نداشته باشند.

محققان مشاوره خانواده دریافتند که زوج‌های موفق تر تمایل دارند روی مسائلی تمرکز کنند که می‌توان آنها را راحت‌تر حل کنند. زوج‌های ناراضی‌تر در عوض اختلافات خود را بر روی مسائل طولانی‌مدت متمرکز می‌کنند که اکثرا راه‌حل فوری ندارند.

« توانایی و مهارت تمایز قائل شدن بین مسائلی که باید حل شوند و مسائلی که می‌توان در حال حاضر کنار گذاشت، ممکن است یکی از کلیدهای یک ازدواج موفق، طولانی‌مدت و شاد باشد»

 

مشاوره ازدواج چیست؟

هم عاشق شدن و هم ازدواج کردن هر دو استرس زا هستند. حفظ و ادامه یک ازدواج می تواند گاهی دشوار باشد. بزرگ کردن بچه ها، مشکلات مالی، ساعات طولانی کار کردن، مواجهه با مشکلات شخصی و نحوه گذر از فراز و نشیب های زندگی مشترک می تواند بر هر رابطه ای تأثیر بگذارد.

جای تعجب نیست که بیش از 40 درصد ازدواج ها به طلاق ختم می شود.

مشاوره ازدواج، نوعی مشاوره است که به طور خاص بر ازدواج و داشتن روابط پایدار متمرکز است. مشاوران ازدواج - معمولاً درمانگران ازدواج و خانواده دارای مجوز - به طور خاص برای کمک به زوج ها در تشخیص مشکلات خود و کار بر روی راه حل ها آموزش دیده اند. مشاوره ازدواج مکانی امن برای زوج‌ها است تا مسائل و مشکلات خود را بررسی کنند و در مورد آنچه در ذهنشان است صحبت کنند.

در حل مشکلات ازدواج، برقراری ارتباط کلیدی است و مشاوره ازدواج یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های ارتباطی، رسیدن به درک متقابل است.

در جلسات مشاوره ازدواج چه اتفاقی می افتد؟

اکثر مشاوران قبل ازازدواج هر دو طرف را تشویق می کنند که در جلسات مشاوره حضور داشته باشند. این مؤثرترین راه برای کارکرد مشاوره پیش از ازدواج است، زیرا مشاور می‌خواهد نحوه برقراری ارتباط شما را با هم ببیند و با توجه به همین راه حلی را برای بهبود ارتباطات به شما ارائه دهد. با این حال، اگر شریک زندگی شما تمایلی به آمدن ندارد، یا به دلایلی قادر به آمدن نیست، می توانید به تنهایی در مشاوره ازدواج شرکت کنید. در این حالت هم  مشاوره می‌تواند برای شما فوایدی داشته باشد: می‌توانید درباره خودتان و احساستان درباره رابطه‌تان بینش بهتری بدست آورید.

مانند اکثر جلسات درمانی، مشاوره ازدواج همیشه از نظر احساسی راحت نیست. مشاوره ازدواج مکانی امن برای شماست تا برخی از احساساتی را که همیشه آشکار نیستند و برای شما و شریک زندگیتان دشوار است به اشتراک بگذارید. معمولاً مشاوره ازدواج شامل احساسات منفی شدید، برخی گریه ها و احتمالاً حرف های ناگفته است. که این معمول است و اشکالی ندارد.

مشاور شما می‌خواهد فضایی ایجاد کند که هم شما و هم شریک زندگی‌تان احساساتتان را بروز دهید.

اکثر مشاوره های ازدواج جلسات کوتاهی دارند، زیرا زوج ها معمولاً با مشکل محدودی که به دنبال حل آن هستند مراجعه می کنند. مشاوره ازدواج نیز بسیار کاربردی است. حتی ممکن است جلسه مشاوره شما شامل «تکالیف» یا تاکتیک‌های خاصب باشد تا دفعه بعد که مشکلی پیش آمد آنها را امتحان کنید.

 

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز