خبرگزاری کار ایران

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفت‌وگو با ایلنا؛

توانایی صادرات بیش از یک میلیارد دلار به بازارهای منطقه‌ای

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۵۸۵

دبیرسندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی با رویکرد پرهیز از خام فروشی و در راستای ایجاد بیشترین ارزش افزوده ممکن، از مهمترین استراتژی‌های توسعه صنعتی، مناسب‌ترین ابزارهای کسب درآمد ارزی و همچنین عامل برتری اقتصادی در تمامی کشورها به شمار می‌رود. در این راستا بهره‌مندی از تولید محصولات رقابتی در بازارهای هدف و نیز وجود زیرساخت‌های مورد نیاز، سبب استمرار توسعه و حضور در این بازارها و نهایتا کسب سهم بیشتری از بازار هدف خواهد بود.

امیرحسین کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: این تشکل اقتصادی بیش از 140 عضو داشته و با ظرفیت تولید بالای 18 میلیون تن، حدود 40 هزار نفر شاغل مستقیم و غیرمستقیم در زنجیره فرآیند تولید صدها محصول آن، مشغول به فعالیت هستند. در واقع سرپا ماندن تولید در کارخانجات این تشکل، سبب حفظ و توسعه اشتغال در کشور و زمینه ساز رشد بخشی از تولید ناخالص ملی می‌گردد؛ بنابراین در برهه کنونی که با تحریم‌های بین‌المللی و کاهش درآمدهای ارزی روبرو هستیم و با توجه به رکود در بخش ساختمان و نیز عدم اجرای سایر پروژه‌های عمرانی مرتبط با محصولات این تشکل، توجه به حضور در بازارهای بین المللی؛ شرط حیات تولیدکنندگان و نیز ضامن افزایش درآمد ارزی کشور خواهد بود.

کاوه در ادامه افزود: در این میان مهمترین زیر ساخت‌های حضور در بازارهای بین‌المللی و افزایش سهم بازار مرتبط در صنعت لوله و پروفیل فولادی، شامل تامین سرمایه درگردش، تامین مواد اولیه تولید، رفع قوانین و موانع صادراتی و نیز رفع ابهامات مرتبط با بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

 وی گفت: دسترسی به سرمایه در گردش مورد نیاز با نرخ‌های مناسب، از مهمترین عواملی است که سبب تعالی یا ضعف و شکنندگی ساختار مالی یک شرکت در تامین هزینه‌های مختلف و جاری خود می‌شود که تبعات متعددی را به همراه دارد. تهیه مواد اولیه به مقدار مناسب و با قیمت عادلانه و شکست انحصار در بخش عرضه کننده مواد اولیه و نیز عدم تصویب قوانین غیرکارشناسی و بدون مشورت با بخش خصوصی؛ مهمترین معضلات و چالش‌های این تشکل در راستای صادرات لوله و پروفیل فولادی است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی اظهار کرد: با تمامی موارد اشاره شده، شرکت‌های عضو این تشکل اقتصادی  در سال 1397 موفق شدند رشد سه برابری صادرات نسبت به سال 1396 را رقم بزنند. به‌طوری که در این سال 205 میلیون دلار صادرات مقاطع پروفیلی با محوریت صادرات به کشورهای عراق و افغانستان، در کارنامه این تشکل ثبت شد. در همین سال نیز شرکت‌های تولید کننده، با صادرات انواع لوله‌های فولادی به عراق، ترکمنستان افغانستان؛ حدود 300 میلیون دلار صادرات انجام دادند. در واقع در سال 1397 با صادرات 750 هزارتن انواع لوله و پروفیل فولادی به بازارهای هدف اشاره شده، این تشکل اقتصادی موفق شد حدود 500 میلیون درآمد ارزی برای کشور ایجاد نماید. ضمن اینکه بخشی از صادرات نیز به صورت ریالی با کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان انجام شد.

  وی در ادامه گفت: اما شرایط در سال جاری به شدت از سال قبل سخت‌تر شده است چه در حوزه تامین مواد اولیه مورد نیاز با قیمت مناسب و میزان کافی و چه از منظر تعدد قوانین دولتی که همانند دست انداز و ترمزی برای صادرات غیر نفتی در این بخش، بدون مشورت با بخش خصوصی، تصویب، ابلاغ ناگهانی و ظهور می‌کنند.

 دبیر این تشکل اقتصادی گفت: بالابردن حداکثری تعرفه‌های واردات محصولات فولادی از ایران توسط بازارهای هدف و نیز کاهش واردات مواد اولیه مورد نیازتولید نسبت به سال‌های قبل و رسیدن عملی به سطح صفر، از مشکلات عدیده دیگر در این بخش است.

 وی افزود: در این برهه پیش‌بینی می‌شود صادرات لوله و پروفیل فولادی در سال 98 با کاهش نسبت به سال قبل روبرو باشد مگر طی چند ماه آتی موانع موجود اشاره شده توسط دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، رفع و در امر صادرات تسهیل شود که در آن صورت توانایی صادرات انواع لوله و پروفیل فولادی با ارزش افزوده بالا در انتهای زنجیره فولاد تا بیش از یک میلیارد دلار نیز دور از دسترس نخواهد بود.

کاوه در انتها اظهار کرد: در سال رونق تولید و در مقطع کنونی و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، توسعه صادرات غیر نفتی و پرهیز از خام فروشی های صادراتی؛ باید بدل به استراتژی اصلی توسعه صنعتی کشور شود و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با یک بسیج عمومی در این صحنه حاضر شده و از تولیدکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی؛ حمایت عملی حداکثری نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز