خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید:

توافق برای ساخت خط لوله گاز در دریای بالتیک مابین دانمارک و لهستان

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۳۱۲

در پروژه عظیم انتقال گاز طبیعی از دریای شمال به دانمارک و لهستان گام مهمی رو به جلو برداشته شد. شرکت ایتالیایی Saipem برای ساخت خط لوله انتقال گاز زیر دریای بالتیک برای اتصال این دو کشور قراردادی به ارزش 280 میلیون یورو امضا کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، لهستان بیشتر گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کند و خط لوله جدید در محافل سیاسی این کشور، به عنوان راه حلی برای کاهش وابستگی به مسکو مورد استقبال قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا 215 میلیون یورو بودجه برای پروژه خط لوله بالتیک تأمین کرده است. همچنین این پروژه  لهستان را قادر می‌سازد مازاد گاز را به بازار دانمارک عرضه کند.

به گفته رئیس جمهور لهستان، آندریژ دودا این خط لوله از اول اکتبر 2022 به بهره‌برداری می‌رسد.

دودا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "این پروژه در واقع خبر بسیار خوبی برای لهستان در کوتاه مدت و بلند مدت  است."

وی افزود: "اگر مایل به  متنوع سازی منابع گاز رسانی به لهستان هستیم، اگر در آرزوی استقلال کامل لهستان از واردات گاز روسیه هستیم، این پروژه  نقطه عطف در مسیر رسیدن به استقلال  است."

به گفته مسئولان Saipem، بخش زیر دریایی این خط لوله  حدود 275 کیلومتر طول دارد.

انتظار می‌رود پروژه خط لوله به کاهش انتشار دی اکسید کربن و بهبود کیفیت هوا در لهستان کمک کند.

 Saipem پروژه را در نیمه دوم سال جاری در لهستان و دانمارک آغاز می‌کند. لوله گذاری لوله‌های فراساحلی برای تابستان سال 2021 برنامه‌ریزی شده است.

توافق برای  ساخت خط لوله جدید علیرغم سقوط بهای نفت و گاز در هفته‌های اخیر به دلیل ویروس کرونا اعلام شده است.

سازندگان این خط لوله اعتقاد دارند: این خط لوله بسیار متفاوت از خط لوله در حال ساخت2 Nord Stream  روسیه است که گاز روسیه را به آلمان منتقل خواهد کرد. اما اظهارات مقامات ورشو نشان دهنده قصد لهستان برای تبدیل شدن به هاب منطقه ای انرژی در اروپا است. ظرفیت خط لوله جدید 10 میلیارد مترمکعب در سال است که از میزان مصرف داخلی لهستان بیشتر است. لهستان قسمت عمده گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند ولی اقداماتی به منظور کاهش وابستگی به روسیه و عدم تمدید قرارداد بلند مدت خرید گاز با شرکت گازپروم روسیه که در سال 2022 به پایان می‌رسد انجام داده است.

دودا در این باره اظهار کرد: پروژه لهستانی-دانمارکی- نروژی که با هزینه 1.6 میلیارد یورو انجام میشود گاز مورد نیاز کشورهای واقع در اروپای مرکزی و شرقی مانند اوکراین را هم تامین خواهد کرد و وابستگی آنها را به گاز روسیه کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز