خبرگزاری کار ایران

خواجوی‌نژاد:

لاستیک بارز سیرجان ظرفیت‌های زیـادی برای افزایش تولید و توسعه روکش تایر دارد

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۹۶۶

نوع عملکرد مجتمع لاستیک بارز سیرجان از منظر تولید کمی و کیفی محصولات، سهم به سزایی را در بازار روکش تایروارتقای این صنعت بر جای گذاشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات گروه صنعتی بارز، نوع عملکرد مجتمع لاستیک بارز سیرجان از منظر تولید کمی و کیفی محصولات، سهم به سزایی را در بازار روکش تایروارتقای این صنعت بر جای گذاشته است. بسیاری از مدیران و کارکنان این مجموعه به ویژه مدیریت  عامل و حمایت های همه جانبه ایشان از بخش های مختلف تولیدی و ستادی، مهم ترین عامل پیشرفت مجتمع لاستیک بارز سیرجان می داند. گفت وگوی ما با امیرعباس خواجوی نژاد، مدیر فروش مجموعه بارز سیرجان را بخوانید:

ابتدا بیوگرافی از خود و فعالیت‌هایتان در گروه صنعتی بارز بفرمایید.

امیرعباس خواجوی‌نژاد، متولد سال 1350 و دانش‌آموخته مدیریت‌صنعتی از دانشگاه کرمان و از سال 1379 در لاستیک سیرجان مشغول به کار هستم. در حال حاضر مدیر فروش بارز سیرجان هستم. درباره فعالیتم در گروه صنعتی بارز باید بگویم که سه سال اول در بخش مالی و حسابداری بارز سیرجان بودم و بعد از آن مدیریت بخش تدارکات و بازرگانی را بر عهده داشتم و اکنون نیز به مدت پنج سال است به‌عنوان مدیر فروش فعالیت می‌کنم.

وضعیت کار شما در بخش فروش به چه شکل است؟

خداروشکر در شرایط فعلی شاهد وجود بازار مناسبی برای فروش تایر روکش هستیم. پیش از این در خصوص بازار مربوط به تایر نو مشکلاتی وجود داشت که اهم آن به بحث کمبود تایر در بازار مربوط می شد، اما خب همین امر باعث شد تا حدودی وضعیت فروش روکش تایر امروز بهتر شود. ما از ابتدای آغاز کار در این بخش فروش شبکه ای را در دستور کار قرار دادیم و هم اکنون نیز با همین روش پیش می رویم و مشکلات چندانی نداریم، اکنون نیز لاستیک ها را پیش فروش کرده و وجه آن را به صورت نقدی دریافت می کنیم و شاهد اوضاع مناسبی هستیم.

دلیل بهتر شدن وضعیت از نگاه شما چیست و برای حفظ و ارتقای این شرایط باید چه کار کرد؟

دلیل بهبود بازار روکش همانطور که پیشتر نیز گفتم، کمبود لاستیک نو و خارجی در بازار بود. اگرچه روکش تایر همیشه مصرف کننده خود را دارا بود، برای مثال قشری از راننده ها که مسیر پیمایش کمتری دارند یا به قول معروف دستشان به دهنشان نمی رسد و رانندگان ماشین های فرسوده و قدیمی از سال ها پیش مصرف کننده تایر روکش بوده اند، اما به هر حال کمبود تایر نو و خارجی به بهتر شدن و ثبات وضعیت بازار روکش کمک بیشتری کرد.

میزان فروش تایر روکش در بخشی که شما فعالیت می کنید چقدر است؟

ما ماهیانه حدود سه هزار حلقه تایرتولید می کنیم که همان میزان که تولید می شود را می فروشیم که میزان تناژی آن حدود 45 هزار کیلوگرم و چیزی حدود یک و نیم میلیارد تومان می شود که بیشتر به صورت پیش فروش عرضه می شود.

چشم انداز شما برای این میزان فروش در بخش تایر روکش چیست، به عبارتی چه برنامه ای برای گسترش حوزه فعالیت خود دارید؟

در شرایط فعلی هر میزانی که تایر روکش تولید می شود، ما موفق به فروش آنها می شویم، اما اگر بتوانیم قدم های موفقی در زمینه افزایش تولید این محصول برداریم قطعاً با توجه به وضعیت موجود می توانیم به افزایش فروش نیز فکرکنیم به عبارت دیگر در صورت ثبات وضعیت موجود می توان به توسعه فروش از طرق دیگر نیز فکر کرد راه های مثل فروش مویرگی یا اینترنتی.

برای افزایش تولید چه پیش شرط هایی وجود دارد؟

تولید و فروش تایر روکش کاملاً تخصصی است به این جهت که ما در این بخش می خواهیم لاستیک مستعمل یا به عبارتی لاستیک مرده واز سرویس خارج شده را دوبار زنده کنیم و به چرخه مصرف برگردانیم بنابراین در این زمینه انتخاب منجید که همان لاستیک مستعمل است گلوگاه این صنعت محسوب می شود، بسیار مهم بوده و نیاز به کار کارشناسی دارد.از این منظر که برای مثال ما بطور متوسط چیزی حدود بیست کیلوگرم کامپوند را صرف تولید لاستیک روکش می کنیم بنابر این اگر منجید خوبی انتخاب کنیم 50 درصد راه را درست رفته ایم به شرط اینکه مصرف کننده ها هم لاستیک فرسوده خود را تا سالم است و آسیب ندیده از دور رینگ خارج کنند و با اعتماد به ما آن ها را به مراکز مربوطه بدهند، چنین مسأله ای به فرهنگ سازی درمیان مردم، شرکت ها و سازمان ها نیاز دارد. به این معنا که نیاز است تا این افراد تایرهای مصرفی خود را قبل از بین رفتن به صورت کامل به تولیدکنندگان روکش تحویل دهند تا ما آن ها را دوباره به چرخه مصرف بازگردانیم. در نظر داشته باشید اگر منجید مناسبی برای صنعت روکش تایر انتخاب شود و مراحل تولید با دقت صورت پذیرد هر حلقه تایر روکش بایستی به اندازه لاستیک نو کار کند. قرار نیست لاستیک روکش کمتر از لاستیک نو کار کند اکنون در کشورهای اروپایی وآمریکایی لاستیک روکش به این امید تولید می شود که به اندازه تایر نو کار کند. حتی طبق آمار در بعضی از کشورها چیزی حدود 60 درصد نیاز به تایر از طریق لاستیک روکش تأمین می شود و حتی در صنعت هوایی نیز از تایر روکش شده استفاده می شود.

چنین فرایندی تا چه میزان در بارز محقق شده است؟

در شرایط فعلی لاستیک روکشی موجود در بازار در سیرجان و دو شرکت دیگر در کشور تولید می شود با توجه به بازخوردی که از بازار به دست می آید، چیزی حدود 70 درصد تایر نو کارکرد دارد، اما هنوز هم جای کار دارد.

قیمت فروش لاستیک روکش چگونه مشخص می شود؟

قیمت لاستیک روکش باید چیزی حدود 50 تا 60 درصد تایر نو باشد.

بیشترین میزان فروش روکش ها در کدام بخش ها و چگونه است؟

ما در کل شهرستان ها و مراکز استان ها حدود 50 نمایندگی فروش داریم که برنامه فروش خود را از طریق آن ها پیگیری می کنیم.

تاکنون صادرات داشتید و یا برنامه ای برای این مهم دارید؟

با توجه به شرایط فعلی که هر آنچه که تولید می شود نیاز بازار داخل هست و بصورت پیش فروش روانه بازار می گردد نمی توانیم به مقوله صادرات فکر کنیم یا حداقل نیازی احساس نمی شود اما در صورتی که به کیفیت مورد نظر برسیم به گونه ای که توانایی رقابت با نمونه های مشابه لاستیک روکش سایرکشورها را داشته باشیم، می توانیم به مقوله صادرات نیز توجه کنیم. به علاوه این که از نظر کمیت هم اول باید نیاز داخلی را مد نظرقرار دهیم و بعد از رسیدن به کیفیت مطلوب به ارسال به کشورهای دیگر فکر کنیم.

مجتمع صنایع لاستیک سیرجان از چند بخش تشکیل شده و در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

مجتمع صنایع لاستیک سیرجان سه کارخانه دارد که شامل بخش تولید بیدوایر، روکش گرم و روکش سرد است. گذشته از لاستیک روکش ما در زمینه بیدوایر (سیمی که در داخل طوق لاستیک وجود دارد) نیز فعالیت می کنیم. به این منظور که در این بخش مفتول 5/5 میلی متر را از شرکت های فولادی خریداری می کنیم و آن را در چند مرحله کشش به سایزهای 89 و 96 صدم می رسانیم و در این زمان پس ازمرحله آبکاری، بیدوایرهای تولیدشده را بسته بندی می کنیم و به شرکت های تایرسازی ارسال می کنیم.

لطفا درباره میزان فروش بیدوایر نیز توضیحاتی ارائه دهید.

مشتری های ما در این زمینه عمدتاً شرکت های تایرسازی نظیر بارز و یزدتایر و دنا هستند که البته عمده آن گروه صنعتی بارز است که حدود 60 درصد از میزان تولید ما در اختیار این شرکت که شرکت مادر است، قرار می گیرد.

درخصوص میزان تولید نیز باید بگویم که ماهیانه حدود 300 تن تولید و به فروش می رسانیم که مبلغ آن چیزی حدود 5/3 میلیارد تومان می شود.

می توان گفت اهم فعالیت مجتمع صنایع لاستیک سیرجان در بخش تولید بیدوایر و مفتول های فنری و بیشتر نقدینگی ایجاد شده در این بخش است؟

مجتمع ما در هر دو بخش تولید روکش لاستیک و بیدوایر فعال است. از آن جایی که بهای بیدوایر بالاتر است، نقدینگی بیشتری وارد شرکت می شود، اما چون بازار این محصول محدود به چند شرکت تولیدکننده تایر است، می توان گفت که در بخش لاستیک روکش با توجه به میزان بالای مصرف داخلی جای کار بیشتر و به تبع آن فرصت توسعه بیشتری احساس می شود.

موانع فروش در هر دو بخش روکش لاستیک و بیدوایر چیست؟

رقبا و کیفیت تولید و پول گرفتن از مشتری بزرگترین مشکل در این زمینه است که در مورد آیتم آخربا توجه به شرایط فعلی بازاراوضاع بد نیست.

چرا؟

خب ما در بحث کیفیت خوب کار کردیم. ببینید وقتی کیفیت محصولات خوب باشد، مشتری مجاب می شود تا با خرید نقدی از امکانات ما بهره ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز