خبرگزاری کار ایران

بازی، سرگرمی، خلاقیت

آشپزی چگونه به رشد فکری کودکان کمک می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۱۲۵

یکی از راه‌های برقراری ارتباط با کودکان و تقویت حس اعتماد به نفس در آن‌ها، آشپزی همراه با والدین است. اگر هم قرار باشد پیتزا بپزند، این ارتباط جذاب‌تر می‌شود.

 پخت غذاهای مختلف به کودک این احساس را منتقل می‌کند که او را در دنیای بزرگترها شریک کرده‌اند و می‌تواند کارهایی را مثل والدین و در کنار بزرگترها انجام دهد. مسلما منظور ما از پخت غذا، تهیه‌ی خورش فسنجان یا شیرین پلو نیست. تهیه‌ی پیتزا بهترین گزینه برای آشپزیِ کودکان است. شما می‌توانید تمام مواد را در اختیار او قرار دهید تا به تنهایی تمام کارها را انجام دهد. قبل از اینکه به سراغ مواد لازم و روش انجام کار برای پخت پیتزا توسط کودکان برویم بهتر است ابتدا درباره‌ی مزایای آن با هم صحبت کنیم.

تاثیر آشپزی همراه با کودک بر ارتباطات

شما می‌توانید در حین آشپزی کردن با کودک خود صحبت کرده و رابطه‌تان را تقویت کنید. وقتی دستان کودک شما درگیرِ تهیهَ‌ی غذا باشد بیشتر به صحبت کردن تمایل پیدا می‌کند و از اتفاقاتی که در روز برایش افتاده صحبت می‌کند. همچنین شما می‌توانید در طول مدت زمان آشپزی، به او موضوعات مختلفی را نیز آموزش دهید. اگر کودک شما به مدرسه می‌رود و با ریاضی آشنا است، می‌تواند با خواندن دستور تهیه‌ی غذا و اندازه‌گیری مواد، با مفاهیم ریاضی آشنایی بیشتری پیدا کند. می‌توانید غذاهای مربوط به فرهنگ‌های مختلف را با هم بپزید و در طول مدت تهیه، از تاریخچه‌ی غذا و فرهنگ مردم آن منطقه برای او صحبت کنید.

همچنین برای آشپزی کردن می‌توانید کودکان کوچک و بزرگ را در کنار هم قرار دهید تا با همکاری یکدیگر به تهیه خوراکی‌ها بپردازند. این کار به آن‌ها کار تیمی را آموزش می‌دهد و در کنار هم لحظات خوشی را خواهند گذراند. مهم‌ترین نکته در این بین، علاقه‌مند کردن کودک به غذا خوردن و آشنایی او با خواص مختلف مواد غذایی است. شما می‌توانید به او بگویید که هر ماده‌ی غذایی چطور تهیه شده و چه تاثیری بر بدن و سلامتی او دارد. همین امر باعث می‌شود که علاقه‌ی او به غذاهای مختلف بیشتر شده و عادت‌های بدِ غذایی خود را کنار بگذارد.

پمینا و کودکان،‌ ترکیب برنده

قبل‌تر گفتیم که بهترین غذایی که می‌توانید همراه با کودک‌تان بپزید پیتزا است. ممکن است با خودتان بگویید که تهیه‌ی خمیر پیتزا سخت است و خودتان هم گاهی نمی‌توانید آن را خوب درست کنید. باید بگوییم که پمینا کار را برای شما راحت کرده است. یک بسته نان پیتزا، یک بسته خمیر پروسس رنده شده، پپرونی و کمی قارچ اسلایس شده همراه با سس کچاپ، تمام چیزی است که کودک شما برای تهیه‌ی پیتزا نیاز دارد. پس با خیالی آسوده مواد را در اختیار او قرار دهید و فقط در کنارش باشید تا مراحل اصلی را به او یادآوری کنید. مثلا به او بگویید که ابتدا باید روی خمیر را با سس کچاپ پوشش دهد سپس یک لایه پنیر بریزد و بعد از آن باقی مواد را با سلیقه‌ی خود بچیند.

پس از قرار دادن پیتزا در فر، از کودک خود بخواهید که زمان را برای آماده شدن پیتزا کنترل کند. همچنین می‌توانید با کمک یکدیگر میز غذا را بچینید و سالاد و نوشیدنی‌ای که قرار است همراه با پیتزا میل کنید را آماده کرده و بر سر میز بگذارید. در انتها نیز، پس از بیرون آوردنِ پیتزا از فر و برش زدنِ آن، ظرف را به کودک‌تان بدهید تا بر سر میز غذا ببرد. مطمئن باشید که او احساس سرآشپزی را خواهد داشت که بهترین غذای خود را برای مشتریان سرو می‌کند.

چند پیشنهاد ویژه

برای ایجاد تنوع در شکل پیتزا و همچنین استفاده از خلاقیت کودک، می‌توانید نان پیتزا را به شکل‌های مختلف برش بزنید و به کودک‌تان اجازه دهید که آن‌ها را به هر شکلی که دوست دارد با مواد پر کند. حتی می‌توانید درباره‌ی شکل‌هایی که با نان پیتزا می‌سازید از او نیز سوال کنید و تصاویری که او دوست دارد را با نان ایجاد کنید.

از او بخواهید که روی پیتزاهایی که پخته نامگذاری کند و با همان نام‌ها به افراد خانواده معرفی‌شان کند. این موضوع به تقویت سخن‌وری کودک و همچنین افزایش احساس اعتماد به نفسِ او کمک می‌کند.

با انجام همین چند کارِ ساده خواهید دید که روز بسیار شادی را برای کودک‌تان ساخته‌اید و او بیشتر از قبل تمایل دارد که در آشپزی و انجام امور مربوط به آشپزخانه به شما کمک کند. همچنین به مرور زمان عادات بد غذایی خود را کنار گذاشته و از خوردن غذا لذت بیشتری خواهد برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز