خبرگزاری کار ایران

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس خبر داد؛

رشد 20 درصدی حفاری‌های اکتشافی

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۹۶۹

شهریار متوکل مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس گفت: در هفت ماهه سال 99 در معادن و محدوده‌های اکتشافی، حفاری مغــزه‌گیــری اکتشافی و حفاری ساختاری و هیدولوژیکی به منظور کسب اطلاعات ژئوتکنیکی و هیدولوژیکی مورد نیاز طرح توسعه معادن در مجموع بیش از 51000 متر در استان های کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان به انضمام نظارت کارگاهی، لاگینگ مغزه های حفاری، آرشیو مغزه ها، آماده سازی وآزمایشات مورد نیاز و اعتبارسنجی داده‌هـای اکتشافی صورت پذیرفتــه است.

به گزارش ایلنا، متوکل با اعلام این خبر گفت: این میزان حاکی از رشد 20 درصدی میزان حفاری‌های اکتشافی، به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه اکتشافات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و این در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و منع تردد بین استانی، عملیات حفاری در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بعضاً متوقف و یا به کندی انجام پذیرفته است.

مدیر امور اکتشافات و توسعه شرکت مس با بیان این‌که  اخذ پروانه‌های اکتشافی محدوده های امیدبخش و همچنین تمدید گواهی کشف‌ها و پـروانه‌های بهره‌برداری کانسارها و ذخایر معدنی نیز کماکان، یکی از فعالیت‌های مهم امور اکتشافات شرکت مس است گفت:  خوشبختانه در حال حاضر تعداد پروانه‌ها و محدوده‌های ثبتی نسبت به ســه سال گذشته رشد دو بـرابـری را نشــان می‌دهـد.

وی ادامه داد: امور اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی از ابتدای سال جاری تا کنون فعالیت‌های اکتشافی گسترده‌ای را در قالب مراحل چهارگانه اکتشافات شامل مطالعات شناسایـی، پی‌جویی، عمومی و تفصیلی در محدوده‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران اجرا کرده است.

متوکل با اشاره به مطالعات شناسایی و پی جویی در پهنه های اکتشافی به وسعت بیش از 68000 کیلومتر مربع گفت: اجرای عملیات در 5 پهنه در استان‌های کرمان، آذربایجان غربی، قم ، خراسان رضوی و  برنامه ریزی 5 پهنه جدید در استان های اردبیل، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا مطالعات شناسایی و پی‌جویی پهنه‌های حوض سلطان، رفسنجان و سیه چشمه  در مجموع به وسعت حدود 5000 کیلومترمربع به اتمام رسیده و نهایی‌سازی محدوده‌های مستعد درخواستی به منظور ثبت و اخذ پروانه‌های اکتشافی بنـام شرکت ملی صنایع مس ایران در دست انجام است.

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه تصریح کرد: همچنین مطالعات شناسایی و پی‌جویی پهنه‌های کاشمر و بجستان با توجه به وسعت بسیار زیاد بیش از 20 هزار کیلومترمربع خوشبختانه در کمتر از 6 ماه از انعقاد تفاهم نامه فیمابین سازمان صمت استان خراسان رضوی و شرکت ملی صنایع مس ایران انجام وگزارشات پایانی به سازمان صمت استان خراسان رضوی ارائه شد.

وی یادآور شد: پیگیری ها در خصوص واگذاری 5 پهنه دراستان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از سازمان صمت استان‌های مربوطه در دست انجام است.

به گفته متوکل اکتشافات سطحی تکمیلی (زمین شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک  و توپوگرافی) در مجموع به وسعت 55300 هکتار در تعداد 32 محدوده مستعد معدنی برآمده از مطالعات پهنه های اکتشافی و اندیس ها و کانسارهای معدنی انجام شده است، به‌طوری‌که از ابتدای سال 99 تا کنون (تا پایان مهرماه  سال 99) مطالعات زمین شناسی و آلتراسیون جمعاً به وسعت 17200 هکتار، ژئوشیمیایی در مجموع با وسعت بیش از  22300 هکتار و ژئوفیزیک جمعاً به وسعت 12800 هکتار و تهیه نقشه توپوگرافی به وسعت جمعاً 3000 هکتار به انجام رسیده است.

متوکل با بیان این‌که مطالعات تخمین ذخیره و مطالعات مفهومی اولیه فنی و اقتصادی برای تعداد 6 کانسار معدنی در حال انجام است اظهار داشت: در این راستا تخمین ذخیره این کانسارهای مورد بازبینی قرار گرفته و مطالعات امکان سنجی مقدماتی این کانسارها در حال انجام است و مراحل نهایی خود را می گذراند. در این ارتباط علاوه بر بازبینی مطالعات تخمین ذخیره، مطالعات هیدروژئولوژی، پایداری دیواره و مطالعات بهینه سازی و برنامه ریزی تولید اولیه این کانسارها نیز در حال انجام است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز