خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید:

چالش‌های پیش روی خط لوله ترک استریم

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۶۵۶

به اعتقاد Dimitar Bechev پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیای شمالی، خط لوله گاز جدیدالتاسیس ترک استریم به دلیل حضور رقبای روسیه در ترکیه و نیز در اروپای جنوب شرقی ، مشکلات اقتصادی و افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) اثر محدودی در بازار خواهد داشت.

به گزارش ایلنا،‌ رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و همتای ترک وی، رجب طیب اردوغان ، در 8 ژانویه سال میلادی جاری خط لوله ترک استریم به طول 930 کیلومتر را افتتاح کردند. از ابتدای سال تزریق گاز به این خط لوله با ظرفیت سالانه 31 میلیارد متر مکعب، آغاز شده است. از این خط لوله به عنوان نمادی از روابط در حال رشد بین روسیه و ترکیه نام برده می شود.

ترک استریم که یک نسخه تعدیل شده از سلف خود - جریان منجمد جنوبی - است منافع خاصی برای  روسیه و ترکیه فراهم می کند  که  از آن  جمله توانایی غول گازی روسیه -گازپروم- برای دسترسی مستقیم به بازار ترکیه بدون نیاز به دخالت کشورهای ثانویه در مسیر انتقال است. همچنین به ترکیه توانایی دریافت و انتقال گاز روسیه به اتحادیه اروپا را می‌دهد. ولیکن این خط لوله چالش‌های خاص خود را نیز دارد.

در حالی که فاز دوم این پروژه ، معروف به "جریان بالکان" ، از برنامه زمانی عقب افتاده است، اما رقابت فزاینده در بازار گاز در ترکیه و همسایگان اروپای جنوب شرقی آن باعث شده تا سهم گازپروم در این بازار کاهش یابد.

طی چند سال گذشته میزان واردات از روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، یونان و اروپای جنوب شرقی کاهش یافته است. این تحلیل گر از دست دادن بازارهای محلی روسیه را به کاهش تقاضا در ترکیه، بزرگترین بازار این منطقه نسبت می‌دهد. از ماه مارس هنگامی که بیماری کرونا به ترکیه و همسایگانش رسید، میزان مصرف گاز در آنها کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. به عنوان مثال، انجمن تولید کنندگان برق ترکیه از افت 20 درصدی تولید برق در نیروگاه های گازی در ماه آوریل خبر داده است.

نکته مهم دیگر واردات LNG است. واردات LNG ترکیه در سال 2018، 22 درصد حجم کل را شامل می‌شد این میزان در سال 2019 به 28 درصد رسید. ترکیه همچنان به سرمایه گذاری در ظرفیت واردات LNG ادامه می‌دهد.

ظهور جمهوری آذربایجان به عنوان تأمین کننده رقیب گازپروم در بازارهای ترکیه و اروپای جنوب شرقی عامل دیگری است که احتمالاً در آینده این خط لوله اثر می‌گذارد.

بر این اساس در کوتاه مدت انتظار نمی‌رود از ظرفیت کامل این خط لوله استفاده شود. ترکیه قادر به استفاده از ظرفیت کامل این خط لوله به دلیل رکود اقتصادی احتمالی و وجود جایگزین های ارزان تر نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز