خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران مطرح کرد؛

نابرابری‌ میان زندگی روستایی و عشایری موجب روستا‌گریزی می‌شود/ بیمه باید موجب ارتقای رفاه اجتماعی شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۵۵۶

عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: بیمه‌ها می‌توانند در کاهش نابرابری زندگی روستایی در مقایسه با زندگی شهری کمک کننده باشند.

محمدرضا رضوانی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص تاثیر بیمه‌ها در کاهش فقر و محرومیت جوامع روستایی و عشایری گفت: در همه کشورهای دنیا و کشورهای جهان سوم به بخش روستا و کشاورزی به دلیل اهمیت بسیار مهم این بخش در تامین سلامت غذایی و مبارزه با فقر و نابرابری توجه ویژه‌ای می‌شود. بنابراین با توجه به ریسک‎های بسیار بالای زندگی جوامع روستایی و عشایری برای اینکه بتوان این ریسک‌ها را در مناطق روستایی و عشایری کاهش داد می‌توان از بیمه‌ها کمک گرفت.

وی درخصوص توانایی بیمه‌ها در تغییر معیشت روستاییان و عشایر نیز گفت: اگر بیمه‌ها دارای عملکرد شفاف و مناسب بوده و به تعهدات خود عمل کنند می‌توانند به توسعه اقتصاد روستایی کمک کنند، در نتیجه امنیت اقتصادی در روستاها ایجاد خواهد شد توجه داشته باشید که امنیت اجتماعی به دنبال امنیت اقتصادی ایجاد می‌شود.

رضوانی تاکید کرد: در مقایسه روستاها با شهرها یک نابرابری خاصی وجود دارد که موجب روستاگریزی و خروج از روستا می‌شود، بنابراین اگر بتوانیم با بیمه برای روستانشینان امتیازاتی قائل شویم که به نوعی موجب تعادل و توازن در روستاها و شهرها شود می‌توان ماندگاری جمعیت را در روستاها و کشاورزی را تداوم بخشید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بیمه صندوق اجتماعی می‌تواند جوابگوی نیازهای روستاییان باشد، نیز گفت: باید بررسی کرد که عملکرد صندوق چگونه بوده است و از زمان تاسیس تا به امروز توانسته است چند درصد از واجدین شرایط خود را تحت پوشش قرار دهد؟ روند پوششی آن به چه ترتیبی بوده است؟ چه عاملی در گرایش افراد به صندوق موثر است؟ درضمن در این بررسی‌ها باید تفاوت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی را نیز در نظر گرفت، بنابراین برای پاسخ به این سوال‌ها نیاز است که یک کار پژوهشی انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران افزود: ناگفته نماند که عمل به تعهدات دولت در برابر صندوق نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در جذب بیمه‌شدگان موثر باشد. بنابراین نیاز است که دولت به صندوق نگاه ویژه‌ای داشته باشد، چرا که جوامع روستایی و عشایری به عنوان تولیدکننده زنجیره غذایی کشور بسیار حائز اهمیت هستند و بیمه می‌تواند در مبارزه با فقر و محرومیت در زندگی جوامع روستایی و عشایری مهم باشد. بنابراین نیاز است که دولت به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر صرفا به عنوان یک صندوق نگاه نکند و حمایت‌های بیشتری از آن داشته باشد توجه شود که حمایت‌های دولت در میزان جذب بیمه شدگان موثر است.

وی با مقایسه میزان جذب شدگان با تعداد مشمولین بیمه در صندوق گفت: مقایسه میزان افراد جذب شده در صندوق با تعداد کل افراد مشمولی که می‌توانند در صندوق بیمه شوند نشان دهنده وجود مشکلات اساسی در صندوق است که بخشی از این مشکلات می‌تواند به دلیل قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های موجود در آن باشد. بنابراین باید این مشکلات شناسایی شوند تا بتوان برای آنها راهکار ارائه داد.

رضوانی هدف بیمه را ایجاد امنیت اجتماعی در زمان سالمندی و از کارافتادگی بیان کرد و ادامه داد: بیمه باید بتواند حداقل رفاه را برای بیمه‌شدگان خود فراهم کند و بیمه‌های روستایی در کاهش فقر و برخورداری از حداقل معیشت‌ها برای روستاییانی که در معرض انواع مخاطرات هستند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

به گفته وی، جلب اعتماد، آشنایی با خدمات، عملکرد صندوق، دسترسی به کارگزاری‌ها و مشاهده برخورداری بیمه‌شدگان از مزایای صندوق و مستمری آن می‌تواند در جذب بیمه‌شدگان مفید باشد.

عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در پایان افزود: نکته مهم دیگر این است که باید صندوق خدماتی را صرفا برای جوامع روستایی و عشایری در نظر بگیریم خدماتی که با مهاجرت آنها به شهرها از آن ها سلب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز