خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور عشایری ایران در پاسخ به ایلنا:

۴۱۰۰ راس دام عشایر طعمه سیل شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۴۸۵

رئیس سازمان امور عشایری گفت: در سیل اخیر 4100 راس دام طعمه سیل شد که تنها استان سیستان و بلوچستان 38 میلیارد تومان خسارت دیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کرمعلی قندالی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با بیان اینکه در سیل اخیر تلفات انسانی در جمعیت عشایری نداشته‌ایم، اظهار کرد: در سیل اخیر جمعیت عشایر در سه استان خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دچار خسارت در بخش‌های مختلف به ویژه تلفات دامی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این سیل 4100 راس دام تلف شدند و برآورد اولیه از خسارات انجام شده و به دولت اعلام گردیده است.

وی میزان خسارت به عشایر سیستان و بلوچستان را 38 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ما منتظر تخصیص اعتبار برای پرداخت خسارت به عشایر هستیم و امیدواریم به زودی بتوانیم خسارت ناشی از سیل اخیر را برای عشایر جبران کنیم.

رئیس سازمان امور عشایری با اشاره به سیل ابتدای سال جاری گفت: در فروردین ماه سال جاری نیز بخش‌هایی از استان خوزستان، گلستان، خراسان شمالی، لرستان خسارت زیادی دیدند اما با توجه به اطلاع‌رسانی به موقع در سیل ابتدای سال نیز تلفات انسانی نداشتیم.

قندالی اضافه کرد: در سیل ابتدای سال در حوزه زیرساخت‌ها و جمعیت دامی حدود 130 میلیارد تومان به عشایر خسارت وارد شد که از این میزان 53 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات تخصیص یافت.

به گفته وی از 53 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته تا امروز صد در صد آن به عشایر پرداخت شده است.

قندالی با بیان اینکه برای هر راس دام سبک 500 هزار تومان و هر راس دام سنگین سه میلیون تومان کمک بلاعوض به عشایر پرداخت شد افزود: همچنین برای هر راس دام سبک 500 هزار و هر راس دام سنگین سه میلیون تومان تسهیلات کم بهره با سود 4 درصد به عشایر پرداخته شده است.

رییس سازمان امور عشایری کشور در ادامه سخنان خود، از تخصیص 62 میلیارد تومان یارانه سوخت و آرد به عشایر خبر داد و گفت:‌ شورای عالی عشایر در مصوبه اخیر خود تامین یارانه سوخت و آرد را در دستور کار قرار داده که تا هفته آ‌ینده پرداخت خواهد شد.

قندالی ادامه داد: همچنین بحث بیمه دام‌های عشایر نیز در دستور کار است که بر اساس اهداف تعیین شده تا مهر سال آینده باید 10 میلیون راس دام تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از مهر سال جاری تاکنون یک میلوین و 50 هزار دام عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و این روند همچنان ادامه دارد.

قندالی همچنین تامین آب مورد نیاز عشایر را نیز از برنامه‌های مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: در بند هـ تبصره 4 بودجه 98 ، 18 میلیارد یورو معادل 225 میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر در 427 پروژه تعریف شده است.

وی تصریح کرد:‌ بر اساس این طرح تا پایان سال مالی 98 افزون بر 63 درصد از خانوارهای عشایر از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

قندالی با تاکید بر اینکه تامین انرژی آسان و ارزان‌قیمت برای عشایر از اولویت‌های ما است افزود: تامین سوخت‌های فسیلی و در سال‌های اخیر استفاده از انرژی خورشیدی از مواردی است که سازمان امور عشایر برای تامین سوخت و انرژی مورد نیاز خانوارهای عشایر مدنظر است.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت نیرو تاکنون 27 هزار خانوار عشایری از پنل‌های خورشیدی برای تامین روشنایی سیاه‌چادرها بهره‌مند شده‌اند.

به گفته قندالی 90 درصد هزینه مورد نیاز تهیه پنل‌های خورشیدی توسط دولت و 10 درصد توسط عشایر تامین می‌شود.

رییس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه 75 درصد زندگی اقتصادی عشایر متکی به دام است اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار 25 میلیون راس دام متعلق به عشایر است که سالانه 9.5 میلیون راس توسط آ‌نها به بازار عرضه می‌شود.

قندالی یادآور شد: سالانه یک درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی برای زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر تعلق می‌گیرد که بر این اساس در سال جاری 420 میلیارد تومان به عشایر تخصیص داده شده است.

وی میزان سود در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات از این منبع را 10 تا 18 درصد عنوان کرد.

قندالی گفت: البته پیش بینی ما این است که میزان تخصیص اعتبار از این محل به عشایر به 620 میلیارد تومان برای اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز تخصیص یابد.

رییس سازمان امور عشایری کشور توجه به گردشگری و صنایع دستی عشایر را از موارد دیگری عنوان کرد که شورای عالی عشایر به صورت جدی در ماه‌های اخیر به آن پرداخته است.

وی ادامه داد: شورای عالی عشایر کارگروه گردشگری و صنایع دستی را با هدف توسعه در این بخش تشکیل داده است تا محل جدیدی برای درآمدزایی عشایر شود.

قندالی ادامه داد: گیاهان دارویی، فرآوری شیر و تولید لبنیات و ایجاد باغ در اراضی شیب‌دار از دیگر برنامه‌هایی است که برای افزایش درآمدزایی عشایر در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان امور عشایری کشور با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری هیچ مشکلی برای تامین نهاده‌های دامی و عشایر نخواهیم داشت افزود: نهاده‌های دامی مورد نیاز با ارز 4200 تومانی خریداری و ذخیره آن به اندازه کافی در کشور برای توزیع بین عشایر وجود دارد.

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش 42.5 درصدی سرمایه صندوق توسعه کشاورزی عشایر کشور خبر داد و گفت: میزان سرمایه این صندوق به 73 میلیارد تومان افزایش یافته که تسهیلات آن با سود 4 درصد به عشایر پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان امور عشایری کشور درباره آخرین وضعیت طرح عرضه مستقیم دام عشایر به بازار اظهار کرد:‌ در حال حاضر نیز عشایر دام خود را به صورت مستقیم به بازار عرضه می‌کند اما شرکت تعاونی‌های عشایری در حال امضای تفاهم‌نامه با انجمن صنفی بسته‌بندی گوشت برای عرضه گوشت دام عشایر به صورت بسته‌بندی استاندار و مستقیم به بازار هستند تا بدین ترتیب ارش ا فزودة حاصل از آن بیشتر به جیب تولیدکننده برود.

وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده عشایر را با 20 درصد با احتساب سود آنها 35 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با این حساب اگر کیلوگرم لاشه دام با قیمت 70 تا 75 هزار تومان به بازار عرضه شود قیمت آن مناسب بوده و نه تولید کننده و نه مصرف کننده زیان نخواهند دید.

قندالی با تاکید بر اینکه ما به دنبال جلوگیری از افت قیمت دام برای عشایر هستیم اظهار کرد: با افزایش تولید دام داخلی این نگرانی وجود دارد که شاهد افت قیمت باشیم که می‌تواند موجب زیان عشایر و کاهش عرضه در سال آ‌ینده شود.

وی ادامه داد: در طرحی که با وزارت جهاد داریم واردات گوشت قرمز کاهش خواهد یافت تا امکان بیشتر برای عرضه تولید داخل فراهم شود.

رییس سازمان امور عشایری کشور از جذب 189 نفر نیرو به سازمان امور عشایر برای خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به عشایر کشور ت ا پایان سال 98 خبر داد.

قندالی در پایان سخنان خود درباره پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر افتتاح می‌شود اظهار کرد: 198 پروژه با اعتبار 77 میلیارد تومان در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که از آنها 19 هزار و 729 خانوار عشایری منتفع می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز