خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

کاهش سیلاب ها با تقویت پوشش گیاهی

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۵۷۶

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بر نقش مهم پوشش گیاهی در جذب بارش، افزایش نفوذ باران و کاهش سیلخیزی حوزه های آبخیز تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با تبریک هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز ملی درختکاری، حفظ و احیای پوشش گیاهی را از جمله رسالت های ذاتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خواند و افزود: تقویت پوشش گیاهی هدف و جوهره اصلی کلیه طرح های منابع طبیعی است که به انحاء مختلف در قالب طرح های متفاوت اعم از احیای جنگل، مرتع، بیابان و همچنین عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در قالب طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز هدفگذاری می شوند.

وی پوشش گیاهی را سرباز حفظ آب و خاک دانست و تصریح کرد: گیاه به عنوان سدی زنده در برابر جریان رواناب ایستادگی می کند و با افزایش نفوذ باران و سیلاب به درون زمین، از حجم و شدت سیلاب ها در مقایسه با اراضی مشابه بدون پوشش گیاهی به شکل محسوسی می کاهد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها، سال ۱۳۹۸ را علی رغم تمامی رخدادهای آن، بواسطه وقوع سیل های متعدد و مخرب، سال سیلاب نامید و اشاره داشت: با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی و تشدید سیلاب ها، باید به مقوله پوشش گیاهی بیش از گذشته پرداخته شود.

وی گفت: تقویت پوشش گیاهی از جمله روش های غیرسازه ای مدیریت سیلاب در سطح حوزه های آبخیز به حساب می آید که با توجه به نقش پیشگیرانه پوشش گیاهی در کاهش سیل خیزی، در چهارچوب اهداف مدیریت ریسک سیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حسین پور، خشکی و کمبود رطوبت را به عنوان اصلی ترین عامل محدود کننده توسعه پوشش گیاهی در کشور برشمرد و اضافه کرد: در این راستا گسترش سامانه های آبگیر باران (میکروکچمنت ها) در سطح حوزه های آبخیز در قالب طرح های آبخیزداری و آبخوانداری با بهره گیری از تکنیک های دانش بومی با مشارکت مردم در سال آینده در زمره اولویت های کاری دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری قرار دارد.

وی از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها خواست با جهت گیری درست، برنامه های سال آتی را با تقویت این رویکرد در سطح حوزه های آبخیز پیشنهادی ارائه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز