خبرگزاری کار ایران

انتقاد شدید عضو هیئت مدیره انجمن فولاد از معاون وزیر صمت

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۶۵۱

سید رضا شهرستانی عضو هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با انتقاد شدید از عملکرد معاون صنایع معدنی وزارت صمت، گفت: آقای داریوش اسماعیلی به هیچ عنوان مناسب این جایگاه نیست، از سویی به صرف اینکه دو دوره در کمیسیون صنایع مجلس عضو بوده، نمی‌تواند صنایع معدنی را مدیریت کند، زیرا که از پیچ و خم‌ها و همچنین پیچیدگی‌ها و گرفتاری‌های این کار سر رشته ندارد، او حتی سابقه یک هفته فعالیت کار تجاری و صادرات و واردات را دارا نیست.

به گزارش ایلنا، این عضو هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با تاکید بر اینکه معاون معدنی وزیر صنعت اعتقاد دارد، باید قیمت فولاد پایین نگه داشته شود، گفت: بر همین اساس الان قیمت‌گذاری فولاد در بورس 5 تا 10 درصد کمتر از نرخ‌های صادراتی انجام می‌شود و از سوی دیگر قیمت پایه نیز 83 درصد نرخ صادراتی در بورس کالا تعیین شده، اما این شیوه بازار فولاد را بسیار ملتهب کرده و گرفتاری‌های زیادی را برای تولیدکنندگان فولاد به بار آورده است.

بهین یاب، محل توزیع رانت و فساد

شهرستانی با تاکید بر اینکه با رویکرد وزارت صمت، شاهد اختلاف بسیار زیادی قیمت محصولات فولادی در بورس و بازار آزاد هستیم، اظهار داشت: به دلیل اینکه قیمت جهانی فلزات تابعی از شرایط اقتصاد جهانی است و این روزها با افزایش قیمت روبرو شده، وزارت صمت با دستوری قیمت فلزات در بورس را پایین نگه می دارد در حالیکه در بازار آزاد فولاد با نرخ‌ ارز آزاد به فروش می‌رسد؛ این مسئله در بازار فولاد رانت های عظیمی ایجاد کرده و در این زمینه سامانه بهین‌یاب وزارت صمت تبدیل به محلی برای توزیع رانت و ایجاد فساد شده است.

خیانت به کشور با سهمیه های صوری بهین یاب

عضو هیئت‌‌مدیره انجمن فولاد اضافه کرد: یک مثال بزنم، فردی آمده در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده و کارخانه 1000 تنی پروفیل را با سرمایه ‌10 میلیارد تومانی، راه‌اندازی کرده است. همین فرد برای کارخانه‌ای که احداث کرده از سامانه بهین یاب وزارتخانه معرفی نامه‌ اخذ می‌کند که 1000 تن ماهانه ورق از بورس خریداری کند. این فرد، ورق را در دو ماهه گذشته کیلویی 5 هزار تومان از بورس خریده و بعد به دو برابر قیمت یعنی 11 هزار تومان این ورق‌ها را در بازار آزاد فروخته است؛ اگر اسم این مدل سهمیه دادن وزارت صمت به دلالان، خیانت به کشور و منافع ملی نیست، چه نامی برای این کار می‌توان گذاشت.

مجوز 10 برابر نیاز واقعی پروفیل در بهین یاب!

شهرستانی ادامه داد: این فرد در عرض دو ماه، دو هزار تن ورق می‌گیرد و در بازار آزاد می‌فروشد و  دوماهه، بدون اینکه پروفیلی تولید کنند پول تاسیس کارخانه خود را در می آورد؛ شاید جالب باشد که این روند کماکان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: نیاز سالانه کشور به پروفیل، دو میلیون تن است، اما ظرفیت‌ و مجوزهایی که در زمینه تولید پروفیل در بهین یاب وزارت صمت صادر شده بین 18 تا 22 میلیون تن است؛ یعنی بیش از 10 برابر نیاز واقعی کشور در حوزه پروفیل مجوز صادر شده که مسلم است عمده این مجوزها صوری و تنها برای رانت‌خواری است؛ همه این مسائل و مشکلات را می‌توانید از انجمن لوله و پروفیل سوال کنید.

آقای اسماعیلی باید جوابگو باشد

شهرستانی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول توزیع رانت 40 هزار میلیارد تومانی از طریق همین سامانه بهین‌یاب است، تصریح کرد: مسبب تمامی این اتقاقاتی که برای بازار فولاد افتاده و آن را ملتهب کرده شخص معاون وزیر آقای اسماعیلی است و وی باید جوابگو باشد. در یک نمونه دیگر عده‌ای کامیون‌دار ر و تاجر آمده‌اند، کارخانه تولید مفتول زده‌اند و به دلیل اینکه شمش به کار رفته در این محصول، خاص بوده، معمولا کیلیویی 200 تا 300 تومان از شمس معمولی در بورس کالا گرانتر است. این افراد یک دفتر دیگر در عراق با اسم یک شرکت دیگر ثبت کرده اند و محصولات خودشان را به خودشان به قیمت پایین‌تر برای اینکه ارز کمتری به کشور بازگردانند، می‌فروشند، اما آن را در بازار عراق به قیمت واقعی به فروش می‌گذارند.

این فعال صنعت فولاد خاطر نشان کرد: ببینید چه بلبشویی به دلیل بی تجربگی یک فرد در صنعت فولاد حکمفرما است و افراد چه سوء استفاده‌هایی که از این وضعیت آشفته می‌کنند، این در حالیست که تنها راه‌حل آرامش و ثبات بازار فولاد این است که وزارت صمت از دخالت در بازار و قیمت‌گذاری دستوری کنار برود و اجازه دهد هرکس آزادانه بیاید به صورت رقابتی و بر اساس عرضه و تقاضا از بورس خرید کند، نه این که بازار را با دونرخی کردن و توزیع رانت به دست دلالان بسپارد و به این وضعیت اسفناک اداره شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز