خبرگزاری کار ایران

از گفت‌وگو با رسانه‌ها تا نامه‌نگاری با مقامات برای حل مشکل تولیدکنندگان پوشاک

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۹۳۰

در دوران گسترش ویروس کرونا که از اسفند سال گذشته آغاز شد، حرفه‌ها و اصناف مختلف دچار آسیب جدی شدند و یکی از صنوفی که آسیب بسیاری بر آن وارد شد صنف پوشاک بود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضاء اتحادیه صنف پوشاک تهران با تعدادی حدود 20 هزار نفر به همراه کارمندان و کارگران خود دچار ضرر و زیان اقتصادی زیادی شدند. این شرایط سبب شد تا تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی یا تعطیل کنند و یا بالاجبار به منظور ادامه حیات خط تولید خود را به تولید ماسک، گان و لوازم پزشکی تغییر دهند.

ابوالقاسم شیرازی به همراه اعضاء هیأت مدیره اتحادیه پوشاک از همان روزهای ابتدایی تلاش  کردند تا با رایزنی با نهادهای دولتی و حکومتی به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا باشند.

شیرازی در نامه‌ای به نهاوندیان معاون اقتصادی دفتر ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی نوشت؛ "بحران ایجاد شده باعث شده تا تمامی مراودات تجاری با مخاطرات جدی و کاهش بیش از 90 درصدی مواجه شود، لذا از شما خواستاریم که در راستای حمایت از صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مواردی همچون کاهش سطح مطالبه و وصول مالیات به علت پایین آمدن دستمزد، چشم‌پوشی از دریافت حق بیمه کارگران تا پایان اردیبهشت 99، تعدیل و کاهش اجاره بهاء دو ماه پایانی سال تا انتهای اردیبهشت 99، اعطاء مهلت به دارندگان چک و استمهال زمان وصول و تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره و مدت‌دار مورد نظر جدی قرار بگیرد.

اتحادیه پوشاک علاوه بر نامه به نهاوندیان، به سایر مقامات دولتی همچون جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، شریعتمداری وزیر کار و رحمانی وزیر اسبق وزارت صمت نامه‌نگاری‌های بسیاری انجام داد، حتی به صورت حضوری نیز در جلسات گوناگون به تشریح مشکلات اعضاء صنف خود پرداخت تا بتواند باری از دوش آنان بردارد.

تولیدکنندگان پوشاک نیز تلاش کردند تا در راستای کمک به کادر درمانی و از بین بردن کمبود محصولات بهداشتی همچون ماسک، گان و سایر لوازم بهداشتی با تغییر خط تولید خود، به جای تولید البسه به سمت تولید ملزومات بهداشتی حرکت نمایند.

در نامه‌ای مورخ اول فروردین 99 خطاب به مدرس خیابانی که آن زمان قائم مقام بازرگانی وزیر صمت بود اعلام شد، با یک حرکت جهادی حدود 30 واحد تولیدی در کمتر از یک ماه به تولید ماسک و البسه بهداشتی پرداخته و روزانه حدود 353 هزار ماسک و 60 هزار دست لباس پزشکی را تولید می‌کنند.

بنابراین در این نامه از آن مقام محترم تقاضا شد تا در تهیه مواد خام و دستگاه‌های مورد نیاز و همچنین حمایت‌های مالی همچون معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، عوارض و اعطای وام‌های بلاعوض و کم‌بهره این تولیدکنندگان را یاری کنند.

از اسفند سال گذشته تا پایان اردیبهشت 99 به صورت مستمر محموله‌های ماسک و گان پزشکی تحویل وزارت بهداشت و نهادهای مرتبط شده است و لازم به ذکر است که در این راه تولیدکنندگان شناخته شده و معتبر پوشاک یاری‌گر اتحادیه بودند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که از نخستین روزها اتحادیه پوشاک به دنبال حل آن بود، مسئله بیکاری کارگران بود. شیرازی در نامه‌ای خطاب به قاسم فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران مورخ 12 فروردین 99 درخواست کرد تا به کلیه کارگران شاغل در تمامی واحدهای تولیدی به مدت سه ماه بیمه بیکاری تعلق گیرد و همچنین تمامی کارفرمایان عضو اتحادیه نیز مشمول دریافت بیمه بیکاری شوند.

اتحادیه پوشاک تهران حتی برای دفتر مقام معظم رهبری نیز مورخ 20 فروردین 99 نامه‌ای تنظیم کرد و نسخه‌ای از آن را نیز به صورت جداگانه خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه (مجریه، مقننه و قضاییه)، وزیر وقت صمت، وزیر کار و رفاه اجتماعی، رئیس وقت فراکسیون اصناف مجلس، رئیس وقت کمیسیون اقتصادی مجلس، استاندار تهران و رئیس کل بانک مرکزی ارسال نمود. در این نامه مجدد بر مطالباتی همچون حذف مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه آخر سال 98 و سه ماهه اول سال 99، معافیت از مالیات بر درآمد سال 98، حذف دریافت حق بیمه 30 درصدی برای ماه‌های اسفند 98، فروردین، اردیبهشت و خرداد، امحال و استمهال دیون و اقساط تسهیلات بانکی و مضاربه‌ها برای مدت حداقل شش ماه تأکید شد.

از دیگر اقدامات ریاست اتحادیه پوشاک تهران و هیئت مدیره آن تأکید بر دیپلماسی بین‌المللی بوده است. از نظر این اتحادیه ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت بین‌الملل یکی از راه‌حل‌های برون‌رفت از بحران فعلی رکود در اصناف است.

لازم به ذکر است علاوه بر نامه‌نگاری‌های مختلف با نهادهای ذیربط و همچنین مسئولان کشور، مشکلات اعضاء این صنف از طرق مختلف به صورت مستمر اطلاع‌رسانی شده است. به طور مثال ریاست اتحادیه پوشاک در گفت‌وگو با ایلنا بعد از بازدید از چند کارگاه تولیدی پوشاک که اقدام به تولید ماسک نموده بودند، بیان داشت که از نیمه بهمن 98 فروش پوشاک در کشور کاهش پیدا کرده است و تمامی 20 هزار عضو اتحادیه متضرر شده‌اند. حتی می‌توان گفت حدود 40 درصد از اعضاء این صنف واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند.

به صورت  قاطع می‌توان گفت از اسفندماه تا به امروز بازار پوشاک تعطیل بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز