خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایر استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

بیمه امیدی برای دوران سالمندی، بیماری و از کار افتادگی عشایر

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۱۵۹

مدیرکل امور عشایر استان سیستان و بلوچستان با اشاره به 6 هزار بیمه شده عشایر این استان گفت: بیمه برای جوامع عشایری که هیچ نهاد و مرکزی به عنوان کارفرما نمی‌تواند آنها را بیمه کند راهی امید بخش است.

حمید طوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به آمارهای جامعه عشایری استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس آمارهای رسمی مرکز آمار حدود 18 هزار و 984 خانوار عشایری با جمعیت حدود 102 هزار و 245 نفر با در دست داشتن 900 هزار راس دام در استان حضور دارند و سالانه حدود 3 هزار 400 تن گوشت، 12 هزار 500 تن شیر و لبنیات و 70 هزار متر مربع نیز صنایع دستی از جمله حصیربافی( تولید ظروف آشپزخانه) و سوزندوزی( در لباسهای محلی، روتختی و پشتی و غیره) تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود 256 طایفه در استان وجود دارند که حدود 8 درصد از جمعیت کوچنده روستایی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. توجه کنید که ما در استان سیستان و بلوچستان ایل نداریم و فقط طایفه مطرح است و حدود 4 درصد از جمعیت استان مربوط به عشایر است.

طوقی با اشاره به مشکلات حدود 20 سال خشکسالی‌ای که در استان حاکم بود، گفت: قطعا این خشکسالی موجب ایجاد مشکلاتی شده بود، اما خوشبختانه به دلیل بارندگی‌های چند سال اخیر وضعیت استان بهتر شده است.

مدیرکل امور عشایر استان سیستان و بلوچستان درخصوص خدمات ارائه شده به عشایر نیز گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی خشک منطقه اولویت ما آبرسانی به عشایر است، احداث چاه، مرمت راه‌ها، تامین برق در جهت افزایش رفاه عشایر توزیع 2 هزار و 350 پنل خورشیدی را برای تامین برق و روشنایی عشایر از اقداماتی است که برای کمک به رفاه عشایر انجام شده است، سایر مشکلات عشایر نیز با همکاری سازمان‌های مرتبط و دستگاه‌های متولی ساماندهی می‌شود. اما در کنار این اقدامات با تسهیلات ارزان قیمتی که به عشایر ارائه می‌دهیم سعی داریم تا ضمن کمک به اشتغال آنها به درآمد آنها نیز کمک کنیم. همچنین در خصوص زنان عشایری نیز حدود 47 صندوق خرد زنان و دختران عشایر را راه اندازی کردیم تا بتوانیم در ایجاد اشتغال و کمک به درآمدزایی زنان و دختران عشایری کمک کنیم.

طوقی برنامه ششم را بهترین قانون برای عشایر دانست و گفت: با ارزیابی برنامه‌های قوانین اول تا ششم  دولت پی می‌بریم که این برنامه بهترین برنامه برای عشایر کشور است، زیرا در قوانین اول تا پنجم به شرایط مادی و معنوی عشایر توجه‌ای نشده بود، اما در برنامه ششم مقرر است تا 35 درصد مالیات برارزش افزوده به مناطق عشایری و فاقد دهیاری تعلق یابد و توانستیم در سال گدذشته حدود 10 تا 15 میلیارد تومان از همین محل پروژه برای عشایر استان تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه شاید در سطح کشور جزو معدود استان‌هایی باشیم که آبیاری حدود 3 هزار و 500 هکتار از اراضی خود را شروع کرده است که هزار هکتار آن انجام شده و باقی در حال انجام است، گفت: البته اعتبارات این پروژه را وزارت جهاد کشاورزی تامین کرده است.

مدیرکل امور عشایر استان سیستان و بلوچستان افزود: درسال 84 مصوبه‌ای توسط هیئت وزیران مبنی بر اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت بهداشت، راه، مسکن، نیرو و غیره موظفند براساس بند 5 آیین نامه ساماندهی بخشی از اعتبارات خود را برای مناطق عشایری هزینه کنند، تصویب شد. بر همین اساس در سال 97 توانستیم حدود 67 میلیارد تومان از این دستگاه‌ها اعتبار اخذ کنیم.

وی با اشاره به بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه را امیدی برای دوران سالمندی، بیماری و از کار افتادگی عشایر بیان کرد و گفت: به همین منظور و برای دسترسی بهتر عشایر به بیمه حدود 9 شرکت تعاونی ما به عنوان کارگزار نیز فعالیت می‌کنند تا بتوانیم راحت‌تر عشایر را بیمه کنیم.

طوقی درپایان با اشاره به 6 هزار بیمه شده عشایر این استان گفت: بیمه برای جوامع عشایری که هیچ نهاد و مرکزی به عنوان کارفرما نمی‌تواند آنها را بیمه کند می‌تواند راهی امید بخش باشد. اما ناگفته نماند که بسیاری از جوامع عشایری به دلیل محدودیت 50 سالگی سقف بیمه‌شدگی قادر به بیمه کردن خود نیستند بنابراین اگر در این مسئله تجدید نظر شود شاید بتوان تعداد عشایر بیشتری را بیمه نمود.

 

براساس این گزارش؛ استان سیستان و بلوچستان حدود  11 هزار 542 هکتار اراضی کشاورزی و 6 میلیون و 230 هزار هکتار مرتع دارد. عشایر سیستان اغلب به استان خراسان جنوبی و عشایر بلوچستان نیز کوچ کوتاه و درون استانی دارند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز