خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید گزارش داد؛

شرکت‌های نفت و گاز در جستجوی فرصت در انرژی بادی فراساحلی

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۱۸۳

شرکت‌های نفت و گاز در هفته‌های اخیر با عرضه بیش از اندازه نفت و شیوع بیماری در جهان روبه‌رو شده‌اند. این موضوع نیاز به واکنش سریع به بازار انرژی را بیش از پیش نمایان می‌کند. نکته مثبت این موضوع افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر به ویژه برق بادی فراساحلی است.

به گزارش ایلنا، این موضوع تصمیم تجاری است که تغییرات آب و هوا را نیز در بر می گیرد. در گزارش جدید وود مک کنزی آمده است که طی 5 سال آینده 211 میلیارد دلار سرمایه گذاری در انرژی بادی فراساحلی در جهان انجام خواهد شد، اتفاقی که برای شرکت‌های نفت و گاز مناسب است. دلیل این امر آن است که آنها دانش خوبی در مورد محیط آب‌هایی دارند که زیرساخت ها در آن قرار می گیرند و همان‌طور که شرایط مرتبط با ویروس کرونا نشان می‌دهد، این شرکت‌ها نیز به دنبال متنوع سازی سبد کسب و کار خود هستند.

لاسن مشاور شرکت Global می نویسند: "ما انتظار داریم که بازار انرژی بادی فراساحلی برای بازیکنان سنتی نفت و گاز جذاب تر شود." وی گفت: "امروز نقاط مشترک محدودی وجود دارد، اما پیشگامان وارد این صنعت شده‌اند و به زودی تعداد آنها بیشتر می‌شود. با افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری درحوزه انرژی بادی فراساحلی، احتمالاً سرمایه گذاری در نفت و گاز دریایی تثبیت شده و باعث کاهش فاصله بین دو بخش می شود. "

به عنوان مثال شرکت Equinor نروژ در نظر دارد تا سال2050 خروجی کربن خود را به نصف کاهش دهد. بخشی از استراتژی توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی تجدیدپذیر و به ویژه در بخش بادی فراساحلی به میزان 6000  مگاوات در 6 سال و 16000 مگاوات در 15 سال است.

بر اساس تخمین وزارت انرژی ایالات متحده، انرژی بادی فراساحلی ظرفیت 2000 گیگاوات را دارد اما فقط 30 مگاوات درساحل Rhode Island با نام Block Island Wind Farm در حال تولید است. مقامات نیویورک اکنون 800 مگاوات پروژه بادی فراساحلی را درخواست می‌کنند. آنها امیدوار هستند تا سال 2030 این میزان به 2400 مگاوات برسد.

به گفته شرکت مشاوره Navigant  مانع اصلی، بالا بودن هزینه‌های مرتبط است. در بعضی موارد قیمت نیروگاه بادی دریایی دو یا سه برابر نیروگاه‌های بادی ساحلی است. اگر چه برای دستیابی به بهره‌وری بیشتر استفاده از توربین‌های با ظرفیت بیشتر در دستور کار قرار دارد.

گزارش Wood MacKenzie این نتیجه واضح را مطرح می‌کند، که سرمایه گذاران نفت و گاز اغلب در انتظار بازده دو رقمی هستند درحالی که سرمایه‌گذاران انرژی های تجدیدپذیر نتایج متوسطی را پیش‌بینی می‌کنند. اما همانطور که سناریوی فعلی نشان می‌دهد، آنچه که بالا می‌رود نیز می‌تواند پایین بیاید، بدین معنی که نفت و گاز به دلیل آسیب پذیری در برابر ویروس کرونا به تضعیف اقتصاد جهانی کمک می‌کنند. درحالی که، پروژه های انرژی سبز با توجه به اینکه تولیدکنندگان می‌توانند محصول خود را تحت توافق نامه خرید بلند مدت انرژی بفروشند، چندان بی ثبات نیستند.

شرکت های نفت و گاز 1.3 درصد از بودجه 2018 خود را صرف مواردی چون انرژی بادی و انرژی خورشیدی یا ذخیره باتری نمودند. بر این اساس شرکت‌های اروپایی Equinor ، Total ، Shell و Eni کمترین خروجی کربن را داشته، در حالی که CNOOC چین، Rosneft روسیه و Marathon ایالات متحده در این رده بندی عقب مانده‌اند. درمجموع، گفته می شود که شرکت های نفت و گاز از سال 2016، به میزان22 میلیارد دلار در انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کرده اند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز