خبرگزاری کار ایران

در میزگرد « تجهیزات مواد اولیه دندانپزشکی» مطرح شد؛

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۰۸۳

درصد قابل توجهی از سلامت آحاد جامعه به دندانپزشکی مربوط است؛ از سویی با افزایش قیمت مواد مصرفی و به تبع آن بالا رفتن هزینه‌های درمانی حوزه دندان‌پزشکی و از سوی دیگر کاهش درآمد مردم باعث شده میزان مراجعات به مراکز دندان‌پزشکی و مطب‌های خصوصی کم شده و این شرایط برای بیماران مشکلاتی را بوجود آورده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در راستای رسالت حرفه‌ای اطلاع‌رسانی خود و به منظور بررسی وضعیت تجهیزات دندانپزشکی و مواد این صنف، میزگردی با محوریت دندانپزشکی، تولیدات، مشکلات و راهکارها؛ با حضور سید مجید حسینی، نائب رئیس دوم اتحادیه؛ اکبر سجادی، تولیدکننده؛ محمد نصیرپور، وارد کننده؛ حسین منوچهری، تولیدکننده؛ امیر طرخورانی، واردکننده؛ شریفی راد، تولیده کننده؛ در خبرگزاری کار ایران ( ایلنا ) برگزار کرد. مشروح این میزگرد را در ادامه می‌خوانید.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

باید به حقوق اعضای اتحادیه و قوانین امور صنفی احترام گذاشته شود

نائب رئیس دوم اتحادیه دندانپزشکی  در این میزگرد با بیان اینکه مشکلات این صنف تمام آحاد جامعه را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: یکی از مشکلات دندانپزشکی در زمینه واردات است. ارگان‌ها و نهادهای بالادستی این صنف با هم هماهنگی ندارند، به‌طوری‌که در اداره تجهیزات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی و مجوزدهنده کالای‌های دندانپزشکی  است، بخشنامه‌ها و مقررات و آیین‌نامه‌هایی تدوین می‌شود که با نظرات صنف دندانپزشکی یا اتحادیه در تضاد است.  تعدادی قوانین را تدوین یا مقرراتی را به اجرا می‌گذارند که خود یکسری مسائل پیچیده دیگری را برای فعالان این صنف به ارمغان می‌آورد.

مجید حسینی با بیان اینکه سامانه توزیع آیمد imed.ir که توسط اداره کل تجهیزات اجرایی شده، ضعیف بوده و مشکلاتی دارد، بیان کرد: کالاهایی که در این سامانه معرفی شده‌اند، بسیاری از کالاهای آن موجود نبوده و برای کد گرفتن مشکل وجود دارد که این یک مشکل بسیار اساسی برای فعالان این صنف است.

وی در خصوص تخصیص یافتن ارز دولتی به کالاهای این صنف گفت: در ابتدا 50 درصد از کالای دندانپزشکی  را مشمول ارز دولتی کردند. بعد از مدتی با بیان اینکه تنها کالاهای مصرفی شامل ارز دولتی می‌شود، تجهیزات را حذف کردند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما بین پروانه کسب و کد IMED است. اداره تجهیزات دستور داده است زیرمجموعه اتحادیه برای خرید و فروش کالا باید دارای کد آیمد باشند. قوانین نظام امور صنفی مقررات گذاشته است با این توضیح که برای اعضا پروانه کسب با رعایت این مقررات صادر کنید و مفاد قوانین امور صنفی نیز به صراحت گفته هر کسی پروانه کسب داشته باشد، می‌تواند به خرید و فروش مبادرت کند.

حسینی با بیان اینکه وجاهت و اولویت پروانه کسب در این صنف با ورود آیمد دچار تناقض شده است؛ بیان کرد: در حال حاضر 485 جواز کسب صادر شده و حدود 620 نفر نیز درخواست داده‌اند.

وی جلسات متعددی بعد از تحریم‌ها برای دور زدن آنها برگزار شد، ادامه داد: صنف‌های ما هر کدام 10 تا 15 سال سابقه داشته و توانایی واردات در آن برهه زمانی را داشتند؛ اما به دلیل ازدیاد مقررات دست و پا گیر توانایی واردات زیاد را ندارند.  

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ها و ادارات کل با یکدیگر تعامل نداشته و هر کسی به مقررات خودش عمل می‌کند، گفت: هیچ کدام از اداره کل‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند. باید به این نتیجه برسند که اتحادیه هم تعریف شده در حوزه صنعت، معدن و تجارت است و هر جا صحبت از مسائل صنفی می‌شود؛ باید به حقوق اعضای اتحادیه و به قوانین امور صنفی احترام گذاشته شود.

وی با بیان اینکه اگر حمایت دولت صورت نگیرد سونامی قیمت دندان خواهیم داشت، ادامه داد: آیمد را به عنوان مجوز خرید و فروش کالا برای دندانپزشکی معرفی می‌کنند و این غلط است. برای خرید و فروش کالا همه اصناف پروانه کسب دارند و ما نیز مستثنی نیستیم.  بعضی از کالاهای مهم موارد خاصی هستند. وقتی برای آنها ضوابط گذاشته می‌شود، دستخوش نوسانات قیمت و ... خواهند شد.

وی با بیان اینکه در گذشته این صنف قاچاق نداشته است، ادامه داد: در کل کشور سهمیه ارزی تجهیزات پزشکی بسیار ناچیز است. کالاهای ما نیاز کشور بوده و امکان منع ورود آن وجود ندارد. بنابراین واردات کالاها را ممنوع نکنند، چرا که  نیاز مردم و کشور با دستور و مقررات  پاک نمی‌شود، بلکه باید تامین شود.

وی با بیان اینکه، یک پزشک باید برای خرید وسایل پزشکی خود حق انتخاب داشته باشد، گفت: تولید داخل هیچ‌گاه توان تامین نیاز کشور را نداشته است و ما باید متوجه باشیم برای چه چیزهایی مجوز داده و کالاها و نیاز مردم را شناخته و اجناس با کیفیت به آنها ارائه دهیم.

حسینی با بیان اینکه مسئولان باید نیاز کشور را شناخته و با کارشناسان مشورت کنند، بیان کرد: باید بدانند نیاز مردم چیست و تولیدکننده چقدر می‌تواند به آنها کمک کرده و تولید کند.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت آمار دقیقی از تولیدات نداریم و گفت: در اتحادیه آمار نسبی از تولید وجود دارد که حدود 45 درصد نیاز کشور را می‌تواند تامین کند. مابقی آن وارداتی بوده که زمانی که از واردات جلوگیری می‌شود، بستر قاچاق فراهم خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه یکی از تکلیف‌های ما داشتن برنامه‌ای مدون برای تولید داخل است، اظهار کرد: ما از بومی سازی حمایت می‌کنیم؛ اما با دستور و جبر به نتیجه نخواهد رسید. وقتی که امکانات وجود نداشته باشد سرمایه گذار، سرمایه گذاری نخواهد کرد و تولید دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدکننده‌های داخلی خود را قبول نداشته و اعتماد به نفس پایینی دارند، گفت: ما توانایی رقابت با تولیدات خارجی را داریم. اگر کالای خارجی وارد نشود، تولید کننده احساس رقابت ندارد و ضعیف خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعضای اتحادیه مجوز افزایش قیمت ندارند، ادامه داد: هر کالای ارزانی اگر مدیریت شود، بد نیست. تفاوت قیمت‌ها به علت تفاوت ارزها است. فرشنده یا وارد کننده شهامت تغییر قیمت‌ها را ندارد. سامانه 124 سازمان حمایت به صورت شبانه‌روزی در اختیار دندان پزشکان است. می‌توانید کالاها را در سامانه ببینید. قیمتی متغیر با قیمت سامانه ببینید با اتحادیه تماس گرفته و سریعا تذکر بدهید.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

فضای باز اقتصادی باعث ایجاد رقابت بین تولیدکننده و واردکننده خواهد شد

یکی دیگر از اعضای اتحادیه دندانپزشکی  نیز در ادامه گفت: در اکثر کشورهایی که حاکمیت می‌خواهد با ایجاد قوانین نظارت دقیق داشته و همه چیز را رصد کند، این موضوع ایجاد فساد کرده و باعث گرانی محصول شده است. این نظارت هزینه داشته و هزینه را بدون شک مصرف‌کننده پرداخت خواهد کرد.

طرخورانی ادامه داد: فضای باز اقتصادی نه تنها مانع رسیدن کالای بی‌کیفیت به دست مصرف کننده خواهد شد، بلکه باعث ایجاد رقابت بین تولیدکننده، وارد کننده و خریدار خواهد شد و این امر در بازار توازن ایجاد خواهد کرد. این موضوع باعث می شود کالا در اسرع وقت و به مناسب ترین قیمت دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه قبل از تحریم ها کالای قاچاق در این صنف وجود نداشت، عنوان کرد: در سال‌های تحریم، در همه واحدهای صنفی افرادی سودجو ورود کرده‌اند.

طرخورانی ادامه داد: در کشورهای اروپایی صفر تا صد محصولات دندانپزشکی در کشور تولید نمی شود و این امر برای ایران نیز صدق می‌کند.

وی تاکید کرد: عینک بدبینی را از چشم برداریم، همه نمی خواهند تقلب کنند. کالایی که ما وارد می کنیم دندان پزشک استفاده می‌کند.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند

عضو دیگر اتحادیه با بیان اینکه در دو سال اخیر قریب به 1.5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی کرده‌ایم، عنوان کرد: 40 درصد نیاز کشور را تامین کردیم؛ اما مهمترین مشکل ما بحث انتقال پول و ارز است. 

وی ادامه داد: خود تحریمی بیشترین آسیب را به مجموعه می‌زند. گاهی تفاوت زیادی برای جابجایی ارز متحمل می‌شویم.

شریفی‌راد درخواست کرد: مسئولان مربوطه با اتحادیه مشورت و از تجربه‌ها استفاده کرده و سپس قوانین جدید لحاظ کنند. تمام سرمایه‌ام را در بخش تولید و واردات گذاشته‌ام اما به این نتیجه رسیده‌ام قید هر دو را زده و خودم را بازنشسته کنم.

وی ادامه داد: ما یکسری استانداردهای اجباری داریم. وقتی رقابتی با تولیدات داخلی نیست، نمی‌توانید کیفیت مطلوب واستاندارهای جهانی را به دست بیاورید.

وی با بیان اینکه ما در بخش تولید رقابت نداریم، ادامه داد: در هر جای دنیا بخواهند کالایی تولید کنند، برخی از مواد اولیه و یا تجهیزات مورد نیاز را از سایر کشورها وارد می‌کنند.  اما در ایران اگر بخواهند تولید داخلی انجام دهند، از صفر تا صد آن کار را خود می‌خواهند انجام دهند و این کار امکان نداشته و به صرفه نیست.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که برخی از قطعات وجود نداشته یا کیفیت لازم را ندارد و کار اصلی را زیر سوال خواهند برد. تفکر خود را عوض کرده و دیدمان را تنها محدود به داخل نکنیم. به کیفیت‌های کار و رقابت با جهان فکر کرده تا توانایی صادر کردن بدست بیاوریم.  وقتی خود را محدود می‌کنیم، رانت به وجود می‌آید.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

‌اخذ مجوزهای گوناگون در تولید یا واردات یکی از مشکلات صنف دندانپزشکی است

 عضو دیگر اتحادیه در ادامه صحبت‌های هم صنف خود گفت: واردات و تولید هر کدام مشکل‌های خاص خود را دارند. بعد از 28 سال فعالیت باز هم تلاش کردیم همسو با دیگران به جلو حرکت کنیم؛ اما مشکلات صدمات فراوانی به ما وارد کرده است.

 منوچهری معتقد است: یکی از بزرگترین مشکلات تولید و یا واردات، ‌اخذ مجوزهای گوناگون است.

وی ادامه داد: اگر به اتحادیه ما ارزش و قدرت بدهند، نتیجه خواهیم گرفت.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

تصمیمات اشتباه باعث افزایش قاچاق خواهد شد

عضو دیگر اتحادیه با بیان اینکه صنف دندانپزشکی متغییر از سایر صنوف است، اظهار کرد: یکسری تصیمات اشتباهی که گرفته می‌شود، واردکننده را به اجبار به سمت قاچاق هدایت می‌کند.

نصیرپور با بیان اینکه هیچ تولیدکننده‌ای تمایل ندارد؛ سرمایه‌ خود را به خطر بیندازد، گفت: اگر دولت همکاری کند و مجوزها به موقع صادر شود، همه مشکلات درست خواهد شد.

وی با بیان اینکه منشا ازدیاد پرونده‌های قاچاق در صنف دندانپزشکی دولت است، اظهار کرد: اگر طبق روال چند دهه قبل مجوزها را صادر می‌کردند، کسی خطر ریسک قاچاق را نمی پذیرفت.

وی ادامه داد: یک ایراد خیلی بزرگی که به اداره تجهیزات، وارد است، عدم همکاری با اتحادیه به عنوان مرجع و سیاست‌گذار این صنف است.

وی ادامه داد: از کسانی که سال‌ها در این صنف فعالیت می‌کنند، اطلاعات دقیقی وجود ندارد. زیرا برخی کارشناسان در این حوزه ورود کرده‌اند که هیچ اطلاعاتی به آن نداشته و هر نوع راهنمایی را نیز قبول نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: ما توانایی این را داریم در صنف دندانپزشکی  بازار را بدون تنش و التهاب اداره کنیم به شرطی که مسئولین مثل ما دلسوز باشند.  

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

این عضو اتحادیه گفت: در هر زمینه‌ای که نارضایتی وجود دارد، رانت نیز وجود خواهد داشت. از زمانی که ارز دولتی  به میان آمد به صنف ما آسیب زیادی وارد شد. یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای ما کارپول‌ دندانپزشکی است. وقتی واردات آن روال عادی خود را داشت؛ بسیار خوب پیش می‌رفت؛ اما در حال حاضر با رانت، به جای توزیع صحیح، توزیع آن تنها بین معدود افرادی واگذار می‌شود.

سجادی معتقد است: با وضع برخی از قوانین بین فعالان این حوزه، اختلاف انداخته‌اند، این در حالی است که هر فردی وظایف خود را درست انجام دهد، اوضاع بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در ظاهر بعضی از قوانین خوب است، افراد ضعیف صنف دندانپزشکی  خرده‌فروش‌ها هستند. تمام سرمایه‌شان را در کار گذاشته‌اند اما با این شرایط در حال ورشکست‌شدن هستند.

وی با بیان اینکه وضع قوانین ضرب‌العجلی به این صنف ضربه می‌زند، ادامه داد: بهتر است برای قبل از هر تصمیم گیری با اتحادیه مشورت شود و آن صنعت را برای اجرای آن آماده کنند.

سجادی با ارز دولتی مخالف بود و معتقد است: در این صنف رانت وجود دارد و این امر خیلی از صنوف را بهم ریخته است.

وی تصریح کرد: هر کالایی که دو نرخی شود، فسادآور است.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن دندان آن را بکشند

یک دکتر دندانپزشک بصورت همزمان در مورد میزگرد و اتفاقات پیرامون دندانپزشکی گفت: ما برای تهیه مواد اولیه‌ دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه نظارت بیشتری داشته باشد، گفت: مردم قدرت پرکردن ندارند، دندان خود را می‌کشند.

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند/جلوگیری از واردات بستر قاچاق را فراهم می‌کند/ خود تحریمی بیشترین آسیب را به صنف دندانپزشکی می‌زند/ در حوزه دندانپزشکی رانت وجود دارد

تهیه و تنظیم: فریبا کرمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز