خبرگزاری کار ایران

وعده چند ساله پایش سامانه وزارت صمت ادامه دارد؛

آیا برخی قدرت ها مانع از پایش سامانه بهین یاب می شوند؟

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۲۰۵

جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت که سال ها در وزارت صمت فعالیت دارد، پس از چندین سال اعتراض و گلایه تولیدکنندگان صنایع پایین دست در خصوص اصلاح یک سامانه به نام «بهین یاب» که مسوول تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولیدکنندگان است، اعلام می کند که قرار است تدابیری برای حذف تقاضای سوداگرانه در بهین یاب در نظر گرفته شود!

به گزارش ایلنا، سال هاست که صدای اعتراض تولیدکنندگان در خصوص ثبت اطلاعات نادرست تولید در سامانه بهین یاب وزارت صمت بلند است و هرازگاهی نیز خبر از پایش این سامانه به گوش می رسد به طوریکه در هفته های اخیر نیز مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت بارها از بهبود و مدیریت تقاضا در سامانه بهین یاب سخن گفته اما در عمل به محض تحرک نرخ دلار، شاهد نوسانات عجیب در میزان تقاضای خرید مواد اولیه هستیم. این اتفاق به وضوح بیانگر حضور افرادی تولیدکننده نما در سامانه تحت مدیریت وزارت صمت است که به دلیل نبود نظارت در مرحله پس از خرید مواد اولیه، این افراد امکان فروش مواد در بازار آزاد را پیدا می کنند.

در همین زمینه سرپرست وزارت صمت درباره مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی می گوید:  تولید کشور بیشتر از نیاز داخلی است اما آنچه که باعث برهم خوردن تعادل بازار می شود تقاضاهای سوداگرانه است که باید حذف شود؛ بخشی از آن می‌تواند با استفاده از سامانه بهین یاب حذف شود اما در بخش دیگر می بینیم که برخی از کارخانه ها هستند که از بهین یاب سهمیه مواد اولیه را تهیه می‌کنند اما تولیدی ندارند.

وی افزود: در این زمینه قرار است توسط گروه‌های کارشناسی و بازرسی که در استان های مختلف داریم آن ها را شناسایی کرده و سهیمه شان را قطع کنیم. البته تا حدودی توانستیم این موضوع را سرکوب کنیم اما با تغییرات نرخ ارز این تقاضاهای سوداگرانه مجدداد اوج میگیرند که باید تدبیری برای آن در نظر گرفته شود.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت، همین موضع بارها و بارها از سوی مقامات مختلف وزارت صمت از جمله سرپرست فعلی این وزارتخانه طی چند سال گذشته مطرح شده اما مشخص نیست که چرا سامانه ای که مسوول تخصیص مواد اولیه استراتژیک کشور است، نمی تواند به صورت دوره ای و مستمر اطلاعات تولیدکننده ها و ظرفیت تولید آن ها را رصد و ثبت کند؛ آیا برخی قدرت ها یا اتفاق های پشت پرده مانع از اصلاح این سامانه می شود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز