خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر بررسی کرد؛

لزوم بهره‌گیری بیشتر از تشکل‌های تخصصی/ انتظارات فعالان صنعت از سرقینی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۰۲۵

جعفر سرقینی سرپرست جدید وزارت صمت در حالی در رویکردهای خود برای تنظیم بازار محصولات فولادی و پتروشیمی بر استفاده بیشتر از نظرات تشکل های تخصصی تاکید کرده که رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران این رویکردها را مثبت ارزیابی کرد و از امکان بهره گیری از تجربه موفق حوزه پتروشیمی برای تعادل بخشی به بازار فولاد سخن گفت.

به گزارش ایلنا، سعید ترکمان در بیان ارزیابی خود از رویکردهای سرپرست جدید وزارت صمت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیات متعددی را در حوزه های اقتصادی مختلف باید راهبری کند و اینکه انتظار داشته باشیم سرپرست جدید وزارت صمت همه متغیرها و پیچیدگی های خاص کشور اعم از شرایط اقتصادی کشور، تحریم های خارجی، تغییرات سیاسی منطقه و دنیا، کرونا و سایر متغیرهای مهم را سروسامان دهد، خیلی خوش بینانه است.

امیدواری برای ثبات رویه ها

وی ادامه داد: اما رویکردی که طی چند روز اخیر توسط آقای سرقینی به عنوان سرپرست جدید وزارت صمت در خصوص بازار پتروشیمی مشاهده می شود این است که ایشان یکسری اختیارات را به مدیران قبلی تنفیذ کردند و جای خوشحالی دارد که با حضور این مقام مسئول در وزارت صمت، شاهد تغییرات و اتخاذ رویه های عجیب و قریب در سیاست ها مواجه نخواهیم بود و این امر، نشان دهنده ثبات نسبی در این شرایط پیچیده اقتصادی کشور است؛ چراکه ما معتقدیم که هر تغییر کوچیکی بازارها را بسیار ملتهب می کند.

بهره گیری از تشکل های تخصصی

ترکمان افزود: نکته بعدی که نشان از تجربه بالای آقای سرقینی و دقت در تصمیم گیری های ایشان دارد، مصاحبه اخیرشان بود. به طوری که طی این مصاحبه تاکید کردند که از نظرات و پیشنهادات تشکل های تخصصی در حوزه کامودیتی ها در تصمیم گیری هایشان بیشتر استفاده خواهند کرد. آقای سرقینی در تاکید بر این موضوع حتی با ذکر مثالی به تنظیم بازار محصولات پتروشیمی به کمک تشکل های تخصصی این حوزه اشاره کردند تا با توجه به ظرفیت های زیرساختی سامانه بهین یاب، حوزه فولاد را نیز به کمک تشکل های تخصصی این حوزه تنظیم و مدیریت کنند؛ امیدواریم این موضوع به شکل عملی و مستمر اجرایی شود.

دو پیام مهم سخنان سرپرست جدید

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران تاکید کرد: خوشبختانه این سخنان برای تشکل های تخصصی معنا و پیام مهمی داشت. به این معنا که در درجه اول، این رویه که وزارت صمت در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های خود از تشکل ها و انجمن های صنفی نظرخواهی می کند، همچنان مورد تایید سرپرست جدید این وزارتخانه نیز هست و در درجه دوم که مهم تر به نظر می رسد، اینکه روش به کار گرفته شده در حوزه پتروشیمی به عنوان یک مدل کاربردی برای بازارها و صنایع دیگر نیز امکان استفاده دارد.

وی با بیان اینکه رویکردهای سرپرست جدید وزارت صمت صنعتگران را تا حدود زیادی امیدوار کرده که در نابه سامانی های اخیر نگرانی جدیدی بازار را تحت تاثیر نخواهد داد، گفت: سخنان اخیر سرپرست جدید وزارت صمت این امیدواری را به ما داده که در شرایطی که تولیدکننده با موضوعاتی همچون بازگشت ارز گرفته تا سایر مشکلات مرتبط با صنعت، درگیر است، نگرانی و درگیری جدیدی به مشکلات قبلی اش اضافه نمی شود. این موضوع خوشبختانه در شرایط پیچیده فعلی اتفاق بسیار امیدوارکننده ای است که حداقل طی ماه های پیش رو و در ماه های پایانی کار دولت یازدهم با تکانه های جدیدی در تصمیمات وزارت صمت مواجه نخواهیم بود.

نظارت دقیق تشکل ها بر رعایت کف عرضه در بورس

وی در خصوص ارزیابی خود از رویکرد سرپرست جدید وزارت صمت برای تاکید بر لزوم رعایت کف عرضه ها در بورس کالا از سوی صنایعی همچون پتروشیمی و فولادی گفت: با توجه به اینکه آقای سرقینی به حوزه معدنی و فولادی اشراف داشته و به مشکلات موجود آشنا هستند، به نظر می رسد تصمیمات مناسب برای بهبود این حوزه را نیز اتخاذ کنند. در حوزه پتروشیمی مسئولیت نظارت بر رعایت کف عرضه ها به عهده تشکل ها گذاشته شده و طبق دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار و کمیته های تخصصی اگر طی سه هفته کف عرضه ها از سوی تولیدکننده ای رعایت نشد، طی دو هفته نیز تذکرات لازم برای رعایت کف عرضه ها در بورس از سمت تشکل به آن تولیدکننده داده می شود تا در صورت عدم رعایت و بعد از 5 هفته، نام آن تولیدکننده به مراکز قانونی و سازمان حمایت معرفی شوند.

ترکمان ادامه داد: اینکه وزارت صمت به تشکل ها این اختیار را داده تا به صورت هفتگی عدم رعایت کف عرضه ها از سمت تولیدکنندگان را اعلام کند، می تواند اثر مثبت خود را در عرضه های منظم و مستمر داشته باشد. چراکه عمده واحدهای پتروشیمی، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بوده و یا در مرحله ورود به این بازار هستند و ذی نفعان، سهامداران و سرمایه گذاران این شرکت ها پیگیر اخبار مرتبط با آنها هستند. در نتیجه، اعلام گزارش های مرتبط با عدم رعایت کف عرضه ها از سوی تشکل های مربوطه، اثر خود را روی قیمت سهام این شرکت ها خواهد گذاشت.

وی در خصوص آثار این اقدامات در رعایت کف عرضه ها در بورس گفت: با اقداماتی که به عمل آمده، طی چند هفته اخیر و از زمانی که وزارت صمت این مسئولیت را بر عهده تشکل ها گذاشته، موجب شده پتروشیمی ها تلاش کنند تا با دقت بیشتری و به صورت منظم عرضه های خود را در بورس انجام دهند. به این ترتیب، در هفته گذشته در معاملات چند گرید نساجی در بازار محصولات پلیمری بورس کالا، شاهد رعایت کف عرضه ها بودیم و حتی در برخی موارد تولیدکنندگان از کف عرضه ها نیز بالاتر رفتند تا بتوانند با عرضه بیشتر مانع از بروز التهاب در بازار شوند که این حاصل اقدامات و تلاش تشکل های تخصصی و دفاتر تخصصی وزارت صمت بوده است.

تلاش برای حمایت از تولیدکننده های واقعی

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران با بیان اینکه اقدامات و رویکردهای مثبت سرپرست جدید وزارت صمت این امیدواری را می دهد که می توانیم به سمت تصمیم گیری های بهتر حرکت کنیم، گفت: متاسفانه سال های متمادی وزارت صمت در سیاست های خود و اصلاح سهمیه های خرید از سامانه بهین یاب اقدامی انجام نداده بود، اما این رویه در حال تغییر است و امیدواریم طی ماه های آتی شاهد عملیاتی شدن و به کارگیری این زیرساخت ها اعم از طرح افق و سامانه توسعه تجارت که تاکنون تنها اطلاعات تولیدکننده ها در آنها ثبت شده، باشیم تا از این پس تولیدکننده واقعی بدون مواد اولیه نماند و تولیدکننده نماها نیز نتوانند از رانت خرید مواد اولیه ارزان قیمت به ضرر تولید سوءاستفاده کنند.

کاهش رقابت های 300 درصدی تا 12.5 درصد

وی در خصوص انتظارات موجود برای اتخاذ سیاست های قیمتی، همزمان بر لزوم رعایت کف عرضه ها برای به تعادل رسیدن بازارهای مختلف از جمله در حوزه محصولات فولاد و پتروشیمی و به حداقل رساندن فاصله قیمت ها بین بورس و بازار آزاد، گفت: تجربه پتروشیمی ها در حوزه سیاست های قیمتی تجربه موفقی بوده است. به طوری که در سال97 که قیمت ها بر مبنای نرخ دلار مبادله ای 4200 تومانی تعیین می شد، حتی در مواردی شاهد اختلاف قیمتی 300 درصدی بین قیمت یک محصول در بورس با بازار آزاد بودیم و به دلیل پایین بودن قیمت های بورس نسبت به بازار آزاد، تولیدکننده واقعی به دلیل وجود تقاضای کاذب مجبور به تامین مواد اولیه موردنیاز خود با قیمتی بالاتر از بورس و از بازار آزاد، بود.

ترکمان ادامه داد: اما پس از آن، با اصلاح فرمول ها و تعیین قیمت های پایه براساس نرخ ارز نیمایی و باز شدن دامنه قیمتی، میانگین رقابت خریداران روی قیمت مواد اولیه در گروه پلیمری طی سال 1397 به بیش از 12 درصد نرسید و این میزان از ابتدای سال نیز به طور میانگین حدود 12.5 درصد، با انحراف معیار مثبت و یا منفی یک درصد، بوده است. گرچه در برخی گریدهای خاص و در بعضی هفته ها رقابت های بالای 50 درصد نیز در بازار مشاهده شده است؛ اما در مجموع میزان رقابت قیمتی خریداران در گروه پلیمر چه در بخش کالاهای جذاب و چه در بخش کالاهای غیر جذاب به بیش از این مقدار نرسیده است و تفاوت قیمتی بین بورس و بازار آزاد نیز با اقدامات انجام شده و دقت نظری که در کمیته تخصصی پتروشیمی در حوزه تنظیم بازار و کمیته راهبری تقاضا در وزارت صمت و حضور موثر ذی نفعان در این کارگروه لحاظ شده، به حداقل خود رسیده است.

تجربه موفق حوزه پتروشیمی، مدل پیشنهادی به دیگر صنایع

وی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: این تجربه موفق در حوزه پتروشیمی، همانطور که معاون قضایی دادستان کل کشور نیز کتبا اعلام کردند که می تواند برای تعادل بخشیدن به بازار فولاد نیز باید به کار گرفته شود. آقای سرقینی نیز بر استفاده بیشتر از نظرات و کمک های تشکل های تخصصی بازار فولاد تاکید کردند تا در بازار فولاد نیز مثل بازار پتروشیمی به آرامش لازم دست پیدا کنیم و امیدواریم طی ماه های آینده تقاضای کاذب در بازار کامودیتی ها با توجه به جمیع جهات و زیرساخت های خوبی که در وزارت صمت ایجاد شده، به حداقل ممکن برسد و التهاب ها فروکش کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز