خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایر استان ایلام مطرح کرد؛

بیمه عاملی برای حفظ زندگی عشایری است

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۲۳۰

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: بیمه عاملی برای ادامه زندگی عشایری بعد از از دست دادن سرپرست خانوار است.

به گزارش ایلنا، علی سلیمی درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص وضعیت عشایر استان ایلام گفت: در استان ایلام 9736 خانوار عشایری با جمعیت 60 هزار نفر در قالب 12 ایل و 32 طایفه مستقل در 95 کانون توسعه استقار دارند و 11 درصد جمعیت استان را جامعه عشایری تشکیل می‌دهند که حدود یک میلیون و 400 هزار راس در اختیار دارند که نزدیک به 71 درصد جمعیت دامی استان و 6.5 درصد جمعیت دامی عشایری کشور را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: ما چهاردهمین استان عشایری کشور هستیم که 5 درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهیم. عشایر ما درون کوچ هستند و ییلاق و قشلاق آنها در درون استان انجام می‌گیرد همچنین از سایر استانها مانند کرمانشاه همدان لرستان معمولا از مراتع قشلاقی استان استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام درخصوص اقدامات و خدمات رفاهی عشایر نیز گفت: استان ایلام نزدیک به 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و عمده‌ترین خدمات ما به جامعه عشایری‌ آب‌رسانی روزانه با تانکرهای حاوب آب شرب، بازگشایی و مرمت جاده‌های درحال تردد عشایر، سوخت‌رسانی به منظور جایگزینی سوخت فسیلی به جای سوخت نباتی با هدف حفظ منابع طبیعی و حراست از اراضی ملی،  تامین نهاده‌های دامی و تامین ارزاق و تامین آرد و و بیمه‌های اجتماعی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به عشایر خدماتی است که به جامعه عشایر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های همکاران عزیزمان در سالهای گذشته مسئله بیمه عشایر مطرح شده است و اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته است و درحال حاضر بیش از 70 درصد جامعه عشایری استان در صندوق اجتماعی بیمه هستند و این عزیزان بعد از پرداخت حق بیمه خود می‌توانند از مزایای صندوق ازجمله بازنشستگی، از کار افتادگی و غیره بهره‌مند شوند. البته درگذشته عشایر درمقابل این نوع بیمه مقاومت می‌کردند که با اطلاع رسانی دقیق و کامل آنها را بیمه کرده‌ایم زیرا علم داریم که این مسئله به نفع عشایر است. درواقع این بیمه نوعی مصونیت درمقابل بلایا است که بیمه‌شدگان در زمان بازنشستگی و درصورت فوت بازماندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

سلیمی افزود: معمولا خانواده عشایری ما زمانی که سرپرست خانوار خود را از دست می‌دادند با بحران روبه‌رو و ترک کوچ می‌کردند و روانه روستاها می‌‎شدند اما پس از بیمه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و زندگی عشایری خود را ادامه دهند. چه بسا خانوارهایی که سرپرست خود را از دست داده و خانواده او به شهرها کوچ و حاشیه‌نشینی را در پیش گرفتند، اما بیمه می‌تواند موجب قوت قلب و اعتماد بیشتر عشایر شود.

وی تاکید کرد: مشکل فعلی بیمه حدنصاب سن بیمه شدگان و میزان مستمری آنها است. به طوری که اگر سن بیمه‌شدگان به حدنصاب برسد می‌توانند با 10 سال بازنشسته شوند باتوجه به اینکه زندگی عشایری جزوی از زندگیهای سخت است اگر بتوان چند سال بخشش برای آنها درنظر گرفت به نظر اتفاق بسیار مثبتی برای بیمه شدگان عشایری خواهد افتاد.

 مدیرکل امور عشایر استان ایلام  درپایان گفت: خرید پشم های تولید عشایر( درسال جاری حدود 60 تن از پشم گوسفندان عشایری خریداری شده است)، ارائه تسهیلات برای زنجیره تولید گوشت قرمز( به ازای پروار هر راس دام تسهیلات ارائه می‌دهیم)، صرف هزینه 16 میلیارد تومانی برای توسعه شبکه آبرسانی و جمع آورری بانک جامعه اطلاعاتی عشایر با تمام مشخصات شخصی، ایلی و طایفه‌ای آن‌ها از اقدامات دیگری است که صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز