خبرگزاری کار ایران

کاهش مصرف آب از تمهیدات مهم در طرح‌های توسعه‌ای ذوب آهن اصفهان است

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۹۲۳

تولید فولاد همواره به وجود و مصرف آب وابسته است ، ذوب آهن اصفهان با توجه به قرار گرفتن در کنار رودخانه زاینده رود از آب این رودخانه استفاده می کرد ولی در چند سال اخیر و با بروز خشکسالی های مکرر ، به منظور کاهش مصرف آب در ذوب آهن اصفهان تمهیدات گسترده ای انجام و پروژه های مختلفی را تعریف شد تا علی رغم افزایش تولید ، میزان برداشت از آب رودخانه زاینده رود کاهش یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان ، مهرداد اسماعیلی مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به این که از سال 79 اولین خشکسالی ها در اصفهان شروع شد، گفت: ذوب آهن اصفهان از صنایعی می باشد که حیات آن به وجود آب وابسته است ، با شروع خشکسالی ها، این شرکت با برنامه ریزی های و تعریف پروژه های مختلف سعی کرد تا میزان مصرف خود را از زاینده رود کاهش دهد . وی با اشاره به این که در سال 79 میزان برداشت آب از زاینده رود 32 میلیون متر مکعب بود و این رقم در سال 97 به 14 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است ، یاد آور شد : با انجام پروژه های مختلف و علی رغم افزایش 60 درصدی تولید هر ساله 20 درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال قبل داریم که این رقم بسیار قابل توجه است.

مدیر آبرسانی شرکت یکی از تمهیدات مهم در طرح های توسعه ای ذوب آهن اصفهان را کاهش مصرف آب دانست و گفت : استفاده از پساب در سیکل های کثیف کارخانه نظیر خنک کردن سرباره ، مدیریت مصرف آب با نصب مولتی پمپ های آب صنعتی و آشامیدنی و مدیریت مصرف و فشار از دیگر عواملی است که با کنترل آن توانستیم مصرف آب در شرکت را کاهش دهیم.

اسماعیلی ، یکی از نقاط پر مصرف آب در ذوب آهن اصفهان را برج های خنک کننده دانست و گفت : در شرکت حدود 200 برج خنک کننده وجود دارد که از سال 81 به خاطر تبخیر زیاد آب در این برج ها شروع به اصلاح ساختاری آن ها نمودیم و سعی شده سالیانه 10 برج خنک کننده را باسازی و نوسازی کنیم.

وی افزود : اخیرا برنامه ریزی کردیم تا از برج های هیبریدی ، استفاده کنیم زیرا این برج ها علاوه بر کاهش حداقل 30 درصدی مصرف آب ، در زمینه کاهش آلایندگی نیز بسیار موثر است.

وی رویکرد جدید صنایع فولادی را برای تامین آب ، استفاده از پساب دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری بالغ بر هزار میلیارد تومان به منظور کاهش مصرف آب ، پساب شهرستان های  زرین شهر بالغ بر 60 لیتر بر ثانیه و فولادشهر بالغ بر 190 لیتر بر ثانیه را خریداری کرده و همچنین در صدد هستیم تا پساب شهرستان نجف آباد و شهرستان های اطراف را نیز خریداری نموده و به شرکت انتقال دهیم تا نیاز به آب رودخانه را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم.

مدیر آبرسانی شرکت هدف این مدیریت را کاهش و مدیریت بهینه مصرف آب در شرکت دانست و تصریح کرد: ساخت تصیفه خانه پساب ، اصلاح برج های خنک کننده و بازسازی و نوسازی شبکه فرسوده شرکت از برنامه‌هایی است که در سال جاری در صدد انجام آن هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز