خبرگزاری کار ایران

صدور مجوز قانونی برای استخراج بیت کوین در ایران

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۵۳۲

بیت کوین، معروفترین و ارزشمندترین ارز دیجیتالی است. قیمت این رمزارز محبوب از زمان پیدایش آن تاکنون، از چند سنت در سال 2009 به چندین هزار دلار در حال حاضر رسیده است. معاملات در بازار کریپتوکارنسی نسبتا سودمند بوده و به همین دلیل روزانه افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند، اما آیا بازار رمزارزها، بازار مطمئنی است؟ آیا می‌توان به شرکت های ایرانی فعال در این حوزه اعتماد کرد؟

ویروس کووید 19 موجب رکود اقتصادی بسیار عجیبی در کل دنیا شده است. بازارهای سنتی عملا درگیر شده و خرید و فروش در بازار های سنتی به شدت پایین آمده است.

نفت هم یکی دیگر از بازارهای آسیب دیده است. در 4 ماه اخیر قیمت نقت 83 درصد کاهش داشته که رقم بسیار چشمگیری است.

از طرف دیگر شرکت های تولیدی که مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کردند هم با بحران روبه‌رو شده‌ و شرکت هایی که عمده فروش خود را از طریق صادرات به دست می آوردند، عملا دچار یک توقف اجباری شده‌اند.

در همین شرایط، کاهش نرخ سود بانک‌ها موجب شده است تا افراد نقدینگی خود را خارج کرده و به دنبال سرمایه گذاری مطمئن و سودآوری باشند. وجود نقدینگی بالا در جامعه تبعات بدی از جمله تورم را به همراه خواهد داشت. در نتیجه حجم نقدینگی نیاز به کنترل دارد.

البته میزان این نقدینگی بدون شک به میزان خرید ملک، ماشین و ... نخواهد رسید و اگر برسد نیز سرمایه گذاری بر روی ملکی که دوران رکود را تجربه می‌کند زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد.

البته دو بازار همیشگی طلا و بورس همچنان به منظور سرمایه گذاری در دسترس هستند. اکثر نقدینگی موجود یا وارد بازار دلار، سکه و طلا می‌شود و یا به بازار بورس تزریق می‌گردد. بازار بورس این روزها مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. افراد زیادی در این دوران وارد بورس شده اند. بدون شک شما هم متوجه قیمت های غیرمنطقی برخی از سهم ها شده اید که کاملا به دلیل تقاضای زیاد، افزایش پیدا کرده است. در بازه های زمانی که توجهات به بورس بیشتر می‌شود معمولا فضا برای ایجاد حباب قیمتی بیشترهم  فراهم می‌شود و این موضوع معمولا ریسک ورود به این بازارها را بیشتر می‌کند.

صدور مجوز قانونی برای استخراج بیت کوین در ایران

آیا بازار رمزارزها برای سرمایه گذاری مناسب است؟

این روزها ارزهای دیجیتال و در راس آن بیت کوین، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته اند. سود حاصل از استخراج آنها نسبتا چشمگیر بوده و به دلیل ساز و کارهای موجود در زیرساخت فنی، معاملات آن نیز از شفافیت زیادی برخوردار است.

 نقل و انتقالات  درحوزه کریپتوکارنسی کاملا قابل رصد بوده، اما هویت مالکان آن قابل شناسایی نیست. این اندازه از شفافیت در انجام معاملات و البته غیر قابل شناسایی بودن افراد درگیر در آن، باعث شده که این پول های دیجیتالی در شرایطی خاص و برای بسیاری از افراد، بهترین گزینه برای انجام معاملات و نقل و انتقال پولی باشد. پول های دیجیتالی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد و اگر روند پیدایش هر یک از آنها  را دنبال کنید شاهد رشد قیمتی بسیار زیادی خواهید بود. اگرچه موضع برخی از کشورها درباره بیت کوین هنوز به طور شفاف مشخص نبوده و به عنوان یک روش مبادله به حساب نمی آید، اما دیر یا زود دولت ها مجبور به انتخاب خواهند بود. در حال حاضر بیت‌کوین در نظام حقوقی ژاپن و آلمان کالایی است که می‌تواند به عنوان ابزار پرداخت استفاده شود و بدون شک به دلیل محبوبیت هایی که در بازار صادرات و واردات نیز دارد می‌تواند نظر مثبت سیاست مداران زیادی را به خودش جلب کند.

ایران یکی از کشورهایی هست که شاید هنوز موضع خاص و مشخصی درباره بیت کوین و شرکت های فعال در این صنعت نگرفته است. مدتها به نظر می‌رسید که فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی در ایران غیرقانونی باشد. بحث های زیادی برسر قانونی یا غیر قانونی بودن معاملات در این بازار نیز وجود داشت.

عدم اتفاق نظر برسر بیت کوین موجب شده بود که افراد از این روش به عنوان یک روش سرمایه گذاری ریسکی یاد کنند و این موضوع اولین شرط سرمایه گذاری که همان احساس اعتماد و قانونی بودن هست را نقض می‌کند. شرکت های کلاهبردار زیادی در این حین برای دزدی از افراد اقدام به ترغیب جهت خرید بیت کوین یا اجاره ماینر کردند و این موضوع باعث عدم اعتماد در بین بسیاری از مردم شده است. به نظر می‌رسد موضع ایران با صدور مجوز به یک شرکت استخراج بیت کوین مشخص شده است.

آی ماینر که در ایران با نام ددینو فعالیت می‌کند از دریافت مجوزهای قانونی برای سامانه استخراج رمزارز خود به عنوان اولین شرکت استخراج بیت کوین در ایران اشاره می‌کند. گویا معاملات کریپتوکارنسی در ایران، مراحل قانونی شدن خود را طی می‌کند.

صدور مجوز قانونی برای استخراج بیت کوین در ایران

صدور مجوز قانونی برای استخراج بیت کوین در ایران

بدون شک گرفتن مجوز توسط این مجموعه نقطه عطفی در صنعت رمزارزها در ایران خواهد بود. آیا از این پس می‌توان با خیال آسوده تری به شرکت های فعال ایرانی در حوزه ارزهای دیجیتال اعتماد کرد؟ اعطای نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صمت که چنین چیزی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز