خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید

جبهه جدید در نبرد گازی اروپا

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۸۴۴

در سراسر جهان قیمت LNG در ماه می و ژوئن سال 2020 به سطوح کم سابقه‌ای کاهش یافته است قیمت گاز حمل شده دریایی هنوز زیر 2 دلار در هر MMBtu باقی مانده و رقبای این بازار را مجبور به مقابله با روند بازار کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این میان بیشترین اثر منفی در این شرایط را گازپروم روسیه تحمل می کند که پیش بینی می شود صادرات آن از حداکثر میزان 199-200 BCM که در 2 سال گذشته داشته است  به  BCM 167 در سال 2020 افت کند.

در حال حاضر صادر کنندگان گاز توسط خط لوله به اروپا با مشکل عدم توانایی افزایش صادرات گاز علی رغم کاهش تولید این محصول همزمان با نفت دست به گریبان هستند.  با توجه به این موضوع که  گازپروم فاقد امکانات مایع سازی گاز  است تا نیازهای مشتریان را بدین وسیله تامین کند،  به دنبال این است که رقیبان خود را در زمین خودشان شکست دهد.

در نخستین روزهای ژوئن سال 2020، هلدینگ صنعتی یونانی Mytilineos اعلام کرد که یک قرارداد طولانی مدت با بازوی تجاری Gazprom به نام Gazprom Export به منظور واردات گاز طبیعی روسیه منعقد کرده است. این خبر به خودی خود قابل توجه نیست - Mytilineos در دو سال گذشته چندین قرارداد کوتاه مدت با این شرکت روسی داشته و در سال 2019، 0.6 BCM گاز وارد کرده است.

جبهه جدید در نبرد گازی اروپا

اگر بخواهیم جزئیات این معامله را بررسی کنیم ، بسیار جالب تر می شود - اعتبار این قرارداد 10 ساله و تا سال 2030 است، یعنی حتی طولانی تر از قرارداد  شرکت دولتی DEPA یونان برای واردات از روسیه که تا سال 2026 اعتبار دارد. براساس قرارداد DEPA ، یونان به طور متوسط 2.5 BCm در سال از طریق خط لوله دوران اتحاد جماهیر شوروی (TransBalkan) از Gazprom  گاز وارد کرده است.

جبهه جدید در نبرد گازی اروپا

هیچ یک از طرفین اطلاعات بیشتری درباره قرارداد بلند مدت ارائه ندادند ، اما روند رو به رشد یونان در تامین انرژی، رفتار غول گازی گازپروم را توجیه می کند. نکته اساسی این است  که واردات LNG یونان در ماههای  مارس-آوریل 2020 از واردات توسط خط لوله پیشی گرفت که به طور سنتی متعلق به گازپروم است. قیمت LNG وارداتی به یونان در سال جاری با 3.5 دلار در MMbtu آغاز شده و در مارس-آوریل در حوالی قیمت 2.5 دلار در MMbtu نوسان داشت و پس از آن در روزهای آخر ماه آوریل ، هر MMbtu به کمتر از 2 دلار سقوط کرد و از آن زمان تاکنون در این قیمت باقی مانده است. این امر اگر بخاطر افزایش صادرات ایالات متحده نبود شاید روسیه واکنشی به این مساله نشان نمی داد. چرا که ترمینال LNG یونانی    Revithoussa در حالت عادی  به LNG وارداتی قطر ، الجزایر، نیجریه و نروژ وابسته است.

از دیدگاه روسیه تحویل مداوم LNG ایالات متحده به یونان ، به اعتبار روسیه ضربه سخت تری نسبت به واردات از قطر و یا الجزایر وارد می کند.

امسال شاهد ورود 13 محموله LNG به Revithoussa بودیم که نسبت به سال 2019 که در مجموع 3 محموله بوده افزایش چشمگیری داشته است. LNG آمریکا که از طیف گسترده ای از پایانه های LNG شامل Sabine Pass, Cameron LNG, Cove Point تامین می شود ، ادعای کرملین مبنی بر اینکه منابع شیل آمریکا توانایی جایگزین شدن بجای محموله های روسی را ندارند را به زیر سؤال می برد. به نظر می رسد محموله های امریکایی علیرغم  شرایط نامطلوب بازار این توانایی را دارند. بنابراین ، به جای این سؤال اولیه که آیا LNG ایالات متحده می تواند به جنوب اروپا برسد، سوال اساسی این است که آیا  تولیدکنندگان آمریکایی توانایی مقاومت در برابر چنین قیمتهای پایین گاز برای یک دوره طولانی مدت را دارند یا نه؟

یونان در زمستان 2019/2020 بیشترین تغییرات در واردات LNG را شاهد بوده است. ترمینال Revithoussa، به جای 2 تا 3 محموله  در هر ماه ،  پنج الی شش  محموله در ماه  دریافت کرده است. گفته می شود این تنها آغاز یک برنامه جدید در خصوص  LNG یونان در آینده است، زیرا کشورهای همسایه در منطقه بالکان جنوبی به سمت منابع LNG می روند. به علاوه  زیرساخت های مربوطه در حال حاضر موجود هستند. نرخ بهره برداری از ترمینال ال ان جی   Revithoussa با ظرفیت 7 BCm در سال در حدود  40 درصد بود، با این حال آمار امسال به طور قابل توجهی بهتر خواهد بود مگر اینکه بازار LNG با تغییرات پیش بینی نشده ای روبرو شود. بر این اساس نرخ بهره برداری در سه ماهه نخست سال 2020 در حال حاضر به 63 درصد صعود کرده است و  LNG به منبع اصلی واردات گاز طبیعی تبدیل شده است.

ترمینال گازی Revithoussa، تنها ترمینال LNG  موجود در بالکان، در 45 کیلومتری غرب آتن واقع شده و عمده سرویس دهی آن به منطقه اطراف پایتخت است. همزمان با افزایش واردات در Revithoussa ، یونان ممکن است شاهد راه اندازی یک تاسیسات واردات LNG دیگر به منظور سرویس دهی به شمال کشور و  با ظرفیت 5.5 BCm  درسال به نام  Alexandroupolis FSRU باشد. احداث ترمینال LNG دوم همزمان با اتمام خط لوله IGB مابین یونان و بلغارستان است که بر اساس برنامه در سال 2021 راه اندازی خواهد شد و در ادامه خط لوله TANAP ترکیه خواهد بود.

قرارداد Mytilineos  به تنهایی مورد با اهمیتی به شمار نمی رود. ولی از این نظر که نشانگر علاقه مجدد روسیه به بازار یونان و مقدمه ای بر حوادث پیش رو مانند فرمول قیمتی کمتر برای گاز که از طریق خط لوله منتقل می شود و یا انتقال مستقیم LNG از منابع معتبر اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین تلاش روسیه برای کسب سهم بازار در مدیترانه،  ترکیه - که تا کنون کانون رقابت بوده - یونان و به احتمال زیاد ایتالیا را شامل خواهد شد.  چرکه همه این کشورها میزان واردات LNG را به ویژه از مبدا آمریکا افزایش داده اند.

منبع: اویل پرایس

ترجمه و تدوین: دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید

 

https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/The-Newest-Battlefield-In-The-European-Gas-War.html

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز