خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید:

چالش دو سرباخت قطر در بازار جهانی LNG

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۳۳۹

بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان به دلیل تقاضای ضعیف و کمبود مخازن ذخیره سازی، به احتمال زیاد به زودی با یک انتخاب جدی روبرو می شود. محدود کردن تولید و یا آغاز جنگ قیمتی برای کسب سهم بازار که مانند بازار نفت می‌تواند منجر به منفی شدن قیمت گاز شود.

به گزارش ایلنا، قطر در ماه فوریه محموله‌های  LNG را بجای آسیا که بیماری کرونا موجب اختلال در فروش شده بود، به اروپای شمالی هدایت کرد. البته این راه حل موقت بود و با همه گیری کرونا در اروپا مشکل ذخیره سازی محموله‌های فروش نرفته برای قطر دوباره ایجاد شد.

این کشور واقع در خلیج فارس ناگزیر است که در این زمینه یک تصمیم مهم با عواقب بسیار جدی اتخاذ کند. کاهش تولید محصول اصلی صادراتی،  موجب کاهش درآمد این کشور می‌شود این در حالی است که سقوط قیمت نفت بر فشار روی قیمت LNG افزوده است.  این تصمیم همچنین می‌تواند موقعیت این کشور را در مقام اول صادر کننده گاز جهان که تبدیل به یک غرور ملی شده است را به خطر اندازد و استرالیا جای این کشور را بگیرد.  

در صورت کاهش قیمت برای تثبیت فروش نیز، احتمال بدتر شدن شرایط و کاهش حاشیه سود حتی برای تولید کنندگان با هزینه کم وجود دارد. این کار حتی می‌تواند مانند نفت در ماه گذشته، به منفی شدن قیمت نیز بیانجامد.

قیمت های نسبتاً شفاف اروپا مدت‌ها است که آن را به مقصدی مطلوب برای محموله ها  تبدیل کرده است. اکنون ، با کاهش تقاضا ، گاز بیشتری به مخازن ذخیره سازی می‌رود و ظرفیت آنها در حال تکمیل شدن است. بر اساس گزارش Gas Infrastructure Europe مخازن ذخیره سازی اروپا تا 66 درصد پر شده اند. که میانگین این مقدار در 5 سال گذشته 38 درصد بوده است.

تولید کنندگان گاز بر خلاف تولید کنندگان نفت سازمانی مانند اوپک به منظور هماهنگی اعضا برای کاهش تولید و حمایت از قیمت، در اختیار ندارند. بنابراین نمی‌توانند بر حمایت هماهنگ از قیمت گاز حساب کنند که در سال جاری بیش  نصف قیمت خود را از دست داده است و به 2 دلار در هر میلیون Btu رسیده است.  این در حالی است که در چهار ماهه سوم سال 2018  این میزان بیش از 10 دلار برای هر میلیون Btu  بوده است.

به گفته شرکت مشاوره Rystad Energy قطر در نبرد برای سهم بازار، از مزیت تولید ارزان گاز در کارخانه Ras Laffan برخوردار است و سومین گاز ارزان جهان را تولید می‌کند. با این حال سقوط قیمت‌ها تولید قطر را به سمت نقطه سربه سر می‌برد.

قیمت پایین گاز سرمایه گذاری برای تولید گاز طبیعی مایع(LNG) را نیز با مشکل مواجه می کند. LNG از سرد کردن گاز طبیعی بدست می آید و برای انتقال گاز طبیعی به نقاط  دور دست بدون نیاز به خط لوله استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز