خبرگزاری کار ایران

دیتاژورنالیسم؛ بحران روزنامه نگاری و کروناویروس

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۴۶۲

روزنامه نگاری این روزها نیازمند یک حرکت به سمت بهره مندی از ابزارهای جدید است و دیتاژورنالیسم، یکی از راه های موثر فناورانه، جدید و موثر در ارائه محتوای ارزشمند به مخاطب.

به گزارش ایلنا، حتی با وجود محدودیت عمده در مرزها، محدودیت‌های مسافرتی و کاهش گسترده پروازها، جهان نتوانسته است شیوع گسترده ویروس کرونا را متوقف کند؛ با این حال توزیع و انتشار محتوا نتوانسته است با سرعت شیوع ویروس همراه شود و علی رغم وجود رسانه های آنلاین، اطلاع رسانی مطلوبی را داشته باشد.

روزنامه نگاران هم بیشتر بر اعداد و مصاحبه تمرکز کرده اند و از تحلیل فاصله گرفته و به «متن» بسنده کرده اند. این در حالی است که اکنون زمان مناسبی است برای بهره مندی از فناوری در روزنامه نگاری.

مردمِ این روزها، تصویری شده اند و از متن فاصله گرفته اند. سرانه مطالعه و نیز مدت زمان ماندن در صفحات اینترنتی این مهم را بیش از پیش نمایان ساخته است؛ لکن کماکان نظام روزنامه نگاری به فاصله گرفتن از فناوری تمایل دارد و مایل نیست تا با بهره مندی از ابزارهایی نه چندان پیچیده، نه تنها به انتشار محتوای ارزنده اقدام کرده بلکه مخاطب بیشتری را نیز با خود همراه کند و بدین طریق به جذب مخاطب بپردازد و نگارنده معتقد است آنطور که باید از این ابزار کاربردی در روزنامه نگاری امروز استفاده نمی شود.

موشن گرافی، اینفوگرافی و گراف های دیگر، جمله ابزارهای بسیار کاربردی برای بیان نقاط خطر، تعداد مبتلایان و تعداد فوت شده ها و حتی سایر نکات است و این مهم از سوی رسانه ها کمی مغفول مانده است.

«آلبرتو کایرو» استاد «روزنامه نگاری بصری» در دانشگاه میامی در بررسی خود در خصوص مطالعات روزنامه های اسپانیا به این نتیجه رسید که مردم از داده های خطی بیشتر اطلاعات کسب می کنند و روند را بیشتر درک می کنند.

با استفاده از دیتا ژورنالیسم می توان به چگونگی پراکندگی شیوع ویروس در کشورها پی برد، چنانکه «هنریک لیمن Hendrik Lehmann» رئیس آزمایشگاه نوآوری Tagesspiegel به صورت موشنی آن را در دسترس رسانه ها گذاشته است:

(موشن)

یا آنطور که روزنامه فایننشال تایمز عمل کرده و به ردیابی مسیرهای مربوط به مرگ و میر ناشی از کروناویروس در سراسر جهان پرداخته و بدین ترتیب وضعیت کشورها را با یکدیگر مقایسه می‌کند:

دیتاژورنالیسم؛ بحران روزنامه نگاری و کروناویروس

دیتاژورنالیسم حتی در مسیر آموزش پیشگیرانه نیز می تواند توسط رسانه ها مورد استفاده قرار بگیرد، چنانچه «رابرت کوسارا Robert Kosara» با بهره مندی از نکات پزشکی مطرح شده این طرح را در رسانه ها منتشر کرد:

دیتاژورنالیسم؛ بحران روزنامه نگاری و کروناویروس

با استفاده از دیتاژورنالیسم حتی می توان «فاصله ایمن» را عینی تر برای مخاطبان توضیح داد و بدین ترتیب با استفاده از روزنامه نگاری بصری، به جای توضیحات طولانی و متن های عریض و طویل که ممکن است از نگاه خواننده نیز مغفول شود، به حفظ سلامت و نیز آموزش آنان اقدام کرد:

دیتاژورنالیسم؛ بحران روزنامه نگاری و کروناویروس

یا حتی همچون لس آنجلس تایمز که از زمان شیوع گسترده ویروس در آمریکا، با استفاده از دیتاژورنالیسم به روند درمان، تعداد مرگ و میر و... می پردازد، به آمار و اعداد به صورت نموداری اشاره کرد:

دیتاژورنالیسم؛ بحران روزنامه نگاری و کروناویروس

دیتاژورنالیسم با طعم واقعیت افزوده

بهره مندی از واقعیت افزوده (AR) یکی دیگر از ابزارهایی است که چندی است مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و حتی در روزنامه نگاری چاپی نیز با استفاده از QR ها در دسترس مخاطبین قرار گرفته است؛ این مهم در شرایط کنونی به یاری دیتاژورنالیسم نیز آمده و بدین ترتیب در برخی رسانه های چاپی منتشر شده همچون در ژاپن، برای دریافت اطلاعات بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است:

(موشن)

خاتمه کلام:

مردم باید روزانه به روز شوند؛ ولی نه با گزارش های بلندبالای صورتجلسه های بحران و گزارش اقدامات نهادهای مختلف و محتواهای طولانی، بلکه با اطلاعاتی که هرچه سریع تر آنها را آگاه کند و دیتاژورنالیسم، سریع ترین راهکار ارزشمند برای ارائه محتوا به مخاطبین در شرایط کروناویروس و نیز جذب مخاطب است.

سینا تفنگ چی، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز